• Emmalisan

Förlovning... alla dessa ringar!?

Hej!!
    Alltså jag måste få hjälp med att reda ut det här angående alla ringar när det kommer till förlovning och giftemål. 

Om min sambo skulle fria till mig (alltså gå ner på knä och ge mig en ring), innebär det då att vi går in i en förlovning? Då får ju jag en ring som min sambo har valt. Men vid förlovning så ska ju båda ha ringar. Ska jag då först få min ring när han går ner på knä och sen ska vi fixa en ring till honom? Varför kan man köpa förlovningsringar i par då? Vid giftermålet ska ju bruden få en ring till, vem väljer den? Varför går man och tittar på förlovningsringar tillsammans? 

Alltså snälla. Ni ser hur förvirrad jag är. Hjälp mig att få rätt på detta. Idiotförklara mig om ni vill eller vad om helst... bara hjälp mig att förstå. Haha

• Svar på tråden Förlovning... alla dessa ringar!?
  • Anonym (Som man vill)

Jag skulle ALDRIG låta mannen välja min ring själv:D

Då vi förlovade oss så gick vi tillsammans och kollade vilka vi ville ha.

Jag hade kolla in på nätet innan men blev besviken på den i verklighet. Sen fann mannen ringen vi har nu, den dagen vi gifter oss letar vi nya. Så får förlovningsringen sitts på andra handen. Jag vill ej ha två på ett finger. Blir för klumpigt tycker jag för min hand.

Fria mannen till dig så blir ni förlovade.. Om du svara ja vill säga.

Båda måste ej ha ringar, jag själv är ingen smyckes kvinna. Har enbart min förlovningsring. Glad jag ens accepterade den. Hehe.

• fr0kenandersson

Ja man blir förlovad även om mannen går ner på knä...... Förlovning har inget med ringarna att göra ens? Förlovning betyder just ordet FÖRLOVAD. Separat För Lovad. Att man lovat att gifta sig, helst inom 1.5 år (enligt kristendomen då), så förlovad betyder att man har knutit ett band innan äktenskap.

• Emmalisan
    Anonym (Som man vill) skrev 2015-05-04 22:25:35 följande:

Jag skulle ALDRIG låta mannen välja min ring själv:D

Då vi förlovade oss så gick vi tillsammans och kollade vilka vi ville ha.

Jag hade kolla in på nätet innan men blev besviken på den i verklighet. Sen fann mannen ringen vi har nu, den dagen vi gifter oss letar vi nya. Så får förlovningsringen sitts på andra handen. Jag vill ej ha två på ett finger. Blir för klumpigt tycker jag för min hand.

Fria mannen till dig så blir ni förlovade.. Om du svara ja vill säga.

Båda måste ej ha ringar, jag själv är ingen smyckes kvinna. Har enbart min förlovningsring. Glad jag ens accepterade den. Hehe.

Okej jag förstår. Men jag tänker att förlovningen är som en överraskning och då kan man ju inte ha valt ringarna tillsammans? ;) (Jaaaa, det kan hända att jag sett för mycket på film) haha
  • Emmalisan
    fr0kenandersson skrev 2015-05-04 22:31:08 följande:

Ja man blir förlovad även om mannen går ner på knä...... Förlovning har inget med ringarna att göra ens? Förlovning betyder just ordet FÖRLOVAD. Separat För Lovad. Att man lovat att gifta sig, helst inom 1.5 år (enligt kristendomen då), så förlovad betyder att man har knutit ett band innan äktenskap.

Jag vet vad förlovad betyder och innebär. Och vadå även om mannen går ner på knä? Antingen så gör han det som en överraskning eller så bestämmer man sig tillsammans för att förlova sig. Det var inte ordens betydelse jag undrade över utan just det här med att "få rätt" på alla ringar. När man förlovar sig har man förlovningsringar... om man så vill.
  • SpanskaFlugan
    Emmalisan skrev 2015-05-04 22:36:04 följande:

Okej jag förstår. Men jag tänker att förlovningen är som en överraskning och då kan man ju inte ha valt ringarna tillsammans? ;) (Jaaaa, det kan hända att jag sett för mycket på film) haha

Ja, det är nog mest i amerikansk kultur som mannen ger flickvännen en fet diamant som förlovningspresent. :)
  • Emmalisan
    SpanskaFlugan skrev 2015-05-04 22:42:01 följande:
    Ja, det är nog mest i amerikansk kultur som mannen ger flickvännen en fet diamant som förlovningspresent. :)
    Anade det! haha ;) Sååååå, summan av kardemumman är alltså att det nog är vanligast (åtminstone i Sverige) att man bestämmer sig för att förlova sig och tittar på och väljer ringar tillsammans?

Om det nu skulle vara så, jag säger bara OM, att killen går ner på knä och jag får en ring och svarar ja så blir vi ju förlovade. Innebär det då att bara jag som tjej har denna ring som förlovningsring och mannen ingen? Eller går man ändå och köper en förlovningsring till mannen. ELLER köper man förlovningsringar tillsammans igen så att jag bara kan räkna den första ringen som en extra? Förstår du hur jag menar? Hahaha :D Eller allt det ovan kanske man bestämmer helt själv? Tänkte mest om det fanns någon "regel" :) :)
  • SpanskaFlugan
    Emmalisan skrev 2015-05-04 22:48:08 följande:

Anade det! haha ;) Sååååå, summan av kardemumman är alltså att det nog är vanligast (åtminstone i Sverige) att man bestämmer sig för att förlova sig och tittar på och väljer ringar tillsammans?

Om det nu skulle vara så, jag säger bara OM, att killen går ner på knä och jag får en ring och svarar ja så blir vi ju förlovade. Innebär det då att bara jag som tjej har denna ring som förlovningsring och mannen ingen? Eller går man ändå och köper en förlovningsring till mannen. ELLER köper man förlovningsringar tillsammans igen så att jag bara kan räkna den första ringen som en extra? Förstår du hur jag menar? Hahaha :D Eller allt det ovan kanske man bestämmer helt själv? Tänkte mest om det fanns någon "regel" :) :)

Man gör som man vill. :). Jag har ingen förlovningsring, bara en vigselring, som jag och mannen valde ut tillsammans. Han har en likadan. Vi förlovade oss aldrig officiellt utan pratade om det och kom egentligen bara fram till det tillsammans och sen köpte vi ringar i samband med att vi planerade bröllopet. Men som sagt, man gör exakta så som man själv vil! :)
  • snedtak
    Emmalisan skrev 2015-05-04 22:48:08 följande:

Det finns olika svar på den frågan.

Mannen/kvinnan som friar kanske kände sig säker på att få "ja" och köpte sin ring samtidigt som den han/hon friade med.

Mannen/kvinnan som friar köper sin ring efteråt när han/hon fått ja.

Mannen/kvinnan som friar köper antingen en billig symbolisk ring och sedan väljer paret ringar tillsammans eller så han han/hon en lånering vid frieriet (tror större guldkedjor kan ha sådana).
  • snedtak

Jag skulle nog säga att det vanligaste är att mannen också har en förlovningsring iaf. Och att det är densamma som han använder som vigselring. Men det finns par där båda har två ringar och där båda bara har en ring.

• Anonym (E)

När vi förlovade oss så gick min kille ner på knä och frågade på ett romantiskt sätt om jag ville gifta mig med honom. Sedan gick vi och provade ut och valde två matchande ringar tillsammans och vad det skulle stå i dem osv.

Svar på tråden Förlovning... alla dessa ringar!?