Data, mobil, ps4, internet, spel
Mina barn som är 3,5 och 7,5 har datordagar mån + ons + fre + lör. Övriga dagar är det ingen dator eller surfplatta alls. Då de har datordag styr jag inte hur mycket de sitter. Men vardagarna hinner de ändå inte med så mycket p.g.a. att vi kommer hem 16.15 och de ska lägga sig 19.30. Lördagen blir det ju lite andra aktiviteter också och det blir inte att de sitter hela dagen.
Jag motiverar det till barnen med att det inte är bra för kroppen och inte heller för fantasin att man bara sitter vid skärmar. Det är en hel del tjat och gnäll vissa dagar då de inte har datordag men jag stålsätter mig för jag tror inte det är farligt att ha tråkigt. Sedan blir min äldsta son sugen att göra annat på sina "icke-datordagar". Han vill följa med ut och cykla/gå, hjälpa till med maten m.m. Saker som han inte skulle göra om han fick sitta vid skärmar istället. Han leker också massor med lego och ritar på sina "icke-datordagar". I början var han väldigt arg då jag begränsade skärmtiden men nu säger han att han tycker det är skönt att han vet att det är skärmfritt vissa dagar. Jag tror man måste ta striden. Det är inte farligt om barnet blir argt eller har tråkigt ibland.