• Äldre 5 May 18:40
    3056 visningar
    7 svar
    7
    3056

    Hur länge kan man använda en juniorsäng?

    Hur länge skulle ni gissa på att ett barn kan använda en juniorsäng?

    Yngsta dotterns rum är ganska litet och har framförallt en lite dum form så att det är svårt att få in en vuxensäng utan att väldigt mycket golvyta försvinner. Med bra förvaringslösningar är det inte ett problem och rummet är fint annars med mycket ljus etc.

    Just nu har hon en juniorsäng men när den är urvuxen tänkte vi platsbygga en loftsäng men frågan är när det blir? Vi kan ju inte ha typ en 5åring i en loftsäng! Juniorsängen har måtten 160x70

  • Svar på tråden Hur länge kan man använda en juniorsäng?
  • Äldre 5 May 18:43
    #1

    Spontant tänker jag- så länge man får plats. Vuxensängar är väl två meter och de kan man ju sova i som 1.80 eller längre. Så ja, kanske tills man är 140?

  • Äldre 5 May 18:48
    #2

    Vår dotter är 4 och har precis fått stor säng. Men det var mest för att det var dags för lillebror att gå juniorsängen hon hade. Hon hade säkert kunnat ha den ett par år till.,,

  • Äldre 5 May 19:01
    #3

    Storasyster på 4 år har en vanlig säng men i hennes rum funkar det. Är det 10 eller 20cm marginal man ska ha? Och när blir barnen runt 140cm?

  • Äldre 5 May 19:17
    #4

    Vår nioåring är 140. Han skulle inte kunna sova bekvämt i juniorsäng. Han har långa armar och ben

  • Äldre 5 May 21:39
    #5

    Min 11-åring kan ff sova i lillasysters 90x165 (tror jag det är) utan problem. Hon är 140 cm lång.

    Hon har f ö en loftsäng i sitt rum som hon började sova i för 2.5 år sen. Jag räknar med att hon byter rum med 7-åringen om ungefär ett år och att han då får ta över loftsängen. Hon är lite less och han är väldigt sugen men jag vill vänta något år då han sover väldigt oroligt och ibland går upp på nätterna och så.

    Så från 8-9 år funkar utan problem loftsäng (säkert tidigare om man har barn som är sansade på natten) och tills dess hade iaf juniorsäng funkat utan problem på alla mina (som iofs är rät småväxta)

  • Äldre 6 May 17:57
    #6

    Så länge som man anpassar madrassen (tjockare madrass för äldre barn) så tills hon har vuxit ur den. Min mamma som är väldigt kort (1.48 cm lång) sov i flera år i min yngsta brors gamla juniorsäng när styvfarsan snarkade, eftersom den fick bättre plats i gästrummet. Det enda hon behövde göra var att lägga i en tjockare madrass eftersom de tunnare madrasserna är anpassade för små barn som inte väger så mycket.

  • Äldre 6 May 21:19
    #7

    Bägge barnen ligger på +1 i längd ännu så länge och det är ju lite svårt att avgöra hur en 8-9åring kommer sova baserat på hur barnet sover som 1,5åring men ännu så länge är lillasyster betydligt lugnare än storasyster.

Svar på tråden Hur länge kan man använda en juniorsäng?