• sextiotalist

    Min dotter är bäst på att läsa i förskoleklassen!

    Men det gjorde jag också. Inte gått på dagis men haft barnflickor då båda mina föräldrar arbetade.

    Jag lärde mig själv, ingen annan som tragglade bokstäver med mig.

    Der är olika hur man knäcker läskoden. Detta påverkas marginellt om barnen går på dagis eller inte.

  • sextiotalist
    tankfull skrev 2015-05-06 10:52:46 följande:

    I dagens samhälle hejar inte folk på busschauffören utan bara stämplar kortet, man kan scanna sina varor själv i snabbkassan då man handlar, bankärenden m.m sköts på nätet, folk kommunicerar via sms på korta, enstaviga sätt, och igår var det "jobba-hemma-dagen"! När ska människor träffas, umgås och lära sig att bry sig om sina medmänniskor och visa hänsyn? Mitt barn gick inte långa dagar på dagis, men jag tror dagis kan fylla en viktigare funktion än någonsin i dagens samhälle.


    Vet inte var du bor men både i malmö och stockholm så hälsar busschauffören på en. Man pratar med de man känner igen från busshållplatsen. Expediten säger alltid ett par trevliga ord, oavsett ålder.

    Jag tycker att i vardagen är folk lika sociala/asociala som de var för 30 år sedan
  • sextiotalist
    Anonym (g) skrev 2015-05-06 11:08:56 följande:

    Fast om de vuxna inte behövde leva så, skulle inte förskolor vara en nödvändighet. Man kan väl ses i en park, hemma hos varandra, barn kan leka utomhus med vuxna närvarande.

    Jag tycker inte det är något fel på förskolan, men kan tycka att det är slöseri att skola in barn så tidigt för att föräldrar måste jobba. Konstigt att det är normalt, även om det förenklar för de som vill leva eller måste leva så.


    Man har det valet fortfarande. Det är ingen dom tvingar någon att arbeta
  • sextiotalist
    tankfull skrev 2015-05-06 11:21:58 följande:

    Det var en tråd för ett tag sedan där en busschaufför påpekade hur många ungdomar det är som inte ens säger hej till chauffören utan bara stämplar sitt kort, och hur det kan kännas att vara på en arbetsplats där man faktiskt blir ignorerad. Du kan väl knappast ha undgått att notera hur många situationer i samhället som förr krävde mänsklig kontakt och som numera inte kräver detta längre? Det måste påverka samhället på något sätt i längden. Finns nog många pensionärer som saknar "ansikte mot ansikte"-situationer i vardagen.


    Så har nog de flesta ungdomar varit. Vi visade bara kortet och gick på. Jodå det fanns busskort även under 70-talet och inte pratade med vuxna i onödan

    Jag blir däremot ofta positivt överraskad hur många trevliga och sociala ungdomar man möter. För ett tag sedan betalade jag en ungdoms resa eftersom skolkortet inte gällde efter en viss tid (inget större belopp under 20 kronor), vi hade ett väldigt trevligt samtal resan hem.
  • sextiotalist
    tankfull skrev 2015-05-06 11:31:04 följande:

    Att en del skolar in barnen för tidigt kan jag hålla med om.

    Men alla föräldrar är inte bra och vettiga tyvärr och då kan det vara bra för barnet att det faktiskt fostras även av andra vuxna än föräldrarna. Du kanske är en fantastisk förälder som gör allt för att barnen ska få social träning - men det kan vara svårt att hitta andra att umgås med de 6 första åren av barnets liv som dels inte är upptagna med att gå på förskola och som kan motsvara den träning i olika situationer som kan uppstå då det är många barn som ska lära sig samexistera - på samma sätt som det sedan blir i skola och på arbetsplats. Att lära sig ta för sig men ändå visa hänsyn, att vänta på sin tur, att få chansen att lära känna andra barn och kanske leka med olika sorters barn.


    Dagis var toppen med detta då vårt barn var i vardagen endabarnet och när halvsyskonen var hos oss så skämde de bort honom rejält.

    Tack vare dagis fick han lära sig att vänta på sin tur, umgås med jämnåriga på hans nivå och lära sig hantera konflikter på hans nivå.
  • sextiotalist
    tankfull skrev 2015-05-06 11:46:09 följande:

    Jag tycker det är föräldrarnas ansvar först och främst att lära barnen hyfs och hänsyn, men gör de inte det är det ju bra om det finns bra pedagoger som kan hjälpa till med detta. Jag har ett enda barn och försöker på alla sätt få henne att träffa andra människor och andra barn eftersom jag tror att hon gagnas av detta i sin sociala utveckling. Har man tur kanske man kan träffa många barn ofta som man gör på dagis, men jag har funnit att det är lite knepigt. Går man till öppna förskolan blir det ju en liknande situation - men då kan man ju lika gärna ha barnet på dagis.

    Jag tycker det är ett problem om människor lever mer på Facebook än i verkligheten. Själv skriver jag på FL då jag är barnledig el nån stund då och då, när jag är med mitt barn hittar vi på saker och tar oss ut i "verkligheten".

    Ja, det finns otrevliga människor tyvärr, alla borde jobba på att vara trevligare mot varandra så världen blir ett trevligt ställe att vistas i.


    Jag skulle nog säga att dagiset och vi kompletterade varandra. Vi gjorde saker på ledig tid som dagis sällan gjorde. Många skogspromenader eller turer in till stan. Han fick träns på att sköta sig på restaurang, på bio, hur man betedde sig i kollektivtrafiken, på museum etc.

    På dagis fick han lära sig att vara med jämnåriga med allt vad det innebar.

    Sedan tränade de barnen att stå inför andra och framföra någonting och att vara tyst när andra gjorde något. Detta har han haft stor nytta när han gått i skolan.

    Läsa och skriva var inget de tränade på.
  • sextiotalist
    Anonym (YES) skrev 2015-05-08 07:15:34 följande:

    Min poäng är att jag tror att det handlar om gener och hur utvecklad hjärnan är i en viss ålder. Det är ju ingen idé att försöka lära ett barn matte eller att läsa när inte hjärnan "förstår". Tror man överdriver förskolans pedagogik faktiskt. Jag tror inte Sverige får bättre elever i skolan för att man räknar stegen in till toan när barnen är 3 år.
    Jag tror inte det överdrivs, ett bra dagis få barnen att utvecklas och framför allt med sådant som man inte kan träna hemma på.

    Inte heller är jag säker på att just lära sig räkna och skriva är något man ska fokusera på, men tänket, att tidigt träna barn tänka analytiskt tror jag ger väldigt stor skillnad i förlängningen, att träna på att samarbeta, att visa hänsyn, att sitta tyst när fröken berättar något är viktigt.
    Min grabb har gått på flera skolor (tyvärr pga flyttar i jakt efter arbete).
    Den klassen som var sämst (men väldigt snälla och rara lärare) var en klass där nästan ingen hade gått på dagis. Den klassen som fungerat bäst, var den klassen där de flesta hade gått på dagis. Det var inte bara kunskapsmässigt, utan barnen i klassen (svenska elever, landsbygd-miljö) med få dagisbarn, hade svårt att sitta stilla och lyssna etc
  • sextiotalist
    Anonym (YES) skrev 2015-05-08 09:01:35 följande:
    Ja, jag vet inte jag. Mitt barn är väldigt lugn av sig och sitter alltid still, men det är ju så hon är som person. Min pojk är hela annorlunda och han går nu på dagis ca 20 h vecka. Vet inte om det påverkar något. Tror att alla barn gått på dagis i mina barns klasser. De är ganska vilda av sig och vet att läraren haft problem med det. Dcok verkar det också ha stor betydelse hur läraren är. Sista läraren har klarat det.
    Som jag skrev, grabben har gått i flera olika klasser och den stökigaste klassen var just den klassen med minst dagisbarn (det gick inte att undvika då föräldrarna/mammorna var mycket noga med att påpeka att de inte hade haft sina barn på dagis) De lugnaste barnen var just de som gått på dagis.
    Självklart är det en personlighetsfråga också, men min personliga erfarenhet är att de barn som inte gått på dagis fungerar sämre i större grupper (antingen bli stökiga eller väldigt tillbakadragna), men de som gått på dagis fungerar bättre.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-08 09:19:22 följande:
    Men i ärlighetens namn. Det är ju nästan inga barn i Sverige idag som inte går i förskola alls. Det är ju närmare ett under att din son lyckats hamna i en klass där många barn aldrig gått i förskola....och gått i flera klasser barn inte gått i förskola alls!?

    Mina har börjat sent och gått korta dagar. Har enbart fått positiv feed-back från pedagoger i såväl förskola som skola angående deras beteende. Men då är vi som föräldrar också måna om hur de beter sig mot andra och vikten av att visa hänsyn och respekt gentemot andra när man befinner sig i en grupp. De har även gått i fritidsaktiviteter där detta förväntas. Ganska stor skillnad att se hur min 6-årings fotbollstränare hanterar livliga 6-åringar och hur hans konståkningstränar gör det .

    Så länge barn får god vägledning vad gäller detta så spelar det ingen roll om de får det via förskolan eller hemmet. Däremot så är det inte så lätt som pedagog alltid att nå fram i en stor barngrupp.....det är ju just det du och andra här i tråden ger uttryck för när det gäller icke-väl-fungerande skolklasser. Och DÅ är hemmet rätt avgörande....hur man agerar.
    Ja, det var nog lite unikt, men kom ihåg, det var ute på landsbygden och det kryllade nog inte med jobb och långa avstånd till dagis, flera av dom hade barn tidigt, någorlunda tätt mellan barnen.
    Jag kan förstå, har man så långt till dagis, att det krävdes bil för att komma dit och man hade smått hemma, så var det lättare att ha barnet hemma än att köra fram och tillbaka
Svar på tråden Min dotter är bäst på att läsa i förskoleklassen!