• Emiliijah

Hur många timmar får man praktisera om dagen?

Jag som inte är insatt i detta vill gärna ha svar. Min pojkvän går upp mellan 4-5 varje jäkla morgon för att ha praktik till klockan 16-17-18 ibland även klockan 19. Är detta ens tillåtet när han går i skola och har praktik via skolan? Han tar studenten till sommaren nu och anser att han måste följa handledarens schema, men om det innebär att han ska "jobba" i 12-13-14 timmar? Det kan OMÖJLIGT vara tillåtet?! 

HJÄLP!!

• Svar på tråden Hur många timmar får man praktisera om dagen?
  • sportpappa

Det är ointressant när han går upp på morgonen och när han kommer hem. Det som är intressant är vilka arbetstider han har och hur långa raster som ges. Om han exempelvis börjar arbeta kl.7 och slutar kl.16 så är det bara 9 timmar inkl. lunchrast vilket då blir ca 8 timmar per dag som är fullt normal arbetstid.

Arbetstidslagen säger att högsta arbetstid per vecka är 40 timmar.
    Den totala arbetstiden inklusive jourtid, övertid, semesterledighet och sjukledighet får enligt EU:s minimikrav under en fyramånadersperiod inte överstiga 48 timmar per vecka.

• Emiliijah

Han börjar ofta klockan 5 & slutar ofta klockan 17/18. Vi bor tio minuter ifrån hans praktikplats så han går upp & åker på en gång. Sjuka tider enligt mig.

• sportpappa
    Emiliijah skrev 2015-05-08 08:03:25 följande:

Han börjar ofta klockan 5 & slutar ofta klockan 17/18. Vi bor tio minuter ifrån hans praktikplats så han går upp & åker på en gång. Sjuka tider enligt mig.

Ja, det låter som väldigt långa arbetspass. Kolla i anställningsavtalet om ett sådant är skrivet. Där ska arbetstiden stå och vilka regler som ska följas. Möjligt att skolan har skrivit avtal med arbetsgivaren. Någonstans bör det i alla fall stå vad som gäller. Han får sen ta upp det med sin handledare eller skolan.
Svar på tråden Hur många timmar får man praktisera om dagen?