• Anonym (Undrar)

Ni som fick sämre hy som gravida, när började det?

Jag är gravid i vecka 6 och har rosacea sedan två år tillbaka (acneliknande utslag men ingen rodnad) och har hört att vissa gravida får finare hy och vissa får sämre hy antingen med acne, rosacea, psoriasis etc. Just nu är tillståndet oförändrat för mig men funderar förstås på hur det kommer bli.

Ni som fått sämre hy, på vilket sätt försämrades den? I vilken vecka började detta och höll det i sig hela graviditeten? Var du gravid med en pojke eller en flicka? Har hört att det är större sannolikhet att få dålig hy när man väntar en flicka men vet inte om det stämmer.

Om någon har tips som förbättrar hyn får ni gärna kommentera (har talat med min läkare och hon visste inget som var tillåtet mot rosacea som gravid). Har skurit ned på gluten, mjölkprodukter och socker sedan två månader tillbaka och det har blivit lite bättre, men långt ifrån bra.

• Svar på tråden Ni som fick sämre hy som gravida, när började det?
  • Anonym (N)

Gravid vecka 32.

Jag fick sämre hud den blev fetare fick finnar överallt. Och jag sköter min hygien och huden så extremt. Det börja runt vecka 12 för mig och håller fortf på. Så håller bara tummarna att det blir bättre efter jag fött

• Anonym (Undrar)
    Anonym (N) skrev 2015-05-06 13:53:08 följande:

Gravid vecka 32.

Jag fick sämre hud den blev fetare fick finnar överallt. Och jag sköter min hygien och huden så extremt. Det börja runt vecka 12 för mig och håller fortf på. Så håller bara tummarna att det blir bättre efter jag fött

Åh så tråkigt! Hade du lite problemhy redan innan eller kom allt pga graviditeten? Undrar hur vanligt det är att folk som har väldigt fin hy också drabbas... Vet du om du väntar pojke eller flicka? Jag hoppas att min hy inte blir mycket sämre - allra helst hoppas jag ju på att vara en av de lyckliga som får finare hy men jag är beredd på det värsta. Om jag ser för jävligt ut kommer jag börja med mina tabletter igen direkt efter förlossningen (jag ska inte amma).
  • Anonym (N)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-05-06 14:51:11 följande:
    Åh så tråkigt! Hade du lite problemhy redan innan eller kom allt pga graviditeten? Undrar hur vanligt det är att folk som har väldigt fin hy också drabbas... Vet du om du väntar pojke eller flicka? Jag hoppas att min hy inte blir mycket sämre - allra helst hoppas jag ju på att vara en av de lyckliga som får finare hy men jag är beredd på det värsta. Om jag ser för jävligt ut kommer jag börja med mina tabletter igen direkt efter förlossningen (jag ska inte amma).
    Jag fick problem hy tidig ålder så börja bli pedant gällande huden men den blev bättre när jag blev 18, nu blir jag 20 och gravid och känner mig som en prickig korv av alla utslag och finn liknande saker (äckligt) men som sagt vissa har tur vissa inte..

Väntar en flicka..

Okej aa det är allas eget val om man ska amma eller inte. Har själv inga planer på att amma..
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (N) skrev 2015-05-06 15:30:52 följande:

Jag fick problem hy tidig ålder så börja bli pedant gällande huden men den blev bättre när jag blev 18, nu blir jag 20 och gravid och känner mig som en prickig korv av alla utslag och finn liknande saker (äckligt) men som sagt vissa har tur vissa inte..

Väntar en flicka..

Okej aa det är allas eget val om man ska amma eller inte. Har själv inga planer på att amma..

Ja det känns så äckligt, man hoppades ju att man skulle slippa sådant nu som vuxen... Särskilt skulle man ju vilja strååååla sådär som folk säger att man ska göra som gravid - inte så lätt när man har en hy som gör att man känner sig ofräschast i världen .
  • MammAmma

Finnarna började ploppa upp så smått tidigt i graviditeten (måste varit runt v 9 eller så) och blev bara värre ju längre jag kom. Såg hemsk ut! Det blev bättre efter förlossningen men inte helt bra ändå och jag hade konstant finnar på hakan som bara avlöste varandra. Jag hade perfekt hy innan graviditeten. Nu går jag på p-pillret yaz sedan nån månad tillbaka och har äntligen blivit av med alla finnar.

Detta var förövrigt min fjärde graviditet. Med de andra har jag förvisso också fått finnar men det var inte alls så illa som med yngsta.

• mikipiki

Jag började få problem med ett eksem runt min näsa i vecka 12 eller så. Det är fortfarande kvar och nu är jag i vecka 32. Hoppas verkligen på att det försvinner när jag inte är gravid längre. Däremot har jag inte haft en enda finne sen jag blev gravid :)

• Anonym (Undrar)
    MammAmma skrev 2015-05-06 15:44:57 följande:

Finnarna började ploppa upp så smått tidigt i graviditeten (måste varit runt v 9 eller så) och blev bara värre ju längre jag kom. Såg hemsk ut! Det blev bättre efter förlossningen men inte helt bra ändå och jag hade konstant finnar på hakan som bara avlöste varandra. Jag hade perfekt hy innan graviditeten. Nu går jag på p-pillret yaz sedan nån månad tillbaka och har äntligen blivit av med alla finnar.

Detta var förövrigt min fjärde graviditet. Med de andra har jag förvisso också fått finnar men det var inte alls så illa som med yngsta.

I vecka 9 alltså, suck jag som hoppas att om det inte blivit värre än så länge så kanske det inte blir något värre (som sagt v 6 nu).
  • Anonym (Undrar)
    mamaleona skrev 2015-05-06 15:51:23 följande:

har 2 flickor o 2 pojkar. Med flickorna haft dålig hy från ca v 10-20.

Så på dig stämde det att flickorna gav sämre hy men inte pojkarna? Hoppas isåfall att jag väntar en pojke haha .
  • Anonym (Undrar)
    mikipiki skrev 2015-05-07 07:38:29 följande:

Jag började få problem med ett eksem runt min näsa i vecka 12 eller så. Det är fortfarande kvar och nu är jag i vecka 32. Hoppas verkligen på att det försvinner när jag inte är gravid längre. Däremot har jag inte haft en enda finne sen jag blev gravid :)

Hur ser det ut, rött och torrt eller? Är det på ett stort område? Väntar du en flicka eller pojke? Så skönt att inte ha några finnar!
  • mikipiki

Ja precis, rött och torrt och emellanåt flagnar det. Väntar en flicka :) och ja väldigt skönt att slippa faktiskt. Vill dock minnas att jag nog fick en "breakout" med finnar precis i början, typ vecka 6-8 eller så, men som försvann och inte har återvänt :)

• Anonym (I början)

Runt v.10-12 fick jag jättemycket acne. Det höll i sig i ca en månad och sen hade jag fin hy resten av tiden. Har hela min ungdom brottats med acne så det var riktigt jobbigt att få tillbaka det vid 35.

• Anonym (I början)
    Anonym (I början) skrev 2015-05-08 09:39:44 följande:

Runt v.10-12 fick jag jättemycket acne. Det höll i sig i ca en månad och sen hade jag fin hy resten av tiden. Har hela min ungdom brottats med acne så det var riktigt jobbigt att få tillbaka det vid 35.

Jag fick en flicka
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (I början) skrev 2015-05-08 09:39:44 följande:

Hm, ännu en som bidrar till teorin om att flickhormoner ger sämre hy... Undrar vad det beror på och för mig spelar det ingen roll med kön på barnet så då hoppas jag nästan lite på pojke så det blir minskad risk för dålig hy . Skämt åsido men jag skulle nog ändå tycka att det vore jättejobbigt om det håller i sig länge. En månad är ju inte så farligt men det finns ju de som haft besvär hela graviditeten.
Svar på tråden Ni som fick sämre hy som gravida, när började det?