• Anonym (Mange)

Osmidig (socialt handikappad) sambo

Jag är så trött.

Lever i ett samboförhållande och tjejen har så sjukt låg social förmåga. Skäms ordentligt ibland och det är jobbigt att umgås med andra tillsammans med henne. Tillsammans har vi det bra hon och jag.

Men när man ska någon stans med henne så blir det som en börda. Det kan gå bra i mindre sällskap, men ofta är hon bara tyst. Ända till hon får ordet, för få håller hon monolog om nåt som snurrar i hennes huvud. Alldeles för länge..

Nån mer som känner igen sig? Hur hanterar ni det?

• Svar på tråden Osmidig (socialt handikappad) sambo
  • Anonym (Mange)

*då skulle det stå. Inte få.

• Tihi

Du får nog ge lite fler exempel på hur hon uppför sig och vad det är som du upplever jobbigt med henne?

• Donizetti

Hon verkar bara blyg. Antingen sitter hon moltyst av blyghet eller så börjar hon med ett forcerat svammel. Mycket vanligt med blyga människor. Försök stötta henne så hon övervinner sin blyghet och känner sig tryggare i ditt sällskap. Hennes medvetenhet om att du tycker hon är pinsam gör henne ännu osäkrare.

• Anonym (Mange)
    Donizetti skrev 2015-05-06 16:27:36 följande:

Hon verkar bara blyg. Antingen sitter hon moltyst av blyghet eller så börjar hon med ett forcerat svammel. Mycket vanligt med blyga människor. Försök stötta henne så hon övervinner sin blyghet och känner sig tryggare i ditt sällskap. Hennes medvetenhet om att du tycker hon är pinsam gör henne ännu osäkrare.

Ja hon är nog både ovan och blyg.

Jag har försökt att gå försiktigt fram och verkligen inte kitisera..
  • Anonym (Mange)
    Tihi skrev 2015-05-06 16:19:24 följande:

Du får nog ge lite fler exempel på hur hon uppför sig och vad det är som du upplever jobbigt med henne?

Det är så mycket.. Finns massa exempel..

Hon är snäll men inte så framåt och inte så socialt uppfostrad. Inte så bra på sånt där med att hälsa och va trevlig. Eller.. Hälsar gör hon ju såklart, men ni fattar. Hon är socialt otränad!
  • Zaxika

Det här gäller alltså när hon ska träffa relativt nya personer för henne? Inte när ni umgås med hennes kompisar eller familj?

Om du vill hjälpa till att lösa situationen så kan du ju vara den som är mer inbjudande i diskussionerna. "Det här i Jonas, vi lärde känna varandra när vi..." och putta på samtalen om det behövs. Vill du ge er en chans så tänk inte ens tanken att hon är pinsam, alla har vi något vi måste jobba på, ta henne under dina vingar och se om ni kan få det att fungera tillsammans. Hon kan säkert lära sig mycket av dig i konsten att lära känna nya människor, tids nog har hon självförtroende att stå på egna ben.

• Anonym (Mange)
    Pila skrev 2015-05-06 17:04:27 följande:

Är hon normal med bara dig?

Hon är mer normal i all fall när hon är med mig..
  • Anonym (Mange)
    Zaxika skrev 2015-05-06 17:16:23 följande:

Det här gäller alltså när hon ska träffa relativt nya personer för henne? Inte när ni umgås med hennes kompisar eller familj?

Om du vill hjälpa till att lösa situationen så kan du ju vara den som är mer inbjudande i diskussionerna. "Det här i Jonas, vi lärde känna varandra när vi..." och putta på samtalen om det behövs. Vill du ge er en chans så tänk inte ens tanken att hon är pinsam, alla har vi något vi måste jobba på, ta henne under dina vingar och se om ni kan få det att fungera tillsammans. Hon kan säkert lära sig mycket av dig i konsten att lära känna nya människor, tids nog har hon självförtroende att stå på egna ben.

Det är lite det som är grejen.. Jag får ta så oproportionerligt mycket ansvar när vi träffar andra så till slut försvinner det roliga. Det blir bara jobbigt till slut. Det blir lite av en stress..
Svar på tråden Osmidig (socialt handikappad) sambo