• jojjo78

Sjukskrivning och lämning på dagis

Hej jag  ska nu börja jobba 50% av min 75% får jag då ha mina barn på förskolan full tid eller bara den tid jag jobbar?
  • Svar på tråden Sjukskrivning och lämning på dagis
  • Natulcien

Menar du att du normalt sett jobbar 75% och barnen är på förskolan motsvarande den tiden? Och nu ska du jobba 50% och vara sjukskriven resten? Då förstår jag inte riktigt varför barnen ska gå heltid?

• Nenne666
    jojjo78 skrev 2015-05-06 20:35:43 följande:

Hej jag  ska nu börja jobba 50% av min 75% får jag då ha mina barn på förskolan full tid eller bara den tid jag jobbar?

Det är väl lite upp till hur du mår? Behöver du lite tid för återhämtning så tycker inte jag att det låter konstigt iaf.
  • Lilla JJ

Du får ha barnet på heltid. Jag är sjukskriven och har min på dagis 4 dagar/vecka. kl.9-15

Le-det kan smitta!
  • jojjo78

Kommer inte lämna full tid men kommer ju bara jobba typ två timmar per arbetspass och det kommer ju bli bli jätte hattigt för barnen då. Om dom bara kommer få gå två timmar..

• helene 355
    jojjo78 skrev 2015-05-06 20:45:53 följande:

Kommer inte lämna full tid men kommer ju bara jobba typ två timmar per arbetspass och det kommer ju bli bli jätte hattigt för barnen då. Om dom bara kommer få gå två timmar..

prata med förskolan??
  • jojjo78
    helene 355 skrev 2015-05-06 20:47:29 följande:
    prata med förskolan??
    Japp får göra det.
  • Näckrosen

Du har rätt att ha barnen på förskolan samma tid som de skulle vara om du arbetade.

• Jennie med ie

Ja du får prata med dem. ev. kolla kommunens hemsida efter info först så att du har lite kött på benen. Rätten till barnomsorg under förälders sjukskrivning styrs nämligen inte centralt av skollagen utan regler och policy skiljer sig åt mellan kommunerna och/eller förskolorna. Det kan t ex behöva ett särskilt intyg för att ha vistelsetider utöver de timmar du jobbar + restider, men det kan också vara så att tiderna sätts efter dialog mellan dig och barnets pedagoger utifrån hur verksamheten är upplagd. T ex.

• En blå giraff

Att de bara skulle vara där 2 timmar varje gång låter ju väldigt hattigt. Lite mer tid t.ex. 9-14 låter mer rimligt. Allt beror ju också på hur du mår. Om man själv mår så dåligt att man inte alls orkar med barnen så kanske det är bättre att de är på förskolan under dagarna.

Svar på tråden Sjukskrivning och lämning på dagis