mystery88 skrev 2015-05-08 23:01:57 följande:
Blev du underkänd på någon av dina mardrömspraktiker? Vad hände?
Hittills har jag gått med 5 olika på sammanlagt 11 pass. Men alla de arbetar med studentgruppen och har som jag förstått det antingen gått handledarutbildning eller gör det nu. De ä r bra handledare när det gäller att handleda och lära ut och allt det. Det är även sagt nu att jag ska få gå med så få som möjligt och då helst med de som jag känner mig mest bekväm med, åtminstone så tror jag att de försöker anpassa det så. Har verkat så de senaste passen åtminstone.
Jag känner inte att de andra studenterna "tävlar". Inte på d e t sättet. Det är mer så att de är otroligt duktiga allihopa och väldigt framåt i sina personligheter. De är inte alls blyga och de tar för sig medan jag är lite åt andra hållet. Jag vill tänka till lite mer, är som person lite tillbakadragen och hamnar ofta i bakgrunden om det är många personer omkring mig som är mer framåt. De hinner liksom före även om de inte menar något illa mot mig eller försöker utesluta mig. När jag har mina "egna" patienter så känner inte jag att jag behöver kämpa lika mycket för att ta plats då det kommer mer naturligt eftersom det är "mina" patienter och ingen annan student ens ska ronda dem eller rapportera dem och allt det. För förra praktiken som handlade om teamarbete och samarbete gick bra. Jag fick höra att jag gärna kunde ta lite mer plats i teamet när alla var samlade, men annars så tyckte de att jag samarbetade bra.
Vår skola har faktiskt inte NKSE. Vi har en praktisk examination sen på skolans KTC istället. Men det är väl lite samma sak liksom. Samma poäng.
Jag har pratat massor med handledarna om vad jag kan göra bättre. Men det känns som att det största problemet ligger i att jag inte riktigt vågar ta plats när de andra studenterna är så framåt och att jag inte riktigt "får visa" vad jag verkligen kan pga detta. Handledarna tror nu att jag inte kan ha en helhetssyn, och det värsta är att de nästan får mig att tro samma sak. Det självförtroende jag fick på förra praktiken där jag fick höra att jag är duktig är nästan helt borta nu bara för det. Jag kände verkligen efter den praktiken att jag kommer att bli en bra sjuksköterska.
Jag känner även att avdelningen jag är på är lite för stressig stundtals och att avdelningen inte riktigt passar mig just nu, men kanske längre fram när jag har jobbat i några år. Nu känner jag liksom bara att den här praktiken blev helt fel för mig och är jätteledsen då jag är rädd att jag inte får ta examen om 4 veckor...
Vilken termin gick din kompis i när hon blev underkänd på en praktik?
Aldrig hört talas om rosenrot innan, förresten... Vad är det?
rosenrot är ett naturläkemedel som används i stress, trötthet, utmattning och för koncentration; finns på apoteket;
www.apoteket.se/produkt/arctic-root-dragerad-tablett-40-st-blister-229534/
Men du får INTE säga att du använder det till någon förutom dina nära och kära då. Eftersom handledarna kan tycka det är fusk eller nåt.
Nej jag har ej blivit underkänd på nån praktik. Men vart nära på tre. Den första var på en akutavdelning. Saken var den att min bashandledare jobbade natt och jag gick med henne 2 gånger på en månad. Resten av tiden gick jag med olika varje dag. De skrev i min dagbok att jag inte var redo att koppla dropp själv, men jag hade gjort detta flera gånger med andra så jag skrev att jag visst kunde det själv. Iaf jag hade tur. Fick vinterkräksjuka näst sista dan. När jag blev frisk tyckte de att jag behövde gå tre dar till med en o samma handledare eftersom jag ej skulle bli godkänd annars. Jag pratade också med lärarn och framförde min kritik att jag gått med olika varje dag osv. Nu fick jag en bra handledare de tre sista dagarna som godkände mig. Vi hade sedan ett samtal med huvudhandledare, bashandledare, den sista handledaren och läraren som var helt på min sida. Bashandledaren ville knappt godkänna mig och satt mig så nära gränsen som möjligt till underkänd. Huvudhandledaren babblade om att även om man tyckte sig själv ha utvecklats mkt så kanske man ändå inte nådde målen. Jag sa emot; men nu gjorde jag ju det. Läraren sa också emot; men nu gjorde x det. Huvudhandledarn höll käft. Iaf; jag hade otur. Man ska inte gå med flera olika varje dag för ingen kan se hur man utvecklas. Och bashandledaren skulle inte tagit emot mig då inte hade tid med mig. Tack vare läraren gick det bra.
Den andra praktiken fanns det riktigt wierd handledare. Jag hade en strategi att lära mig på ett sätt men de tyckte jag var inkompetent och ställde fel frågor. Jag blev mkt upprörd och ledsen och ville veta vad för frågor. Det var svårt att säga sa dem då. De tog sedan tillbaka inkompetensen för att de hade ringt skolan och pratat med lärarn som sagt att det går mycket bra för mig i skolan. Det blev iaf ett samtal med lärarn, bashandledare och huvudledare. Där fick jag veta att fel frågor baserade sig på en fråga där jag tyd. ska ha sagt till en patient en sak jag själv inte mindes jag sagt. En diabetes ssk hade framfört det till en av handledarna ist till mig. Jag löste situationen genom att jag pratade mkt med nära och kära, min mamma är distrikt ssk och massa annant och bekräftade att handledarna var fel på. Det hjälpte mkt. När samtalet väl blev av var jag kolugn. De frågade om jag visste varför jag var där; jag frågade tillbaka varför jag var här eftersom det var oklart. Iaf läraren hade mer status och jag hade en bra relation med henne, jag frågade specifikt vad jag behöver göra för att bli godkänd osv. Nästa dag satt jag med anteckningsblock och anteckna allt. Lugn var nog mitt bästa kort, de hade inte väntat sig det. Jag graderade mig också lägre än vad jag själv tyckte på pappret så de skulle se "utveckling" samt att jag inte själv skulle behöva anstränga mig. De gick superbra. Jag framförde också min kritik om handledare osv, vilket de höll med mig om. När de förstod att jag långt ifrån var inkompent och mkt duktig elev var de paffa på slutet och tyckte att jag ska säga till nästa praktikplats att jag inte får gå med för många handledare.
Jag hade en mkt kass bashandledare på nästa praktik därefter. Men det var bara till min fördel för jag fick en bättre handledare som fungerade som bas samt en bra huvudhandledare, jag var knappast underkänd där.
Det var nkse som jag blev underkänd på första gången, hade jag blivit det igen, hade mina handledare inte godkänd mig på praktiken. Därför var jag mkt stressad och tog rosenrot.
Bra, jag tyckter du måste gå med få som möjligt. Det handlar om pedagogik och för att för att ni ska hinna lära känna varandra, samt att de ska kunna se din utveckling. Du kan använda kontunitet som argument. De kan ej säga emot det.
Okay, du bör framföra att om det är möjligt få ta hand om patienterna på egen hand för att kunna lära dig allt och se helheten. Om andra studenter är där, gör ni ju varsinna delar och det kan då blir svårare att göra allt. Nåt sånt. Prata med läraren och den handledare du har förtroende för eller på samtalet då ni ska ha.
Blev faktiskt underkänd på ktc första gången med pga av de var för hårda. En annan elev där som blev godkänd började gråta då de grillade henne. Jag blev godkänd sedan under en professionell bedömmare enligt mig. De andra jobbar med människor men de brydde sig inte om eleven satt o grät.
Tror det var nån praktik i fjärde termin eller nåt hon blev underkänd på. Hon gjorde iaf om den. Även hon har haft mkt problem med handledare. Jag tror att det beror på i hennes fall att hon skilde sig från de "normala eleverna".
1. Framför det att du behöver ta om patienterna på egen hand utan andra elever. Då du behöver detta för att lättare kunna lära dig helheten. Om de propsar på de ändå; kan ni sedan föra in andra elever när du känner dig tryggare i din roll.
2. Annars prata med läraren. Samt ta kontakt med elevhälsan på din skola och be ha med någon på samtalet. Dina handledare blir då tvugna att göra det ännu mera professionelt än tidigare. För du har liksom hamnat i ett struktur problem och pedagoiskt problem. De jämnför dig med andra studenter hur en bra student ska vara. Du skiljer dig och därmed ser de dig som dålig men det är du inte; tvärtom.
3. Käka rosenrot, två st/ dag resten av praktiken. Detta kommer göra dig lugnare, mindre stressad och framför allt mera klartänkt och handelskraftig.
Iaf; de behöver lägga upp det på det sättet som passar dig, dvs inga andra elever osv. Du behöver också fråga dem; vad dem konrekt menar med helheten. Då detta är viktigt. Jag tyckte det finns för mkt oklart där som saker tagna ur luften.
Annars; om inget hjälper;