• Anonym (Trädet)

Ni med kontrollbehov hur hanterar ni...

Hej, skriver inte detta för att klandra någon med kontrollbehov. Utan jag lever just nu med en med extremt kontrollbehov! Jag har börjat märka att innan vi blev tillsammans, så fick jag ligga massa. Förmodligen för att tämja mig och behålla mig.

Nu när vi bor tillsammans är nästan allt jag gör fel. Jag kan inte smeka henne för då vet hon inte vart jag ska ta handen, vi kan inte kyssas ordentligt om hon inte vill ligga för då kanske det leder till sex. ( nästan slutat helt eftersom hon tror lite hångel ska vara sex, har testat sexfriaperioder, inte tagit intiativ och självklart testat nya saker. Men utan resultat. Hon är dock medveten om detta, och sa senast igår förlåt för hon var så jobbig. Men det sker aldrig någon ändring så hennes förlåt känns bara som tomma ord för att lugna ner mig.

Min största fundering:

En människa med kontrollbehov som först är väldigt osäker på sin partner som sedan flyttar ihop tillsammans. Borde väl göra att den människan med kontrollbehov börjar kontrollera andra saker i förhållandet t.ex. Sexet? Eller är jag helt fel ute?

Så om någon känner igen sig i detta skulle hen mer än gärna försöka förklara eller iallafall beskriva hur dem funkar i ett förhållande!

• Svar på tråden Ni med kontrollbehov hur hanterar ni...
  • Underhill

Ett beteende och för stort kontrollbehov är inte lätt att handskas med. Har eg inga råd eller tips här i mer än att jag lever i en relation där kontrollbehov finns, men kanske på en lägre nivå än du beskriver. Finns inte viljan hos din partner att ändra sig är det inte mkt du kan göra i mer än kommunicera kring det och om det och det i sig är inte lätt heller...gäller ju att hon är mottaglig och helst tar upp det själv. Finns ju terapi för sådant annars. Läs om det lite på nätet (vilket du säkert redan gjort!?).

E vi överens så kör vi
  • Zarch

Man kan aldrig förändra folk som inte vill förändras eller kanske är fullständigt omedvetna om sitt eget beteende. Bara du som kan förändra dig själv och ta kontroll över situationen och ditt eget liv. Du bör gå efter hennes livsmotto som är - " Its better to be the cannibal than the meat". Sluta låta dig hunsas, sedan vad det innebär är upp till dig.

• Anonym (Trädet)

Jag håller med dig, ämnet är extremt känsligt. Men innan vi bodde tillsammans så var det utbrott om vad jag gjort när hon inte kunde se osv. Dem försvann helt och hållet när vi flyttat ihop vilket kanske inte är så konstigt när vi ses varje dag. Det är också därför jg tror sex blir en kontroll grej för henne, hon måste känna att hon bestämmer osv...

När vi pratat om ämnet har hon förstått sig på art hon har kontrollbehov. Men längre än så har vi egentligen inte kommit, så viljan är ju inte där eller iallafall inte på det sättet jag vill. Det tär ju på en eftersom man kan bli avvisad osv även fast man egentligen bara vill mysa just den gången!

Ja det har du rätt i, får helt enkelt prioritera mitt mera, jag är dock väldigt schysst och tar hand om den jag älskar. Men jag tror inte set gynnar mig här...

Känns som en blandning mellan kontrollbehov och ta mig för givet!??

• Anonym (Tjej)

Hon har fått det hon ville; en kille att bo ihop med. O du flyttade ihop med henne trots varningssignalerna. Lycka till att fortsätta vara med denna manipulativa tjej, om du nu verkligen måste det.

• Underhill
    Anonym (Trädet) skrev 2015-05-07 14:39:42 följande:

Jag håller med dig, ämnet är extremt känsligt. Men innan vi bodde tillsammans så var det utbrott om vad jag gjort när hon inte kunde se osv. Dem försvann helt och hållet när vi flyttat ihop vilket kanske inte är så konstigt när vi ses varje dag. Det är också därför jg tror sex blir en kontroll grej för henne, hon måste känna att hon bestämmer osv...

När vi pratat om ämnet har hon förstått sig på art hon har kontrollbehov. Men längre än så har vi egentligen inte kommit, så viljan är ju inte där eller iallafall inte på det sättet jag vill. Det tär ju på en eftersom man kan bli avvisad osv även fast man egentligen bara vill mysa just den gången!

Ja det har du rätt i, får helt enkelt prioritera mitt mera, jag är dock väldigt schysst och tar hand om den jag älskar. Men jag tror inte set gynnar mig här...

Känns som en blandning mellan kontrollbehov och ta mig för givet!??

Finns ju en risk att hon utmålar sig som "offret" om och när hon märker att du tar hand om dig själv lite mer och prioriterar dig själv mer!?...kontrollgrejen med sexet tror jag eventuellt kan ha en bakgrund i osäkerhet och "rädslan" i att öppna sig och bjuda på sig själv, men det vet ju du bättre än någon annan hur det ligger till med det. 
    E vi överens så kör vi
Svar på tråden Ni med kontrollbehov hur hanterar ni...