• Anonym (Sanningssägaren)

Hycklare - varför sörja en enda död i flera år när miljontals dör varje dag?

Jag vill med detta inlägg inte förringa eller förlöjliga någons sorg över en bortgången närstående eller viktig person, men tanken slår mig alltid när jag möter människor som är totalt handlingsförlamade av sin sorg och inte kan komma över den på flera år, kanske hela livet. I Afrika och U-länder världen över dör massor med vuxna och barn varje dag, men när samma personer som sörjer sin nära anhöriga eller en av sina bästa vänner blir varse om det genom t.ex. nyheterna så höjer de knappt på ögonbrynen, än mindre bryr sig.

Varför har vi västerlänningar fått för oss att en enda av de våra är värd att sörja hela livet, medans svältande, fattiga människor eller de som dör i krig i U-länder är betydelselösa eller "bara statistik" som Hitler en gång sa

Skäms ni inte över att ha en sådan påtaglig brist på perspektiv?

Och dessutom, vad hjälper det att sörja i flera års tid? Den döde hör ändå inte att ni gråter och har ingen aning om hur ni mår, eftersom hen är just död.

Det är naturligt att sörja bortgångna närstående och vänner, men när man sörjer såpass att man inte kan gå vidare i livet och låter sorgen handlingsförlama en och hindra en från att leva sitt liv så som man skulle vilja och önska, då sätter man sin egen sorg på piedestal samtidigt som man förringar andras, samt att man lever sitt liv på ett passivt, okonstruktivt och bortkastat sätt.

Har det någonsin kommit i era tankar att istället försöka känna frid över den döde, att hen nu äntligen får lugn och ro och får vila, och fokusera endast på de positiva minnena av personen, hur roligt ni hade tillsammans och vilken underbar människa hen var? Varför inte minnas den bortgångne med glädje och glada minnen istället för med handlingsförlamande sorg och bedrövelse?

Ligger det någon logik i det jag säger, eller anser ni att jag är totalt känslokall och grym?

• Svar på tråden Hycklare - varför sörja en enda död i flera år när miljontals dör varje dag?
  • Anonym (!)

Märkligt att jämföra sorg när närstående och och okända dör.

Klart som fan man sörjer sitt eget barn mer än ett okänt barn nån annanstans som man inte har en relation till.

• LauraPalmer

Jag tycker att du tänker jättekonstigt. Det är ju självklart att man sörjer när någon nära anhörig går bort. Om inte personen var väldigt gammal och sjuk.

Jag sörjer inte för människor som inte betytt något i mitt liv. Varför skulle jag?

• MammAmma

Jag förstår hur du resonerar, men jag antar att du också förstår att det är skillnad på att förlora en närstående man älskar och att en, till en själv, okänd människa på andra sidan jorden man inte har någon som helst relation till, dör?

Jag tvivlar på att t ex en förälder som förlorat sitt barn skulle känna frid över att barnet "fått ro".

• Vanillaextract

Nej det finns ingen logik i det du säger. En logisk människa skulle se det självklara i att människor sörjer de som de har en kontakt till.

Du snackar om handlingsförlamande, bara i Sverige dör över 90 000 varje år, skulle man sörja alla dom finns det inte mycket tid över sen.

• molly1989

Men det är ju omöjligt att känna sorg för någon man inte känner på samma sätt som för en närstående, det betyder ju inte att man tycker att ens egna nära och kära är viktigare eller värda mer, men det är klart att de betyder mer för en själv. På vilket sätt förringar man andras sorg för att man själv inte kan gå vidare, jag förstår inte hur det går ihop? Och vad menar du med "vi västerlänningar", tror du inte att folk i alla länder sörjer sina släktingar på ungefär samma sätt? Jag är övertygad om att folk som förlorar sina barn på grund av krig eller svält sörjer sina barn precis som vem som helst, och det finns säkert folk där som inte kan gå vidare med sina liv medan andra har det lättare, precis som här.

Jag förstår däremot vad du menar med att en grupp människor är statistik medan vi känner kollektiv landssorg när en kändis dör, typ prinsessan Diana. Det har jag också väldigt svårt för. Tycker dock inte att det kan jämföras med att vissa har svårt att gå vidare efter att en nära anhörig har dött.

LauraPalmer skrev 2015-05-07 14:02:23 följande:

Jag tycker att du tänker jättekonstigt. Det är ju självklart att man sörjer när någon nära anhörig går bort. Om inte personen var väldigt gammal och sjuk.

Jag sörjer inte för människor som inte betytt något i mitt liv. Varför skulle jag?

Är det inte du som är en sån där "Allas lika värde"-profet? Hur är det ställt med det om du ser på vad du skriver?

• molly1989
    Anonym (Sanningssägaren) skrev 2015-05-07 14:10:35 följande:

Är det inte du som är en sån där "Allas lika värde"-profet? Hur är det ställt med det om du ser på vad du skriver?

Men att tycka att alla är lika värda betyder ju inte att man har samma relation till alla. Att man sörjer mer för att ens eget barn dör än när ett barn på andra sidan jorden dör betyder ju inte att det andra barnet är mindre värt...
  • LauraPalmer
    Anonym (Sanningssägaren) skrev 2015-05-07 14:10:35 följande:

Vad har du fått det ifrån? Allas lika värde är rens skitsnack.

Sen som man skulle sörja alla som dör här i världen så skulle man ju inte göra annat än att sörja.
    molly1989 skrev 2015-05-07 14:08:43 följande:

Men det är ju omöjligt att känna sorg för någon man inte känner på samma sätt som för en närstående, det betyder ju inte att man tycker att ens egna nära och kära är viktigare eller värda mer, men det är klart att de betyder mer för en själv. På vilket sätt förringar man andras sorg för att man själv inte kan gå vidare, jag förstår inte hur det går ihop? Och vad menar du med "vi västerlänningar", tror du inte att folk i alla länder sörjer sina släktingar på ungefär samma sätt? Jag är övertygad om att folk som förlorar sina barn på grund av krig eller svält sörjer sina barn precis som vem som helst, och det finns säkert folk där som inte kan gå vidare med sina liv medan andra har det lättare, precis som här.

Jag förstår däremot vad du menar med att en grupp människor är statistik medan vi känner kollektiv landssorg när en kändis dör, typ prinsessan Diana. Det har jag också väldigt svårt för. Tycker dock inte att det kan jämföras med att vissa har svårt att gå vidare efter att en nära anhörig har dött.

Rättelse: Jag menade förstås inte att människor i dessa länder inte sörjer sina anhöriga, det enda jag begär är att man som västerlänning bör ha lite perspektiv. Här i Sverige / Norden tar vi ofta livet för givet och räknar inte med att våra anhöriga och vänner bara går och dör hux flux.. i andra länder är det vardagsmat..

Svar på tråden Hycklare - varför sörja en enda död i flera år när miljontals dör varje dag?