• Anonym (IngenVet)

Kortköp som betalats tillbaks?

Hej. Jag har en fråga gällande vad man ska göra nu.

För 1 vecka sedan var jag i en större butik och gjorde ett köp på ca 4000 kronor. Denna summa drogs dagen efter från mitt konto. Allt var frid o fröjd. Idag när jag kollade kontot såg jag att jag hade ca 4000 mer på kontot än jag borde ha.

Kontaktade min bank som inte kunde se vart pengarna kunde komma från. Det låg inget reserverat köp eller dyl.

Jag gick då igenom mitt historik och ser att den betalningen på ca 4000 inte fanns kvar i min kontohistorik.
    Kontaktade företaget som var lika frågande som mig och banken. Dom hade inte haft några tekniska problem. Tyvärr har jag inte kvittot kvar och kontohistoriken hjälper ju föga då det helt skumt försvunnit från kontot. Finns alltså inga spår alls av detta köp enligt min bank.

Jag uppgav tid och mitt kortnummer till företaget men dom kunde fortfarande inte se något eller förstå vad som var tokigt. Och om dom hade några frågor så skulle dom återkomma. Jaha sa jag. Hur länge ska jag sitta på detta belopp nu? Kan jag inte bara göra en betalning på summan som det kostade och få det överstökat.
    Men då dom inte har några bevis på att jag faktiskt handlat för den summan i det varuhuset (pga slängt kvitto) så ville dom inte det.

Någon som varit med om liknande? Läste om någon som fått betala efter 6 år. Ska jag se till att alltid ha dessa pengar skyddade på mitt konto i resten av mitt liv nu eller?

• Svar på tråden Kortköp som betalats tillbaks?
  • Anonym (redovisningsproblem)

Du skriver att det drogs 4000 från ditt konto? Men att de senare fanns där i alla fall? Låter ju inte klokt. De var inte bara reserverade då, och att det återställdes?
    Gå igenom dina kontoutdrag igen.

Jag hade nog "tänkt bort" pengarna om jag var du. Om du tror köpet gick igenom men att de inte dragit pengarna från kontot, så ska du nog ha dom tillgängliga på kontot närmaste två månaderna i alla fall. Ibland kan det bli problem med redovisningen även i onlinebutikerna. Det kan dröja en månad eller två, även om det är ytterst ovanligt.

• Anonym (Z)

Så har det blivit för mig med ett par gånger. Jag kontaktade dock aldrig banken eller företaget men jag väntade ett par dagar och då drogs pengarna igen. Vet inte varför men har blivit så ett par gr för mig de senaste åren. Jag har stenkoll på mitt konto. På mitt konto har det handlat om pengar som legat reserverade och synts som ett preliminärt köp för att sedan helt gå igenom för att någon dag senare finnas som tillgängligt belopp på mitt konto igen för att ytterligare någon dag senare återgått till att vara ett genomfört köp.

• Anonym (IngenVet)

Det låg som preliminärt i ett dygn, sedan var det klart. Detta var i en fysisk butik.
    Det går inte att se ett dugg angående detta köp i min kontohistorik. Inte ens min bank kunde se det.
    Och affären kunde inte heller förklara det, var inget fel i deras system. Givetvis är det inte mina pengar. Men jag vill att allt ska vara rätt. Har också stenkoll på mina konton. Just detta konto är ju mitt konto för vardagsköp. Även samma kort jag använder om jag handlar på nätet. Så vill aldrig ha en större summa på kortet om jag inte ska köpa något speciellt. Brukar ha max 5-6000 på kontot. Ska då 4 av dessa vara liggande där gud vet hur länge så blir det bökigt.
    Och om jag byter bank inom något år, hur blir det då om det inte rättas till förens om ett år eller ja, ännu längre.

Hoppas att det rättar till sig inom någon vecka iaf. Håller tummarna för det.

• Anonym (JJ)

Samma sak hände mig när jag handlade på Elgiganten online. Ringde och frågade lite "fult" om min beställning var betald, vilket de sa att den var trots att betalningen "försvunnit" från min bank. Tänkte att det kanske fanns en chans att jag skulle slippa betala, dock höll jag på pengarna ifall att.
    Två månader senare drogs pengarna. Jättekonstigt men rätt väntat från min sida. :)

• Anonym (redovisningsproblem)
    Anonym (IngenVet) skrev 2015-05-07 20:35:59 följande:

Det låg som preliminärt i ett dygn, sedan var det klart. Detta var i en fysisk butik.
    Det går inte att se ett dugg angående detta köp i min kontohistorik. Inte ens min bank kunde se det.
    Och affären kunde inte heller förklara det, var inget fel i deras system. Givetvis är det inte mina pengar. Men jag vill att allt ska vara rätt. Har också stenkoll på mina konton. Just detta konto är ju mitt konto för vardagsköp. Även samma kort jag använder om jag handlar på nätet. Så vill aldrig ha en större summa på kortet om jag inte ska köpa något speciellt. Brukar ha max 5-6000 på kontot. Ska då 4 av dessa vara liggande där gud vet hur länge så blir det bökigt.
    Och om jag byter bank inom något år, hur blir det då om det inte rättas till förens om ett år eller ja, ännu längre.

Hoppas att det rättar till sig inom någon vecka iaf. Håller tummarna för det.

Jag var på restaurang för 1,5 månad sen. Det hände inget, och hände inget. Först för en vecka sedan drogs det på kontot. Så saker händer. Och det drogs i slipen på restaurangen. Jag brukar gå där. Tar 3-4 dagar och sen dras det. Men denna gång hände inget alls. Men till slut drogs det. Så tänk bort de pengarna från kontot. Tänk inte ett år framåt. Det händer bara inte. Antingen dras det nu närmaste månaden typ, eller inte alls.
Svar på tråden Kortköp som betalats tillbaks?