• Anonym (villrådig)

Lämna eller stanna? spelmissbruk

min sambo är spelmissbrukare, detta har uppdagats för mig mer och mer. Han har tagit pengar av mig som jag haft hemma som jag fått i julklapp. han har tagit pengar från mitt konto (har bytt kod på bankdosan nu) han lånar pengar som han spelar bort. Ja helt enkelt en massa strul. När våran son var nyfödd spelade han bort hela sin lön och jag fick betala räkningarna och allt för min föräldrapenning. Jag har tjatat, varit tyst, väntat ut han, inget fungerar. Senaste halvåret har han fört över pengar direkt vid löning för räkningar men ibland kommer inget och då är det slut på pengar. Han är hos kronofogden och har förlorat sitt jobb pga detta innan vi träffades.

Jag orkar inte mer nu. Han har precis fått kontakt med en person som håller i behandling för detta, men tycker han inte hinner med det med jobbet och barnen och allt. Jag avskyr denna man, är inte kär alls. Allt det här ligger som ett lock över mig och jag känner mig otrygg och och litar inte på han alls.

Jag har två barn, varav han är pappa till ena, jag vet inte om jag orkar gå igenom en separation till och bli ensam med två små barn. Dessutom känner jag mig fruktansvärt misslyckad som har två barn med två pappor och inte lever med någon.

Jag har stått ut med detta i snart 3 år men alla löften han lovar, alla överenskommelser vi gör bryts och hela vår relation är så infekterade av detta.

Stanna och kämpa eller ge upp familjen pga detta? Är fruktansvärt villrådig.

• Svar på tråden Lämna eller stanna? spelmissbruk
  • canim

Lever med min sambo som oxå är spelmissbrukare. Har haft det jobbigt när han spelat upp alla pengar. Han har tagit lån på mej som han spelat upp. Ljugit om spelen. You name it! Så en dag fick han nog och en rejäl tankeställare. Han insåg att det går inte att fortsätta såhär. Tillslut kommer han inte bara förlora pengarna utan alla människor som han håller nära oxå.

Det är bara han som kan ta tag i sitt beroende och göra något åt saken. Jag har tjatat jätte mycket. Gett nummer till behandling och allt möjligt.. Så tillslut slutade jag tjata och som tur insåg han att han måste sluta på riktigt.

Flytta från honom så han får känna hur det är att vara utan er så kanske han får sej en rejäl tankeställare. Säg att det fungerar inte så länge du spelar så nu är det upp till honom.

• Anonym (Bäst att lämna)

Spelmissbrukare går inte att lita på alls, någonsin. Även om du stannar med honom och han verkar ha slutat så kommer du att leva med rädslan att han närsomhelst kan spela bort allt ni har. Det kommer han att göra, var så säker.
     Alla svek mot familj och tom sina egna barn spelar ingen roll. Kärleken till spel är så mycket större än kärleken till familjen.
    Ofta är spelmissbruket också ett symptom på annan psykisk störning. Endast en mycket störd person kan sakna empati på det sättet att han/hon kan stjäla från sin egen familj och utsätta sina barn för risken att bli hemlösa.

• Anonym (Ex missbrukare)

Jag är en före detta missbrukare. Har missbrukat alkohol, spel & sex. 

När jag var mitt i spelmissbruket fanns det ingenting som kunde få mig att sluta, tyvärr. Inte ens mitt barn. Gjorde allt för att kunna spela, förlorade allt, arbete, pojkvän, vänner och lägenhet. 

När jag förlorade lägenheten förstod jag äntligen att nu måste jag ha hjälp. Efter kontakt med soc fick jag komma till ett behandlingshem samma dag. De hjälpte mig också att få tillbaka lägenheten. 

Du måste lämna denna kille, du kan inte hjälpa honom, han måste nå sin botten. Så för din egen skull släng ut honom redan idag. Då måste han ta tag i sitt liv, annars går han mot sin botten.

Stå på dig och lycka till!

• Anonym (villrådig)

Tack för era svar. jag tänker detsamma som ni skrivit, han måste själv vilja sluta spela. I dagens läge är det knapp märkbart för han förutom en väldigt och arg och ledsen sambo. Mat finns i kylen, räkningarna betalas, datorn står på bordet, bilen (som jag köpt och betalar allt för) står på parkeringen. Som det känns för mig så lever han på mig. Han tjänar väldigt bra trots detta så måste han alltid låna pengar från sitt sparkonto som jag har på min bank för tandläkaren, bensin, nya kläder osv.

Åh jag kokar av ilska och besvikelse att jag träffade en sån här människa som jag dessutom skaffa barn med.

Det finns risk för att han så småningom kan bli våldsam också. Om han inte får pengar för att spela så vet man inte vad han kan göra. Precis som alla missbrukare så får spelmissbrukare som inte får missbruka, abstinens och en effekt av abstinensen är aggressivitet. Personligheten blir förändrad mer och mer, som av alla missbruk och tillslut finns inga gränser för vad de kan göra. Det finns tom fall där spelmussbrukare dödat andra för att få pengar.

Nu säger jag inte att just din sambo kan bli sån, men risken finns och om du stannar kvar så bidrar du till något som kan bli din undergång.

Så lämna nu, innan han drar ner dig och barnen i fördärvet!

• Anonym (villrådig)

Usch jag vill så gärna att han själv ska ta tag i detta, men inser hur mörkt det ser ut eftersom det blir spel varannan/var tredje månad, som jag vet om. Jag vill inte bli ensamstående igen, och nu med två barn. Vi har nyligen flyttat till större lägenhet, som jag turligt nog äger.

Jag börjar kanske inse att det är som du säger ex missbrukare att det inte finns någonting som får han att sluta, förutom han själv.

En annan tung sak i allt detta är att jag försöker dölja detta problem till varje pris och därför är det så otroligt energikrävande hela grejen.

Men vem försöker du dölja det för? Barnen, släkten, vänner? Det är inte bra att dölja det. Det gör dig till medberoende och underlättar hans missbruk.
    Lämna honom, så slipper du även problemet med att dölja hans missbruk.

Spelmissbrukare är de mest opålitliga människor som finns. De skyr inga medel alls och de vänder tillslut allt emot en. Helt plötsligt kommer han att få det till att det är ditt fel alltihop.

Att han bara spelar varannan, var tredje månad är bara vad du tror. Det brukar visa sig vara mycket, mycket mer än vad man någonsin kunnat tro.

• Anonym (villrådig)

Vänner, familj ja för alla helt enkelt. Känner mig så himla korkad som inte insåg vidden av det här innan jag blev gravid.

Varje gång jag ens tar upp detta så blir han vansinnigt på mig, tycker att jag tjatar och kontrollerar honom. ALLTID är det fel tillfälle att diskutera sakeN. Och en gång när jag blev ledsen över allt och grinade som ett litet barn blev han arg. Han förstår liksom inte att han sårar mig hela tiden, eller så bryr han sig inte. Att han är opålitlig är mitt uttryck. jag har ångest och oroskänslor mest hela tiden och det är så tufft att ta ett beslut att avsluta detta. Jag hoppas så det kan bli bättre för jag vill inte leva ensam med två små barn, är rädd att jag inte kommer fixa de.

OK, att han aldrig vill prata om det och att han dessutom blir arg på dig är ett mycket stort varningstecken. Det kommer bara att bli värre med det och snart så kommer du att börja bli misshandlad också. Jag har sett detta på nära håll. 

Ensamstående med två barn är faktiskt inte så illa. Det kunde vara värre. Ensam så rår du i alla fall över din egen ekonomi. Och du slipper all oro och ångest over vad han kommer att spela bort härnäst.

Om du stannar med honom så kommer ni att vara bankrutt om några år och han kommer även att tvinga dig att belåna lägenheten och sälja bilen. Kanske tom ta blanco lån och SMS lån. 

Inte förrän du lämnar honom så kommer han att kunna inse att han behöver hjälp!

• Anonym (samma)

Hej TS!

Jag lever med en sambo som har ett spelmissbruk. Vi har varit tillsammans i 6 år och har ett barn på 1,5 år. Jag har alltid vetat att han har spelat men trodde naivt nog att det var "normalt" och något han kunde hantera. När vi hade varit tillsammans i ca 2 år bröt han ihop och berättade att han hade skulder som han hade löst genom ett lån av sin morbror. Han lovade att sluta och jag trodde honom, eller jag trodde inte att han hade ett missbruk utan lät honom fortsätta spela för sina fickpengar (vi har alltid haft gemensam ekonomi). Jag sa till honom att jag skulle lämna honom om det hände igen. Det hände igen. Men jag lämnade honom inte utan insåg att jag var en del av problemet eftersom jag tillät honom spela. Försökte få honom att gå till möten för spelmissbrukare men det ville han absout inte göra, han kunde sluta själv sa han. Det kunde han inte. För några månader sedan bröt han ihop igen och berättade att han hade dragit på sig skulder på 400 000 kr vilket han hade löst genom ett banklån. Han hade skrivit ut papper på var han kunde gå på möte för sitt missbruk och ringt och bokat tid för en terapeut. Han har varit där ensam och vi ska snart gå dit tillsammans. Jag "tvingade" honom att berätta för sina föräldrar eftersom de sticker till honom pengar hela tiden och jag tycker att det är bra om människor i hans omgivning får reda på hans problem.
    Han tyckte själv att det var skönt att berätta. Jag har nu "kontoll" över hans ekonomi med inloggningar och bankdosor. 

Så varför lämnade jag inte honom? För att vi är en familj och för att jag vill att vi ska finnas där för varandra i både medgång och motgång. Min sambo har aldrig visat någon aggressivitet eller att han på något sätt skulle skada mig. Det förkommer säkert hos spelmissbrukare men inte hos alla. Skulle det komma tecken på det skulle jag lämna på sekunden. Tycker jag att du ska lämna? Kanske, din sambo verkar inte ha kommit till insikt ännu. Kanske är det vad du måste göra för att han ska förstå vad han håller på med. Missbruk är svårt och jag tycker generellt att man ska försöka hjälpa sin älskade så mycket man kan men det får inte vara på bekostnad av sin egen psykiska eller fysiska hälsa eller gå ut över barnen. När det  gör det är det dags att lämna direkt.

Svar på tråden Lämna eller stanna? spelmissbruk