Inlägg från: Anonym (villrådig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (villrådig)

Lämna eller stanna? spelmissbruk

min sambo är spelmissbrukare, detta har uppdagats för mig mer och mer. Han har tagit pengar av mig som jag haft hemma som jag fått i julklapp. han har tagit pengar från mitt konto (har bytt kod på bankdosan nu) han lånar pengar som han spelar bort. Ja helt enkelt en massa strul. När våran son var nyfödd spelade han bort hela sin lön och jag fick betala räkningarna och allt för min föräldrapenning. Jag har tjatat, varit tyst, väntat ut han, inget fungerar. Senaste halvåret har han fört över pengar direkt vid löning för räkningar men ibland kommer inget och då är det slut på pengar. Han är hos kronofogden och har förlorat sitt jobb pga detta innan vi träffades.

Jag orkar inte mer nu. Han har precis fått kontakt med en person som håller i behandling för detta, men tycker han inte hinner med det med jobbet och barnen och allt. Jag avskyr denna man, är inte kär alls. Allt det här ligger som ett lock över mig och jag känner mig otrygg och och litar inte på han alls.

Jag har två barn, varav han är pappa till ena, jag vet inte om jag orkar gå igenom en separation till och bli ensam med två små barn. Dessutom känner jag mig fruktansvärt misslyckad som har två barn med två pappor och inte lever med någon.

Jag har stått ut med detta i snart 3 år men alla löften han lovar, alla överenskommelser vi gör bryts och hela vår relation är så infekterade av detta.

Stanna och kämpa eller ge upp familjen pga detta? Är fruktansvärt villrådig.

• Svar på tråden Lämna eller stanna? spelmissbruk
  • Anonym (villrådig)

Tack för era svar. jag tänker detsamma som ni skrivit, han måste själv vilja sluta spela. I dagens läge är det knapp märkbart för han förutom en väldigt och arg och ledsen sambo. Mat finns i kylen, räkningarna betalas, datorn står på bordet, bilen (som jag köpt och betalar allt för) står på parkeringen. Som det känns för mig så lever han på mig. Han tjänar väldigt bra trots detta så måste han alltid låna pengar från sitt sparkonto som jag har på min bank för tandläkaren, bensin, nya kläder osv.

Åh jag kokar av ilska och besvikelse att jag träffade en sån här människa som jag dessutom skaffa barn med.

• Anonym (villrådig)

Usch jag vill så gärna att han själv ska ta tag i detta, men inser hur mörkt det ser ut eftersom det blir spel varannan/var tredje månad, som jag vet om. Jag vill inte bli ensamstående igen, och nu med två barn. Vi har nyligen flyttat till större lägenhet, som jag turligt nog äger.

Jag börjar kanske inse att det är som du säger ex missbrukare att det inte finns någonting som får han att sluta, förutom han själv.

En annan tung sak i allt detta är att jag försöker dölja detta problem till varje pris och därför är det så otroligt energikrävande hela grejen.

• Anonym (villrådig)

Vänner, familj ja för alla helt enkelt. Känner mig så himla korkad som inte insåg vidden av det här innan jag blev gravid.

Varje gång jag ens tar upp detta så blir han vansinnigt på mig, tycker att jag tjatar och kontrollerar honom. ALLTID är det fel tillfälle att diskutera sakeN. Och en gång när jag blev ledsen över allt och grinade som ett litet barn blev han arg. Han förstår liksom inte att han sårar mig hela tiden, eller så bryr han sig inte. Att han är opålitlig är mitt uttryck. jag har ångest och oroskänslor mest hela tiden och det är så tufft att ta ett beslut att avsluta detta. Jag hoppas så det kan bli bättre för jag vill inte leva ensam med två små barn, är rädd att jag inte kommer fixa de.

• Anonym (villrådig)

Oja känner mig oerhört ensam ibland. Hans föräldrar vet om allt men dom är väl oxå rätt trött på detta efter alla år. Han berättade för mig att han har försökt ta sms lån osv men det går ju inte pga KF. Han brukar låna pengar sista veckorna innan lön av kompisar, arbetskollegor och sina föräldra, bakom min rygg. Han tycker att jag borde vara nöjd om han betalar räkningarna och mat och vad han gör för sina övriga kronor ska jag inte bry mig om. Han vägrar ge mig kontrollen över hans ekonomi, då flyttar han hellre säger han.

Jag slits mellan att kämpa och ge han en chans till, har så svårt att ge upp hoppet. Tyvärr vet jag inte om jag någonsin kan lita på honom. Han har.gjort för mycket. Sedan är det uppenbart för mig att vi har väldigt olika syn på pengar.

• Anonym (villrådig)
    Anonym (Bäst att lämna) skrev 2015-05-09 11:24:22 följande:

Man han betalar ju inte räkningarana alla gånger, eller hur? Och om han säger att han hellre flyttar än ger dig kontrollen över sin ekonomi så har du ju en öppning där. Se till att han flyttar. Hem till sina föräldrar kanske?

Samtidigt så vill jag varna för att du får ta kontroll över hans ekonomi. Det kommer att ge upphov till väldigt många konflikter när du ser vad han gör med pengarna. Och eftersom han också är aggressiv så kommer du tillslut att vara rädd för att konfrontera honom med vad han gjort med pengarna. Och då du inte konfronterar så ser han det som att du går med på det och då känner han att det är fritt fram att fortsätta. Det finns med andra ord ännu mer risk att du hamnar i knipa.

Så lämna honom säger jag. Kanske kan du locka honom med ett lån, dvs om han går med på att skiljas så får han en summa pengar. Du kan givetvis räkna med att den summan är förlorad, spelmissbrukare betalar sällan igen allt de lånat. Men pengakåt som han är kanske han går med på att du "köper ut" honom och går med på att du får vårdnad för barnen, om det är det du vill ha. Om han sedan kommer tillbaka och gnäller och vill bli ihop igen så kan du bara säga att han fått pengar så han ska enbart hålla käften och hålla sig borta.

Jag förstår din tanke kring att jag har kontrollen över ekonomin. Det kommer skapa mer konflikter, dessutom blir det svårare för honom att spela och han kommer bli arg.

Vi är inte gifta, jag äger boendet, bilen, ja allt.

Jag har i princip bestämt mig för att lämna, nu ska jag bara få han att förstå att jag menar allvar. Har hotat med detta så många gånger men alltid gett han en till chans.
  • Anonym (villrådig)

Fick hans bankdosa idag. Han pratade länge om att det är slut spelat nu, jag får kolla hans framtida kontouppgifter. Däremot vill han inte prata om det som varit, vill börja om på nytt. Han ska gå behandling när det finns tid. Sedan berättade han att han spelat bort allt och måste låna för att kunna ta sig till jobbet. Jag blir helt matt, nu vill han verkligen enligt honom själv sluta men ändå spelade han igår. Trots att jag sagt att jag vill separera senaste dagarna så spelar han.

Det enda denna relation ger mig är sällskap och hjälp i hemmet och med barnen. Han sa även att om han flyttar så kommer han må så dåligt att han inte kommer kunna ta hand om våran son. Så om jag avslutar rrelationen förlorar min lilla pojke sin far, förjävligt att han lägger det på mig. Att han inte kan vara en bra pappa om han inte får bo kvar här.

• Anonym (villrådig)
    Anonym (Äsch) skrev 2015-05-11 13:03:24 följande:

Förutom att du skäms inför andra, vad hindrar dig från att bara sparka ut honom? Du äger ju allt, boendet, bilen etc. Han får väl flytta till föräldrarna eller nåt. Eller fortsätta låta honom bo kvar o ta ännu mer pengar av dig. Du är ju inte ens kär i honom, o ser inte att han försöker manipulera dig.

Men visst, ge honom en chans till. O en till, o en till..... 

Ja visst om det varit så enkelt att bara sparka ut han, men vi har ett barn tillsammans. Och skulle han nu flytta till sina föräldrar bor vi inte i samma stad längre. Är ju inte bara att jag förlorar min sambo som jag en gång i tiden var kär i utan sonen förlorar ju kanske sin pappa oxå. Men visst jag kanske håller för krampaktigt i den här relationen och skulle avslutat den för längesen, men man hoppas ju alltid att den mannen man föll för finns kvar och drömmen om ett tryggt familjeliv inte kommer raseras. Även om jag sakta börjar inse att jag måste ta en obekvämt och smärtsamt beslut snart. Ska på samtal för anhörig till beroende om ett tag och det känns som.ett steg i rätt riktning.
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (Äsch) skrev 2015-05-11 21:26:41 följande:

Sonen behöver inte förlora sin pappa, men han vill få dig att tro det. Han kanske kommer hyra in sig nånstans i samma stad, om han nu inte flyttar till dom. Så finns det nåt som heter pendling också.

Tror du att han plötsligt skulle förändra sig till det bättre, från ingenstans? O att du plötsligt skulle bli kär i honom igen? Bra att du ska på det där samtalet iaf. Även om jag inte förstår helt, när du ändå säger att du avskyr o är otrygg med honom. O det verkar vara bättre att leva i det än att vara separerad. Men se dig om, du är inte precis den ende som är ensamstående förälder.

Starduzt skriver en del bra saker också,  om än på ett lite speciellt sätt.

På något konstigt sätt så känner jag att jag måste gjort allt för att undvika en separation, ge han för många chanser, låta han genomföra behandling om han nu gör det osv. samtalet är ju oxå ett stöd för mig att ta ett slutgiltigt beslut att lämna. Att jag inte kan hjälpa honom samt för att förstå problematiken för detta Beroende.

Att vara ensamstående vet jag exakt vad det innebär då jag varit det tidigare, trodde väl aldrig att jag skulle hamna där igeN. Det är en stor sorg och ångest kring detta.

Men det kommer bli en seperation, frågan är bara när...
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (Bäst att lämna) skrev 2015-05-18 07:53:00 följande:

Hej,

Hur går det för dig?

Har du varit på samtal än?

Kram!

Jag har varit på samtal och det var så bra. Fick indirekt rådet att lämna relationen men såklart mitt beslut. Vi ska fortsätta ses under ett tag.

Grejen nu är att min sambo är så säker att han slutat för gott, det blir inget mer spelande. Han går i behandling 1 gång i veckan och säger att han känner sig mer klar i tankarna nu när han slutat...

Jag däremot lever kvar i känslan att jag känner mig lurad och litar ej på honom. Han har gjort så mkt saker bakom min rygg att jag inte vet om jag någonsin kan bli kär igen. Jag blir arg på honom för att han nu är såå positiv och kärvänlig när jag inte kan släppa allt han gjort, han vill bara glömma det som varit och gå vidare. Men jag och vi lever ju med konsekvenserna av hans agerande för många år framöver. Han är en bromskloss för mina drömmar om resor, upplevelser och renovering. Allt måste liksom läggas på hans skulder. Nu har han varit spelfri en vecka. Han har tidigare i livet haft uppehåll från spelande flera månader men alltid fallit ditt igen av olika orsaker. Han haR spelat mer eller mindre i drygt 20 år... Jag undrar om han verkligen vill och kan sluta helt.
  • Anonym (villrådig)

Ibland övervinner kärleken, bara man kämpar för den. Vi är idag gifta, lyckliga (nåja inte på ett överdrivet filmiskt sätt men ändå). Men oj vad vi kämpat med detta. Det har varit några rejäla gupp på vägen men min man slutade faktiskt och spela och idag är det jag som har huvudansvaret för pengar men vi har gemensamma sparkontot osv. Har blivit några mindre återfall för mannen när det dykt upp oväntade saker (typ tandläkare) och där har vi fått jobbat mycket med våran kommunikation och öppenhet. Men skulderna till kronofogden är iaf borta.

Svar på tråden Lämna eller stanna? spelmissbruk