• Alexi

HUR lärde sig ditt/dina barn att simma och vid vilken ålder?

HUR lärde sig ditt/dina barn att simma, dvs genom simskola eller genom att ni föräldrar eller annan anhörig lärde barnet?

Vid vilken ålder kunde barnet simma på nivå att klarar att trilla i på djupt vatten och simma in till land?

Och, om barnet gick på simskola, när började barnet på simskola (inte plask och lek och liknande utan riktig simskola) och hur lång tid tog det innan barnet simmade på nivån angiven ovan?

• Svar på tråden HUR lärde sig ditt/dina barn att simma och vid vilken ålder?
  • DickRex

Vad det gäller själva simmandet så kan ju barn lära sig simma redan när de är små bäbisar, men det är ju knappast det som är avgörande eller spelar roll för om man t.ex tar på flytväst eller ej eller utsätter dem för att ramla i på djupt vatten för att ta sig till land själva.

....men simskola och 7 år.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • fluu

Mitt barn är bara tre år och kan inte simma än. Själv lärde jag mig simma när jag var fem år. En jämnårig kompis lärde mig. Hon lärde dock ut lite fel teknik så den fick rättas till i trean när vi hade obligatorisk simskola i skolan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MallaL

Mina barn lärde sig simma när de var 7 år och gick på simskola.

• blomman 2

Mitt barn lärde sig att simma under vattnet när hon var 3 år och 4 månader...flyta på rygg vid 5 år, snorkla vid 6 och simma 25m ryggsim och bröst samt lite lättare crawl vid 7 år. Hon har gått på simskola sedan hösten 2014 och har klarat av både nivå 1 och 2 och ska börja på nivå 3 till hösten. Hon är självlärd och hon har stor kärlek och tillit till vatten och det är tack vare att jag själv älskar att vistas vid vatten så mycket jag kan och ör en god simmare.

• Erizajo

Jag lärde min dotter simma när hon var sex år. Vi var en vecka i Turkiet så hon tröttnade på armpuffarna haha :)

Hon har aldrig gått på simskola.

• Bananskal

När hon var 7 år.

Hon lärde sig simma själv under sommaren när vi badade i havet.

• Mrs Green

Min dotter började i simskola när hon var 5. Hon lärde sig i princip ingenting under terminerna, som var 7 lektioner då typ 20 barn som skulle trängas på 10 x 12,5 meter eftersom grann-badhuset renoverades. Men hon kämpade på under 4 terminer.

Hon gick även på simskola en vecka varje sommar (varje dag under en vecka) och det var där hon lärde sig simma. Minns inte exakt när hon klarade 200 meter på djupt vatten men tror det var sommaren innan hon fyllde 8.

• Bonanza

Barn 1: lärde sig simma på simskola vid 7
    Barn 2: lärde sig simma själv vid 4
    Barn 3: ville simma som storasyskonen så lärde sig simma när hon var 2.

Barn 1 gick mkt på babysim. Barn 2 gick lite på babysim. Barn 3 har inte gått på nåt sånt.

Svar på tråden HUR lärde sig ditt/dina barn att simma och vid vilken ålder?