Inlägg från: Anonym (Nykter alkoholist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nykter alkoholist)

Är svärfar alkolist?

Om inte din svärfar är alkoholist så vet inte jag hur man annars skulle klassificera en alkoholist. Han uppvisar alla klassiska tecken och omgivningen är den som reagerar först. Det är det som är det lömska med sjukdomen, det är en förnekelsens sjukdom för den som har den.

hesselgren skrev 2015-05-08 11:27:26 följande:

Det som gör situationen så svår är att ingen av dom närmsta vill ta i problemet, vi alla skrattar när han klunkar ölen som vatten och pratar jag med det yngsta syskonet (20år) som jag är väldigt bra komis med försvarar hon honom och sen så börjar vi prata om annat. Pratar jag med min pojkvän ( tredje av fyra syskon, 23år, tystlåten, säger bara ifrån om han är riktigt förbannad om ens då) så håller han med mig att det inte är ett bra betende men sen blir det inge mer, så hur gör vi nu? Jag vet verkligen inte, känner att jag inte vill lägga mig i för att det inte är min pappa...

Elefanten I vardagsrummet. Alla ser den men ingen pratar om den. Klassiskt.
    Anonym skrev 2015-05-08 11:56:02 följande:

En box vin innehåller normalt 3 liter, och jag håller definitivt inte om att 1-1,5 l vin per person inte är mycket, ens om man delar upp det på två dagar!

Att dricka alkohol varje dag i veckan (även om det bara är ett glas vin på vardagarna) ser jag som ett varningstecken och snudd på riskbruk. Din svärfar har definitivt ett missbruk och han verkar ha många medberoende i sin närmsta omgivning.

Jag tycker dessutom att din egen inställning till alkohol är lite skev, det är förstås min personliga åsikt men att du tycker det är normalt med alkohol precis varje helg tycker jag du skulle kunna ta och fundera kring. Särskilt om du samtidigt tycker att det är helt normalt att dricka 1,5 l vin på en helg, per person. Jag säger inte att det är helt åt skogen fel att dricka något varje helgdag, men det är värt att fundera över, framförallt mängden.

Tyvärr har jag inget jättebra råd att ge dig, men då alkoholism är en sjukdom föreslår jag att du vänder dig till vården i första hand, de bör kunna guida dig. Annars kanske Anonyma Alkoholister har någon form av anhörigförening du kan få stöd av?

Ja, tolvstegsprogrammen har Alanon för anhöriga. Annars kan ts gå till närmsta AA -lokal och hämta litteratur och lite försåtligt placera ut så svärfar läser den förhoppningsvis.
    hesselgren skrev 2015-05-08 12:18:09 följande:

Har tänkt på det där med att ge saker att läsa, men han skulle aldrig göra det antingen så måste man prata om det och se till så nått händer eller så fortsätt det att vara den där jävla elefanten.

Bara för att förklara mig själv så tycker jag inte att två glas vin en fredag eller ett glas vin en tisdag gör att man har skev uppfattning till alkohol och att det jag har skrivit i början förklara inte min alkoholkonsumtion utan min svärfars och tydligen så tycker jag att hans inställning till alkohol är fel eftersom jag försöker få hjälp om hur jag ska ta mig vidare när ingen annan vill.

Du bör gå till Alanon för att få närmare hjälp. Du kan även gå till AA, även fast det är anonymt så har vi öppna möten där anhöriga är välkomna. Och är det inte ett öppet möte så gör man om det till ett öppet möte så fort någon som behöver hjälp kommer. Där inne är det bara alkoholister, numera nyktra, som kan ge dig många goda råd på vägen.
    Påven Johanna skrev 2015-05-08 12:51:30 följande:

Jag tycker att du ska respektera hur din sambo och hans syskon önskar hantera - eller låta bli att hantera - saken. Jag tycker inte att du har med det att göra.

Nyfiken fråga. Om du ser en människa som är på väg mot en väg som du känner till leder till ett stup rätt ner i avgrunden, skulle du då stå med händerna på ryggen bara för att du inte är anhörig till personen?
    Anonym (mor) skrev 2015-05-09 12:58:54 följande:

Fattar inte varför han gömmer tomma ölburkar. Varför inte lägga dem i en påse bland annan pant? Frun vet ju om att han dricker öl. Jag tänker att en alkoholist gömmer sprit/vin/öl i förrådet, i garaget eller på andra ställen där han kan dra sig undan och dricka i smyg.

Åh, vi alkoholister hade alltid druckit bara två öl om nån frågade. Att lägga panten i en påse hade varit att gola ner sig själv direkt.
Svar på tråden Är svärfar alkolist?