Anonym skrev 2015-05-08 11:56:02 följande:
En box vin innehåller normalt 3 liter, och jag håller definitivt inte om att 1-1,5 l vin per person inte är mycket, ens om man delar upp det på två dagar!
Att dricka alkohol varje dag i veckan (även om det bara är ett glas vin på vardagarna) ser jag som ett varningstecken och snudd på riskbruk. Din svärfar har definitivt ett missbruk och han verkar ha många medberoende i sin närmsta omgivning.
Jag tycker dessutom att din egen inställning till alkohol är lite skev, det är förstås min personliga åsikt men att du tycker det är normalt med alkohol precis varje helg tycker jag du skulle kunna ta och fundera kring. Särskilt om du samtidigt tycker att det är helt normalt att dricka 1,5 l vin på en helg, per person. Jag säger inte att det är helt åt skogen fel att dricka något varje helgdag, men det är värt att fundera över, framförallt mängden.
Tyvärr har jag inget jättebra råd att ge dig, men då alkoholism är en sjukdom föreslår jag att du vänder dig till vården i första hand, de bör kunna guida dig. Annars kanske Anonyma Alkoholister har någon form av anhörigförening du kan få stöd av?
Ja, tolvstegsprogrammen har Alanon för anhöriga. Annars kan ts gå till närmsta AA -lokal och hämta litteratur och lite försåtligt placera ut så svärfar läser den förhoppningsvis.