Smärta i äggstock = svårt få barn?
Jag hade precis som du väldigt ont i höger äggstock under långa perioder. Min menscykel blev längre och ägglossningen glesare. Jag hade även en del andra besvär och fick efter 6 mån komma till kvinnokliniken efter besök hos BM på VC. Där konstaterades PCO som är just äggblåsor som blir till cystor. När de brister gör det väldigt ont. PCO i sig är vanligt och inte farligt så, men det orsakar ärrvävnad som i sin tur KAN påverka antalet ägg som mognar eller minska passagen till äggledaren så ägget liksom inte kommer ut. Det de gjorde var att ta hormonprover och kolla sköldkörteln och nu går jag och väntar på svaren. Hoppas innerligt att jag inte har PCOS för det kan påverka fertiliteten.
Det jag kan råda dig är:
Boka tid hos din vårdcentral (smidigt att göra åå mina vårdkontakter, får snabbt tid pch slipper telefonköer/tider)
Om de sen anser att du bör bli vidare utredd hos ex. Kvinnokliniken kan du gå in på mina vårdkontakter och göra en s.k. Egen vårdbegäran där. Beskriv dina problem i text men glöm inte att få med att du efter besök på VC blev uppmanad av BM att söka. Få med namnet på denna så de inte slussar tillbaka dig till VC, det gjorde de med mig först tills jag skrev igen med namnet på henne.
Lycka till!