• Marre

Kan man få A-kassa under sommaruppehållet när man läser på högskolan?

Ja, det är frågan...

Jag planerar att söka in till förskollärarprogrammet till hösten och funderar på hur jag ska göra med tjänsten jag går på nu.

Om jag begär tjänstledigt har jag ju rätt att hoppa in och jobba på sommaren. Problemet med det är att jag har rätt lång resväg till jobbet och ärligt talat inte är jättesugen på att pendla dit på somrarna nu när jag har barnen.

Om jag säger upp mig, har jag då rätt till A-kassa under sommaren eller hur funkar det?

//Marie

• Svar på tråden Kan man få A-kassa under sommaruppehållet när man läser på högskolan?
  • Emma mamman

om du är med i a-kassa går det.
    Jag har gjort så under mina sommarlov för jag inte vill jobba o vara hemma med barnen ist.
    Du måste gå till arbetsförmedlingen och vara inskriven där, det tar ungefär halva sommarlovet tyvärr innan man får pengar, de är ju så sega med utbetalningen...

• yndra

Ja du kan stämpla under sommaren, om du stämplar innan du börjar plugga! Jag kollade upp det där för ett tag sedan och man måste ha påbörjat en stämplingsperiod för att kunna utnyttja den under "sommarlovet".

• Jennie Brunflo

Det är 45 dagars karens.....men karensen kan bara skjutas 122dagar så om man säger upp sig under studietiden så slipper man karensen.

Däremot så måste man ha en påbörjad stämpelperiod före studierna för att få stämpla på sommarlovet.

• yndra

Det är 45 arbetsdagar karens...ca 2,5mån utan pengar! Om man säger upp sig själv...

• Marre

Tack för snabba svar!

Men lite problem blir det här

Jag ska börja jobba nu i mars och räknar med att jobba fram till semestern. Sen har jag semester + ev. lite föräldraledigt för inskolning på förskola. Sen är det väl kanske 2 veckor kvar tills ht börjar. Det är ju isf där jag skulle behöva stämpla för att få a-kassa nästa sommar, men även om jag säger upp mig före semestern blir det ju problem med karensen...

Finns det nån lösning???

• yndra

det allra bästa är att faktiskt ringa och rådfråga med a-kassan, de brukar kunna hjälpa till. de vet hur svårtolkade deras regler är.

• Jennie Brunflo

Det jockliga är det där med karensen om man inte stämplat.
    Och har du inte stämplat före studierna så får du inte stämpla på sommarlovet.....och om du säger upp dig så får du karens på 45 dagar.

Det är lite moment22.

Så...tyvärr kan jag inte råda dig....du måste nog avgöra själv om det är värt att vara utan a-kassa nu i sommar före studierna.

• Älvira

Hm, jag funderar på om de verkligen godkänner att man stämplar om man läser program? Då fattar de ju att man antagligen inte kommer att ta ett ev. sommarjobb som dyker upp?

• Jennie Brunflo

Jag har läst både program och kurser och jag har alltid stämplat på sommaren.

• mikalala

Hej, vi fick inte stämpla under förra sommaren eftersom vi inte avslutat studierna. Detta var tydligen ganska nyligt påfunnet så först sa de att vi skulle få men i slutet av sommaren så kom inga pengar och nr vi frågade varför så sa de att utbildningarna inte var av slutade (vi har två olika fack) och att vi inte kunde stämpla förrän vi gått klart våra utbildningar och då inte har några restuppgifter kvar heller för så länge man har rest så är man inte färdigutbildad (enligt seko och sac)

• Jennie Brunflo

Jag har pluggat från och till från 93 - år 2000 och jag har alltid stämplat och fått a-kassa på sommaren.

När jag gick på universitet så stämplade majoriteten av mina klasskompisar på somrarna också.
    Det gällde både före och efter vi fått vår examen.

• Cittra

ring a-kassan och kolla, jag fick inte heller och har för mig att det beror på hur studierna är upplagda. men har samtidigt sett på text-tv om nya regler. ändrar sig stup i kvarten.

• mikalala

Vi ansökte om a-kassa i somras (2005), och hos arbetsförmedlingen när vi gick dit så sa de att vi båda uppfyllde alla krav. men sedan när ansökningarna behandlats och de såg att vi läste varsitt program så fick båda avslag... Jag tror dock att detta kan skilja sig från olika fack så kolla med det facket just ni har...

• Jennie Brunflo

mikalala:

Jag tror det är någon regel som ändrats.

Har nu läst på och det gäller alla fackförbund jag hittat....

• hungran

Det är samma regler som gäler oavsett villket fack man tillhör. Har man stämplat innan man studerar och alltså har dagar kvar och sommaruppehållet är minst 45 dagar (tror att det var 45) så är man berättigad till a-kassa under sommaruppehållet om man inte fått arbete. Jag studerar och fick a-kassa förra sommaren. Får jag inget arbete i sommar så är det a-kassa som gäller.

Mvh/Hungran

• hungran

Jennie Brunflo, vad är det för regel som har ändrats? Jag hittar ingen info om det på mitt facks hemsida. Blir lite orolig iförsig studerar jag fristående kurs och jag har dagar kvar så jag antar att jag är berättigad till att stämpla.

Tacksam för svar!

• Älvira

Hämtat från www.rattighetskatalogen.se/akassa.html

Om du har arbetat men påbörjar studier så blir studierna under vissa omständigheter överhoppningsbar tid. Med detta menas att om du har haft ett arbete där du har tillgodosett arbetsvillkoret har du rätt att räkna bort studietiden för att inom tolv månader kunna tillgodoräkna dig arbetsvillkoret.
    Om du med andra ord går direkt från arbete till studier, utan att vara arbetslös däremellan, så kan du inte få ut arbetslöshetsersättning vid arbetslöshet under t ex sommarlov.
    Går du å andra sidan arbetslös en kort tid innan studierna så har du rätt att få ut arbetslöshetsersättning vid arbetslöshet under lov. Nackdelen är dock att dina ersättningsdagar minskar varpå du, om du tar ut alla dagar, inte kommer att ha något kvar när du blivit klar med dina studier. Samma princip gäller för den tid du har fått föräldrapenning.

Om du inte uppfyller arbetsvillkoret kanske du i stället uppfyller studerandevillkoret.
    Du uppfyller studerandevillkoret om du under den senaste tiomånadersperioden har avslutat en minst ettårig utbildning och därefter arbetat eller varit anmäld på arbetsförmedlingen som arbetssökande i minst 90 kalenderdagar.
    Ersättningen omfattar 320 kronor per dag före skatt.

För att studier inte ska utgöra ett hinder för a-kassa krävs att utbildningen har fullföljts och att du som sökande inte avser att återuppta dem.
    Det är heller inget hinder om studierna är definitivt avbrutna.
    Tidigare praxis att studieuppehåll om 6 månader eller längre möjliggjorde ersättning från a-kassan har under 2003 ändrats.
    Numera krävs således att studierna ska vara definitivt avbrutna för att ersättning ska kunna erhållas.

Fram till 1998 fanns det möjligheter för studenter som tidigare arbetat att få ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Därefter inskränktes den möjligheten till att enbart gälla dem som inom ramtiden av tolv månader före sommarlovets inledning har tagit ut ersättning.
    En student som haft sommarjobb sommaren innan halkar alltså ur systemet.
    Däremot kan den student som stämplade förra sommaren även stämpla denna om det finns ersättningsdagar kvar.

Svar på tråden Kan man få A-kassa under sommaruppehållet när man läser på högskolan?