• Anonym (Z)

    Alkoholism är ingen sjukdom.

    Träffade en gammal vännina idag som berättade att hennes man mådde dåligt och hade en sjukdom. Frågade vad det var för sjukdom och då svarar hon att han är alkoholist.

    Skrattade nästan inombords, alkoholism är ingen jävla sjukdom. Hon måste enbart sagt så för att det ska låta bättre. Min syster har MS, det är en sjukdom. Men inte alkoholism. Alla som påstår det borde vakna upp och se att alkoholister väljer själv att dricka.

  • Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.
  • Fjäril kär

    Alkoholism ÄR en sjukdom precis som Anorexia, bulimi och depressioner ...  

    en anorektiker väljer inte självmant att sluta äta precis som en alkoholist inte heller väljer själv att dricka. 

  • Anonym (*)

    Blir din värld sämre på något sätt för att missbruk klassas som sjukdom?

    Stackars dig. Din systers sjukdom är inte mindre värd bara för att alkoholism klassas som sjukdom. Det har liksom inget med varandra att göra.

    Vad lider du själv av, eftersom du tycks ha ett behov av att trycka ner folk som är sjuka, fast anonymt, inför henne vågade du inte stå för din åsikt?

  • Anonym (bs)

    Du skrattade nästan inombords?? Väljer att dricka?

    Du har inte den minsta koll på alkoholism förstår jag och det skulle vara klokt om du lärde dig mer om de underliggande faktorerna innan du uttalar dig.

  • klyban

    Man ska dela på detta.
    Är man väl alkoholist, så ska man behandla det som en sjukdom.
    Dock är det inge virus/bakterier eller annat som gör till en alkoholist utan man själv kan göra nått åt det.
    Alkoholism blir man pga en lång lång serie av dåliga val, och inte för man blir sjuk en dag och dricker massa alkohol.

  • Anonym (hm)

    Om man tror att en alkoholist kan välja att bli nykter, och en anorektiker kan välja att börja äta normalt, måste man erkänna att det finns åtminstone ett inslag av att man faktiskt väljer också att missbruka alkohol eller att sluta äta. Det betyder inte att det inte är sjukdomar.

  • SecretMe

    Alkoholism inte en sjukdom?
    Nehej, då har väl WHO fel då.

  • klyban
    Fjäril kär skrev 2015-05-10 16:52:00 följande:
    Alkoholism ÄR en sjukdom precis som Anorexia, bulimi och depressioner ...  

    en anorektiker väljer inte självmant att sluta äta precis som en alkoholist inte heller väljer själv att dricka. 

    Det är inte sant, innan man blir alkoholist så har man gjort många val före sin alkoholism.
    De som har psykiska sjukdomar, så är alkoholism en symtom av ens psykiska sjukdom(för de psykiska sjukdomar producerar alkoholism).
    Så dom kan du inte använda dig av, denna grupp kan även ta droger.
    Dock så är utsikterna för dom inte bra, om man inte löser de psykiska problemen först.

  • Anonym (Fd anorektiker)
    klyban skrev 2015-05-10 17:04:50 följande:

    Det är inte sant, innan man blir alkoholist så har man gjort många val före sin alkoholism.
    De som har psykiska sjukdomar, så är alkoholism en symtom av ens psykiska sjukdom(för de psykiska sjukdomar producerar alkoholism).
    Så dom kan du inte använda dig av, denna grupp kan även ta droger.
    Dock så är utsikterna för dom inte bra, om man inte löser de psykiska problemen först.


    Så du tror inte anorektikern hamna där genom en kedja av dåliga val?
    Du har fel.

    Hälsningar/ fd anorektiker
  • Anonym (Nykter "alkoholist")

    Håller med ovanstående talare bortsett från en punkt - att välja att bli nykter är visst fullt möjligt, eller vad säger ni annars till en (som jag t.ex.) nykter alkoholist sedan flera månader tillbaka? Vill dock tillägga att jag slutade dricka innan jag på eget bevåg (men med uppmuntran utifrån) påbörjade en lättare alkoholbehandling där man konstaterade att jag var mer en risk- än missbrukare och inte beroende i den allmänna betydelsen. Dock umgås jag en del med både aktiva konsumenter av mycket alkohol som vissa tål bättre än andra och tunga missbrukare som själva (ja, själva) valt att lägga av med spriten. Jag som socialdrickare och mestadels förlagt till helger (har aldrig i mitt 30-åriga liv druckit mig berusad ensam) var det svårare att klassificera eftersom jag inte tillhörde den primära målgruppen, men de som träffat mig de senaste 10 åren är nog i alla fall överens om att jag tål alkohol ganska dåligt och bör hålla mig borta från det helt och hållet framöver.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.