• Anonym (Kaos)

    Om en bebis måste akutplaceras inom familjen.

    Det finns så mycket att skriva att det hade aldrig gått, men ska försöka sammanfatta så gott det går. Vi behöver verkligen hjälp!

    En familjemedlem fick barn för ett par månader sedan, hon hade ett superkasst förhållande och bägge levde på djupt vatten med droger och kriminalitet. 
    De blev gravida och lugnande ned sig något. Iaf mamman. Pappan drog ned, men drogade fortfarande en del.
    Anhöriga i familjen har försökt stötta i den mån som går men vi alla har väl egentligen bara väntat på att det ska fallera.

    De första 6 veckorna gick bra. Sen föll det. I dagsläget drogar bägge föräldrar. bebisen är 4 mån och passas av folk hela tiden. orosanmälningar har börjat komma in.

    I förra veckan lämnade mamman sin bebis hos mormorn och har knappt hört av sig. Mormorn är labil och orkar inte så vi behöver rycka in. Imorgon ska socialen kontaktas och min sambo ska åka upp och hjälpa till.

    Vad kommer hända? Vi är oroliga att de bara tar bebisen och placerar den någonstans hos folk vi inte vet vilka det är. Kan vi ta bebisen akut tills allt reds ut eller hur funkar det? Vi har själva en 2 åring så vi har allt som behövs och har träffat bebisen ganska ofta trots att vi bor 1,5 timma bort.

    Kan vi vara akuthem? Hur göra man då med jobb osv? Får man föräldradagar från ordinarie mamman då? 
    Har någon annan vart akuthem för en bebis inom familjen?

    Allt snurrar bara runt och vi har så mycket frågor och är så oroliga för bebisen.

  • Svar på tråden Om en bebis måste akutplaceras inom familjen.
  • Gladhannapanna

    Jag jobbar inom socialtjänsten, Om bebisen inte kan vara med sina föräldrar blir hen jourplacerad i ett familjehem. Ofta har kommunen tillgång till jourfamiljer som tar tillfälliga placeringar i väntan på en utredning som visar vad som är bäst för barnet. Jag är inte helt säker på vad man gör om ett barn ska jourplaceras inom familjens nätverk. För att man ska bli godkänd som familjehem krävs en utredning och ett medgivande i individ/socialnämnden. Olika kommuner är olika noga när det gäller en placering i nätverket. Om barnet blir placerat hos er kommer ni att få ersättning från kommunen, både för omkostnader och inkomstbortfall. Ibland får man arvode, ibland ersättning för förlorad arbetsförtjänst. Man får i alla fall inte några föräldradagar från barnets föräldrar.

    Så bra att ni vill ställa upp för barnet!!!! Lycka till!

  • Anonym (Kaos)

    Hur lång tid kan det ta att utredas till akuthem för bebisen då?

  • Anonym (Hmm)

    Hade en bekant. Både mamma och pappa har problem. En är utvecklingsstörd.

    De bedömdes att de inte var kapabla att ta hand om barn.

    Barnets farmor ville ta hand om barnet. Ansökte om det, men anseddes för gammal.

    Då ansökte barnets farmors bror om att ta hand om barnet . Socialtjänsten såg hellre att barnet fick bo där de hade släktingar .

  • Anonym (loppan)

    Har vänner som var i en liknande sits. Där hamnade babyn i jourhem medans sov gjorde en utredning för att våra vänner skulle bli godkända som familjehem. Tror soc snabbade på utredningen (de var på flera intervjuer på en vecka) så den var klar på knappt två veckor och bebisen kunde placeras hos våra vänner

    En av dem stannar hemma med full lön från soc till bebisen är minst ett år. De fick även bidrag för att köpa in nödvändiga saker till babyn.

    Lycka till!

  • Anonym (Socialsekreterare)

    Enligt de riktlinjer som finns ska socialtjänsten alltid titta på nätverket i första hand. Utifrån min erfarenhet missas detta flaska ofta om det bli en akut placering där det inte finns någon kännedom om familjen sedan tidigare. Så det är jättebra om ni tar kontakt med socialtjänsten och berättar att ni finns. Som hannapanna skriver så ska alla familjehem utredas, dock brukar vi iaf i vår kommun strunta i detta i ett första skede om det är frågan om en akut placering i nätverket. Dock förs en dialog med föräldrarna kring placering i nätverkshemmet. Självklart görs en utredning så fort som möjligt.

    Kan ni tänka er att ställa upp som familjehem så är nätverket oftast det bästa för barnet!

  • Anonym (Kaos)

    Nu är mormorn, bebisen och min sambo hos soc för möte.Vi får se vad som händer sedan. Men soc tog det hela på mycket stort allvar iaf.

  • Gladhannapanna
    Anonym (Kaos) skrev 2015-05-11 16:22:09 följande:

    Nu är mormorn, bebisen och min sambo hos soc för möte.Vi får se vad som händer sedan. Men soc tog det hela på mycket stort allvar iaf.


    Åh vad bra! Hoppas att det löser sig på bästa sätt!!!! Om barnets föräldrar vill att ni tar hand om det så borde saken vara biff så länge ni inte har några lik i garderoben i form av kriminalitet, droger etc!
  • Anonym (Kaos)

    Bebisen blev akut LVU:ad på plats utan mammans medgivande än så länge. 

    Vi ska få hem bebisen efter att min sambo vart på en intervju imorgon. Jag ska också intervjuas men via telefon eftersom jag är 1,5 timma bort och har vår son hemma + jobb.

    Soc har inte fått tag på mamman så hon vet inget än. Mamman har inte heller ringt mormorn för att se hur det går med sin bebis, men hon har vart aktiv på facebook under eftermiddagen, skrivit typ "livet är nice".

    Nu hoppas vi att soc får tag i mamman och att hon frivilligt lägger in sig.

  • Anonym (Kaos)
    Gladhannapanna skrev 2015-05-11 16:36:10 följande:
    Åh vad bra! Hoppas att det löser sig på bästa sätt!!!! Om barnets föräldrar vill att ni tar hand om det så borde saken vara biff så länge ni inte har några lik i garderoben i form av kriminalitet, droger etc!
    Jag tror mamman tyvärr kommer neka till allt trots att det finns bevis och även när hon kommer pissa positivt på drogtester. Hon kommer nog inte godkänna att någon "tar" hennes barn även fast hon inte haft några som helst problem att lämna bort sin bebis hur som helst och till vem som helst senaste 2 månaderna.

    Så soc kommer få LVM:a henne troligtvis.

    Pappan har inte ens delad vårdnad så han har inte ett skit att säga som tur är.

    Inga lik i garderoben hos oss, om man inte räknar med snatterier och ett fall av klotter som tonåringar för över 13 år sedan. Men det kan de väl inte haka upp sig på?
  • telly

    Stackars lilla bebis men vilken tur att det finns så många omtänksamma, vänliga, kärleksfulla, ansvarstagande och oroliga människor i dess närhet!

  • Anonym (Kaos)

    Nu har bebisen vart hemma hos oss sedan Tisdags.

    Idag ska vi prata lite mer med soc för att se hur det kommer bli framöver, hur lång tid det kan handla om och vad vi ska få för instruktioner kring hur ev umgänge med föräldrarna ska hanteras.
    Även omkostnader kring bebisen.

    Vi har ju ganska mycket sen innan då vi själv har en (snart) 2 åring och vi har sparat mycket. Men en sak som är akut är en dubbelvagn! Mitt barn klarar inte gå hela vägen till förskolan och bägge kan ju inte ligga i samma vagn:s 

    Kan soc stå för det?

    Och vad ger de för bidrag i helhet för att vi ska kunna försörja och köpa in vissa saker vi inte har till bebisen??

  • Anonym (Tuva)

    Du lär ju få ekonomiskt bistånd för just barnet och saker den behöver, kanske en tvilling vagn?

    Och vill även säga att ni är oroligt starka människor som vill ta sig an bebisen. Stora stora creds till er. Önskar de fanns mer som er i världen.
    Och hoppas så klart även mamman och pappan skärper till sig för deras barn skull.

    Min plast syrra blev omhändertagen av soc när hennes mamma hängde sig själv pga förlossnings depression och pappan (min plast pappa) klarade inte av att ta hand om henne själv, men hon hamla hos pappans syster, som hon nu mer kallar mamma fast de är hennes faster. Men dom har en sund och bra relation idag. Och klandrar inte pappa, mer tacksam att hon fick stanna inom familjen.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}, prata med soc ang de saker som behövs för bebis så de funkar i eran omgivning.

  • Gladhannapanna

    jag är ganska säker på att ni kan få pengar till en dubbelvagn etc. Men förmodligen inte en sprillans ny utan en bättre begagnad. Ring och prata med er kontakt på soc, ni borde ha en familjehemssekreterare som ni ska prata om praktiska saker med. Barnets socialsekreterare är ansvarig för själva uppdraget, vad ska ni jobba mot för mål etc. 

  • Anonym (loppan)
    Gladhannapanna skrev 2015-05-15 10:31:41 följande:

    jag är ganska säker på att ni kan få pengar till en dubbelvagn etc. Men förmodligen inte en sprillans ny utan en bättre begagnad. Ring och prata med er kontakt på soc, ni borde ha en familjehemssekreterare som ni ska prata om praktiska saker med. Barnets socialsekreterare är ansvarig för själva uppdraget, vad ska ni jobba mot för mål etc. 


    Mina vänner som är familjehem fick bidrag till vagn, säng, bilstol, kläder mm. De fick köpa nytt.
  • Gladhannapanna
    Anonym (loppan) skrev 2015-05-15 11:32:29 följande:
    Mina vänner som är familjehem fick bidrag till vagn, säng, bilstol, kläder mm. De fick köpa nytt.
    Det är nog lite olika från kommun till kommun. En ny vagn till bebisen är säkert ok men en dubbelvagn som man även använder till sitt eget barn kan vara mer tveksamt. TS får helt enkelt höra sig för!
  • Anonym (Syster)

    Jag har varit familjehem till min syster. Då löste vi det så att min syster bodde hos mig tills utredningen om familjehem var klar. Det tog ett halvår totalt. Först skulle hemsituationen utredas, det tog längst tid. Sedan skulle jag utredas som familjehem. Den utredningen tog två veckor bara. Jag fick ingen ersättning under det halvåret utredningen tog tyvärr. Men socialen hade inget att min syster bodde hos mig till det var klart heller.

    Det bästa du kan göra är nog at komma överens med bio föräldrarna att bebisen bor hos er, sedan kontaktar du socialen.

  • Anonym (Kaos)

    Någon som har någon koll på hur länge mamman måste vara ren innan barnet får flytta hem?

  • Gladhannapanna
    Anonym (Kaos) skrev 2015-05-27 11:29:14 följande:

    Någon som har någon koll på hur länge mamman måste vara ren innan barnet får flytta hem?


    Det görs en individuell bedömning, ofta räcker inte drogfrihet utan man kräver att hon ska ha ordning på ekonomi, bostad osv.
Svar på tråden Om en bebis måste akutplaceras inom familjen.