• Anonym (hjärtklappning)

Stressymtom/utbrändhet, hjälp!!

Nu sitter jag här åter igen med hjärtklappning, yrsel, trötthet, gråten i halsen, orkar knappt ta något för mig etc.. Jag jobbar som lärare och älskar verkligen mitt jobb, men nu orkar jag inte mer.. Jag delar klass med en lärare som är "låt gå"-ig och det har blivit att jag är den "onda" (fast flera av de som är duktiga och skötsamma uppskattar det) och min kollega den "goda" (kontaktar aldrig föräldrar, förstår inte alls vad problemen i klassen är, trots att andra elever kommer till mig och ojar sig för att läraren är så slapp)

Jag drar i allt, många elever kommer till mig och även de andra kollegerna. Det känns skönt att de har förtroende för mig, men det är tufft att dra runt. Jag hinner inte planera lektioner, hinner inte rätta, ligger efter med så mycket nu.. Sen ska jag fixa sommaravslutning och en liten konsert veckan innan dess. Orkar inte, trots att jag har en kollega som också jobbar med avslutningen och konserten..

Mådde så bra i helgen när jag kunde släppa allt men nu är verkligheten ikapp mig igen. 

Hur ska jag gå vidare? Sjukskrivning? Stanna hemma resten av veckan (vet inte om det hjälper men behöver lite input nu)?

Hjälp!

• Svar på tråden Stressymtom/utbrändhet, hjälp!!
  • Ms H
    Sixten1 skrev 2015-05-13 09:08:54 följande:

Har läst nästan alla inlägg i tråden och alla dina inlägg som du skrivit ts.

Skulle du ha dåligt samvete om du fått magsjuka? Influensa? Cancer? Brutit ett ben/arm osv?

Tyvärr är detta ofta en stor del av problemet när man blir utbränd (jag brukar kalla det "dejt med vägg") att man anklagar sig själv så fruktansvärt mycket för att man inte mår bra.

Världen vilar inte på dina axlar!!

Om du ska orka med HELA ditt liv, så måste du dra i bromsen nu!

Du behöver full sjukskrivning och ska inte tillbaka till skolan förrens till hösten och då på tex halv sjukskrivning.

Din arbetsgivare kan och ska dessutom hjälpa dig med att genom företagshälsovård få gå och prata med någon.

Jag var där du är nu hösten 2013 och är först nu tillbaka på hela min tjänst men tröttheten i kroppen har jag fortfarande sviter kvar av.

Sånt här tar tid och det måste det få göra, jag gick på halv sjukskrivning från nov13 till aug-14...

Kramkramkram
    Sixten - jag tror tyvärr att för många lärare (inklusive jag själv) så är svaret på din fråga om dåligt samvete "ja". Önskar att det inte var så och att systemet inte var fullt så sårbart som det tyvärr är.
  • Anonym (Anna)

Hur har det gått idag Ts!

• No stress

Tycker att de flesta småbarnsföräldrar är sönderstressade och utmattade eller ser sjukt slitna ut. Är det verkligen värt det att förstöra sin egen hälsa och fritid för att se några ungar växa upp som kostar i genomsnitt 1 miljon kr till 18 års ålder?

Hoppas det går bra för dig TS och ni andra sönderstressade föräldrar. Är glad att jag hittade denna tråd eftersom den bekräftade min syn på att njuta av det kravlösa och lugna singellivet.

• Anonym (Anna)

NO stress, Nä, nu är du ju helt ute och reser i pannkakan. Tyckte du det inlägget passade in på denna tråden?

Du får nog leta vidare

• No stress

Ja jag tyckte faktiskt det för att visa att det är ni själva som väljer att sätta er i såna här situationer. Irreversibelt problem och något man får leva med tills ungarna flyttar ut.

• Anonym (Anna)

Hur mår du ts?

Har du kunnat vila ut lite under helgen?

• Anonym (stress)

Jag är inte lärare, men har också varit otroligt stressad periodvis. Ofta så blir jag mer stressad när det är dåligt ledarskap, några kollegor gör mindre än de ska och andra får då göra mer. Så, ett råd är att göra det som åligger dig, men inte andras jobb. Alltså, ta hjälp av skolsköterska, rektor, kurator och skolpsykolog för det som de ska göra. Gör det skriftligt, så att du har bevis på att du har lämnat över arbetsuppgiften. Meddela föräldrar sånt som de ska veta. Är det ett barn som tar upp all din tid, som du skrev, så är det faktiskt inte rätt fördelning av din arbetstid. Du måste skicka vidare den uppgiften/den eleven. Släpp det sen.
    Annat som funkar för mig är frisk luft och dagsljus. Alltså inte bara att vila, utan hellre ta en promenad mitt på dagen, eller cykla till och från jobbet eller bara en kvart ute på en bänk i solen tillsammans med en trevlig kollega och en kopp kaffe. Motion är också bra! (Har du inte tid, så smyg in motionen genom att vara med i lekar på friluftsdagen och klassutflykten, cykla eller gå till och från jobbet o.s.v.)
    Gör en lista över vad du har att göra på jobbet fram tills terminens slut. Gör också en lista över vad du har att göra hemma under samma period. Stryk och prioritera. Kan du hoppa av något, ta hjälp av någon eller leja bort något? T.ex om du har hund, kan någon ta hunden några dagar, om du har barn som måste skjutsas till fotbollsträning, kan de kanske åka med en kompis, fönsterputsningen betalar du en firma för att få gjort i år, din man kan sköta städningen i 3 veckor nu så tar du 3 veckor i rad sen o.s.v.  
    Prata också med rektor, skyddsombudet och facket redan nu, så att det blir en förändring till nästa läsår.

• Anonym (Samma båt)

TS. Hur är det med dig? Har du orkat fortsätta och talat med rektor om hur det är? Kram kram

• Anonym (hjärtklappning)

Har inte orkat uppdaterat.. Har jobbat hela veckan, hade ett bra möte med min chef och det känns rätt ok på jobb. Däremot är det kaos hemma och jag vet inte hur länge jag kommer att orka, orkar just nu pga barnen.. Har dock gråten i halsen stora delar av dagen och sover max 3 timmar i sträck på natten. I natt sov jag 1+3+2 timmar, dvs ingen sammanhängande sömn knappt...

• Anonym (qwerty)
    Anonym (hjärtklappning) skrev 2015-05-22 08:30:18 följande:

Har inte orkat uppdaterat.. Har jobbat hela veckan, hade ett bra möte med min chef och det känns rätt ok på jobb. Däremot är det kaos hemma och jag vet inte hur länge jag kommer att orka, orkar just nu pga barnen.. Har dock gråten i halsen stora delar av dagen och sover max 3 timmar i sträck på natten. I natt sov jag 1+3+2 timmar, dvs ingen sammanhängande sömn knappt...

Gå till vårdcentralen det första du gör på måndag.
    Eller ännu bättre, ring psykjouren imorgon och be att få komma dit.
Svar på tråden Stressymtom/utbrändhet, hjälp!!