Inlägg från: Una Flux |Visa alla inlägg
  • Una Flux

ADHD/Arg och våldsam

Om ni bor i STHLM kan ni ringa ADHD center och få råd. De har jätte bra utb, men man måste vara skriven i STHLM. Du kan annars gå in på deras sida och läsa. Kan du annars vända dig till BUP o höra om de har föräldrautbildning? Ni behöver nog lära er mer om ADHD. Finns en bra bok om explosiva barn. Den har givit mig o maken bra kunskap. Det gäller att hitta de rätta nycklarna och stödet till den unika personen med detta funktionshinder.

• Una Flux

Det finns jätte bra föräldrautbildning där. Där man kan få lära sig mer om komplexiteten kring ADHD. Man får träffa andra föräldrar och prata med varandra och utbyta erfarenhet. Om du annars är så övertygad om att flickan inte har ADHD, så kan ni be om en second opinion på BUP. Det var många föräldrar på utbildningen som talade just om hur deras barn höll i hop tillvaron i skolan och exploderade hemma. Varför inte öppna för mer kunskap kring ADHD?

• Una Flux
    virrisen skrev 2015-05-12 08:47:53 följande:
    Jag försöker vara öppen men jag anser inte att någon svarat på frågan "vad ska medicinen hjälpa MOT?". Hon har inga koncentrationsproblem eller är hyperaktiv. Ska de göra så att hon "lyder" bättre...? Verkar mycket märkligt i såna fall...
    Det är just detta du får bra svar på om du lär dig mer om ADHD. Man drogar absolut inte ned barnen! Det är signaler i hjärnan som inte går fram på det sättet som det gör i din och min hjärna. Resultatet ger olika problem. Organisera, reflektera, resonera, sortera, eftertanke mm är svårt. Hålls uppe koncentrationen på sådant som är svårt är jätte jobbigt. Medicinen gör i alla fall så att signalerna kommer fram. Du kan ju fatta vad det underlättar. Min son medicinerar. Vad medicinen gör för honom går nästan inte att beskriva och har man inte sett det med egna ögon kan man nog inte förstå. Med medicin i kroppen är han mottaglig för instruktioner och han har eftertanke.
Svar på tråden ADHD/Arg och våldsam