• Anonym (hjälp)

Hjälp, två uppklarningar vecka 5+ på vul

långt och rörigt, sorry!

Hej!
    Är i vecka 5+1 idag.

Förra måndagen var jag inne för vul då jag hade ont och blödningar. På vul kunde man se en slemhinna, men läkaren tyckte inte det såg normalt ut. Tog hcg prov som visade 400. Tog sedan ett till på onsdagen som visade 800. Helt ok ökning. 

Idag tog jag nytt hcg prov, och det hade stigit till 4000. Enligt hcg tyder allt på en normal graviditet.

Men när jag gjorde ett nytt vul idag kunde men bara se uppklarningar, två stycken! En avlång och en rund. Inget foster. 

Dom kollade på äggstockarna men kunde inte se att graviditeten skulle sitta där.

Iallafall, läkarna tyckte inte det såg riktigt normalt ut. Men eftersom mitt hcg tyder på normal grav ska jag till gyn på fredag igen och kolla vul och hcg. Om dom inte ser mer på fredag ville läkaren ge mig ett piller med cellgifter i. Som jag verkligen inte vill ta.

Jag är så uppgiven och kluven då jag tycker att läkaren är lite för snabb att bedöma att det inte skulle vara normalt då jag själv läst att man i denna vecka ofta inte ser så mycket mer än uppklarningar, och för att senare, v 8 typ se ett foster. 

Någon som har något tröstande att komma med?

Mitt hcg är ju normalt, och dom kunde inte se ngt på äggstockar, men dom kunde fortfarande inte utesluta X?!

Hjälp :(

• Svar på tråden Hjälp, två uppklarningar vecka 5+ på vul
  • Tacksamföreraråd

Har också hört samma som du, det är inte alltid man ser så mycket på VUL i vecka 5+1. Sa läkaren varför de var bekymrade i ditt fall?

• Anonym (hjälp)

Det var att han såg två uppklarningar, var den ena var typ avlång, det var inte normalt. Sen sa han faktiskt inte mer vrf det inte såg normalt ut, för han sa även att det kan vara en långsam graviditet? I och med att mitt hcg är som det ska.

Fattar inget och är så ledsen :(

• Tacksamföreraråd

Tror du ska ta det som ett riktigt bra tecken att hcg nivån stiger som förväntat. Förstår att du är orolig men försök att hålla fast vid det som hittills är konstaterat positivt: hcg och att man inte sett att det är ett x. Snart är det fredag och då får du säkert lite fler svar.

• EnGladPingvin

I så tidig vecka ser man inte något foster. Tänk på att det handlar om millimetrar. Vet att det känns som olidligt att vänta, men det är det enda du kan göra. Försök att tänka positivt. Ditt hcg tyder på en normal graviditet. Blödningar kan vara tecken på att något är fel, men det är inte ovanligt att man blöder lite i början. Fokusera på att ditt hcg ökar som det ska. Det är positivt!

• Anonym (hjälp)
    Tacksamföreraråd skrev 2015-05-11 19:34:49 följande:

Tror du ska ta det som ett riktigt bra tecken att hcg nivån stiger som förväntat. Förstår att du är orolig men försök att hålla fast vid det som hittills är konstaterat positivt: hcg och att man inte sett att det är ett x. Snart är det fredag och då får du säkert lite fler svar.

Ja, tyckte bara att läkaren verkade så himla säker på att detta inte är bra, trots bra hcg osv. För jag vet ju själv att det kan vara svårt att se ngt så tidigt, tycker ju att han borde ha sagt att det kan vara så också. 

tack för att du svarat :)
  • Anonym (hjälp)
    EnGladPingvin skrev 2015-05-11 19:44:24 följande:

I så tidig vecka ser man inte något foster. Tänk på att det handlar om millimetrar. Vet att det känns som olidligt att vänta, men det är det enda du kan göra. Försök att tänka positivt. Ditt hcg tyder på en normal graviditet. Blödningar kan vara tecken på att något är fel, men det är inte ovanligt att man blöder lite i början. Fokusera på att ditt hcg ökar som det ska. Det är positivt!

Jo, jag vet att det kan vara väldigt svårt att se ngt så tidigt. Därför tyckte jag att det var konstigt att läkaren inte sa ngt om det? Ja, mitt hcg stiger. Jag hoppas så att det är ett tecken på att det finns ngt där!
  • Tacksamföreraråd

En del läkare uttrycker sig ovarsamt. Jag var med om det själv för ca 10 dagar sedan. Var på ett första VUL och fick höra mest troligt missfall, de tyckte embryot var för litet och trodde det hade slutat växa. 8 dagar senare hade embryot vuxit 6 mm och det bedömdes nu normalt. Dock vet jag ju absolut inte utgången för mig heller ännu, allt kan ju hända, men vill visa på hur klantigt läkare kan uttrycka sig...

• Anonym (hjälp)
    Tacksamföreraråd skrev 2015-05-11 21:11:02 följande:

En del läkare uttrycker sig ovarsamt. Jag var med om det själv för ca 10 dagar sedan. Var på ett första VUL och fick höra mest troligt missfall, de tyckte embryot var för litet och trodde det hade slutat växa. 8 dagar senare hade embryot vuxit 6 mm och det bedömdes nu normalt. Dock vet jag ju absolut inte utgången för mig heller ännu, allt kan ju hända, men vill visa på hur klantigt läkare kan uttrycka sig...

Ja verkligen. Men vad skönt att det har vuxit hos dig. Håller tummarna att det stannar :)
  • Anonym (hjälp)

Tänkte också på det där med att det fanns två uppklarningar... Han sa inte detta, men vad jag googlat mig till, kan det vara tvillingar? Den ena uppklarningen såg lite konstig ut men den andra sa dom inget om? Tänker att kanske var det tvillingar från början, fast den ena inte ville hänga med mer? För som sagt stiger ju mitt hcg.

• Anonym (hjälp)

ingen annan?

Svar på tråden Hjälp, två uppklarningar vecka 5+ på vul