• Misspiggy84

Vem ska betala lön?

Min sambo ligger ute hela veckorna i lastbilen och jobbar på ett åkeri i Mellansverige. För några månader sedan blev alla bilar och åkare hemskickade då åkeriet inte hade råd att betala disel räkningen. Rykten går via kollegorna att det är konkurs. Men åkeriägaren bekräftar inte detta, utan snirklar runt med att han lämnat från sig pappren osv. På olika internet sidor kan vi läsa att en konkursansökan finns registrerad. Alltså inte fastställd konkurs. Efter ytligare några veckor står det ett annat namn som ägare på företaget. Slutsatsen är att företaget verkar vara sålt.

Min sambo och hans kollegor fick ingen lön. Chefen är skyldig 1,5 månads lön samt semesterersättning till alla. Ingen uppsägning har nämnts till någon på åkeriet. Nu i dagarna kom ett arbetsgivarintyg hemskickat i lådan. Där framgår att inget mer arbete finns att erbjuda samt att chefen har skrivit in utfört arbete under denna tid. Men faktum kvarstår att han inte betalat någon lön.

Vem ska betala? Vad gäller vid försäljning?

• Svar på tråden Vem ska betala lön?
  • Kjell2

Din sambo får först kolla sitt anställningsavtal, där står vem han är anställd hos och ska betala lön. Troligtvis företaget.

Är företaget skyldig honom pengar kan han vända sig till kfm för hjälp.

Ett första bra steg är att prata med facket.

• Misspiggy84

Tack för ditt svar kjell2.

Det är företaget som är arbetsgivare.

Då ska jag ta kontakt med kfm imorgon. Kolla vad dem kan göra.

min sambo var inte medlem i facket innan detta. Han har varit i kontakt med dem nu. Men efter som han inte var medlem så fick han inget trevligt bemötande av dem. Han kommer alltså inte bli medlem där heller.

Vi kan förstås inte be om deras hjälp nu. Men att samarbeta mot samma mål borde ju även ligga i fackets intresse. Så där av hans samtal till dem. För att kolla av läget. Vad de gör/kan göra för sina medlämmar och vad han såklart får sköta själv.

Har du någon koll på detta med arbetsgivarintyget? Kan man skriva sådant utan att betala lön för tiden som står där?

• Schack73

Det finns något som heter statlig lönegaranti. Googla på det så får du lite mer info.

• Misspiggy84

Tack!

Ja det vet jag. Men gäller väl bara vid konkurs? Inte när företaget är sålt.

• Johan70

Om han är anställd av ett bolag, är det bolaget som skall betala lön. Det har ingen betydelse vem som äger bolaget, bolaget är fortfarande samma juridiska person även om det har en ny ägare.

Om bolaget inte betalar, kan han vända sig till tingsrätten och begäran bolaget i konkurs.

Nu hade det ju tydligen redan lämnats in en konkursansökan. Ring till tingsrätten och fråga hur det ligger till med den.

Svar på tråden Vem ska betala lön?