• Nidingbane

Kan man jämföra flyktingtragedin i Medelhavet med Auschwitz?

Tycker du man kan jämföra flyktingtragedin i Medelhavet med Auschwitz som Åsa Romson gjorde? 

Nej själv tycker jag i så fall det har mer likheter med stormningen av Bastiljen. Där Europa just nu mer påminner om Bastiljen.

Bastiljen räknas oftast som den plats där franska revolutionen började!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man jämföra flyktingtragedin i Medelhavet med Auschwitz?
  • Nidingbane
    Nidingbane skrev 2015-05-11 22:16:39 följande:

Tycker du man kan jämföra flyktingtragedin i Medelhavet med Auschwitz som Åsa Romson gjorde? 

Nej själv tycker jag i så fall det har mer likheter med stormningen av Bastiljen. Där Europa just nu mer påminner om Bastiljen.

Bastiljen räknas oftast som den plats där franska revolutionen började!

Dvs. början på något nytt.
  • Aniiee

Hur  gick den jämförelsen, om du kan vara noga? 

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • DickRex

Många visste vad som hände i Auschvitz men få gjorde något för att förhindra det och många stödde det.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Litet My

Röstade ja, då det finns vissa likheter. Dock tycker jag inte dessa skall jämföras.

• Pastella

Jag röstade inte, det är två helt olika tragedier men fruktansvärt bägge två.

• fluu

Absolut inte!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Haskel

Det är väl som att jämföra ålderdom med Auschwitz.

Det finns ju likheter...människor far illa och dör.

Med andra ord vansinne att jämföra.

• Nidingbane
    DickRex skrev 2015-05-11 23:23:19 följande:

Många visste vad som hände i Auschvitz men få gjorde något för att förhindra det och många stödde det.

Jag håller med. Nu vill inte jag fördjupa mig mer i ämnet mer än att möjligen hänvisa till den nyligen gångna och bra serien "Tannbach ett krigsöde". 
  • Nidingbane
    Litet My skrev 2015-05-11 23:38:37 följande:

Röstade ja, då det finns vissa likheter. Dock tycker jag inte dessa skall jämföras.

Visst kan man finna likheter, om man nu vill vara lika *långsökt som jag med mitt exempel.
  • Donum

Nej, och inte säger man Auswitch heller.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Kan man jämföra flyktingtragedin i Medelhavet med Auschwitz?