-
Hejsan.Sitter här och har en klassisk om än tragisk 20-årskris angående min framtid.Har varit tvungen att inse att mina betyg inte är tillräckliga - surt, då jag trodde de var något bättre än genomsnittet... Vilket bidrar till att ett val av utbildning är något begränsat, då jag vill börja plugga senast nästa år och tvivlar på att höstens högskoleprov ska få ett tillräckligt resultat.Jag har en tendens att bli insnöad på idéer, just nu vill jag bli tandläkare - har funderat på tandhygienist då jag är intresserad av odontologi, men lönen verkar vara låg? Ev hur ser det ut att utbilda sig vidare från tandhygienist till tandläkare, kan en få lite snålskjuts av redan lästa kurser och dylikt?Jag har nämligen vissa ytliga krav - tyvärr, då jag vill bevisa att "jag är något", så bra lön och till viss del även "status/respekt" är något jag vill få ut av mitt framtida yrke (även om det självklart inte är nödvändigt - viktigaste är ju trivseln och intresset). Samtidigt vill jag ha lätt att få jobb efter en utbildning - känns onödigt att studera något i flera år för att sedan börja jobba på Lidl. Har även funderat på biologi och liknande utbildningar (biomedicinsk analytiker?) men känns som om det är relativt svårt att få jobb.Jag har svårt/litet intresse för matematik och fysik samt det estetiska, dock ett större för biologi och medicin och lite simplare kemi. Men vad finns det egentligen för tillgängliga yrken och utbildningar? Förstår att det inte är en lätt fråga att svara på, men jag är djupt konfunderad.Visserligen kan jag göra högskoleprov år efter år, men vill inte riskera att behöva vänta alltför länge.Tacksam för era åsikter och tips.Mvh
-
Svar på tråden Utbildningsval
-
Tandläkare är en av de utbildningar som det är svårast att komma in på. Om det bara var hög lön du var ute efter hade du kunnat satsa på att bli sopåkare. De har högre lön än många akademiker.Deus skrev 2015-05-12 06:57:23 följande:Hejsan.Sitter här och har en klassisk om än tragisk 20-årskris angående min framtid.Har varit tvungen att inse att mina betyg inte är tillräckliga - surt, då jag trodde de var något bättre än genomsnittet... Vilket bidrar till att ett val av utbildning är något begränsat, då jag vill börja plugga senast nästa år och tvivlar på att höstens högskoleprov ska få ett tillräckligt resultat.Jag har en tendens att bli insnöad på idéer, just nu vill jag bli tandläkare - har funderat på tandhygienist då jag är intresserad av odontologi, men lönen verkar vara låg? Ev hur ser det ut att utbilda sig vidare från tandhygienist till tandläkare, kan en få lite snålskjuts av redan lästa kurser och dylikt?Jag har nämligen vissa ytliga krav - tyvärr, då jag vill bevisa att "jag är något", så bra lön och till viss del även "status/respekt" är något jag vill få ut av mitt framtida yrke (även om det självklart inte är nödvändigt - viktigaste är ju trivseln och intresset). Samtidigt vill jag ha lätt att få jobb efter en utbildning - känns onödigt att studera något i flera år för att sedan börja jobba på Lidl. Har även funderat på biologi och liknande utbildningar (biomedicinsk analytiker?) men känns som om det är relativt svårt att få jobb.Jag har svårt/litet intresse för matematik och fysik samt det estetiska, dock ett större för biologi och medicin och lite simplare kemi. Men vad finns det egentligen för tillgängliga yrken och utbildningar? Förstår att det inte är en lätt fråga att svara på, men jag är djupt konfunderad.Visserligen kan jag göra högskoleprov år efter år, men vill inte riskera att behöva vänta alltför länge.Tacksam för era åsikter och tips.Mvh
Det är nog lättare att bli tandhygenist. Hur lönen är har jag ingen aning om. Om du hade haft intresse av teknik och estetik hade du kunnat satsa på tandtekniker, men då ska man vara lite konstnärligt lagd. -
När det gäller tandhygienist och tandläkare så går det inte att "läsa vidare" till tandläkare. Tandhygienist arbetar självständigt medan tandsköterska mer assisterar tandläkare. Tandläkare är ganska svårt att komma in på. Jag har valt bort dessa yrken för att jag har problem med axlar och nacke, vilket inte är så bra när man ska stå framåtlutad och arbeta. Sedan skriver du att du vill läsa biologi, det är inte speciellt nära biomedicinsk analytiker då de arbetar exempelvis på sjukhuslabb. Det är stor brist på biomedicinska analytiker så den information du har fått stämmer inte. Kolla gärna på "allastudier" eller "saco.se" och välja yrke så kan du läsa om alla yrken, löner, brist/överskott. Biologer är det överskott på så det yrket skulle jag inte välja (min man är biolog). Hoppas att jag tillförde nåt
Sedan har du ju receptarie också, då kan man faktiskt läsa vidare till apotekare (bra lön, arbetsmarknad mm.).
Det finns många andra yrken inom vården som är intressanta: sjukgymnast, logoped, arbetsterapeut, audionom etc. Om det är just vården du är intresserad av. -
Receptarie är en ganska meningslös utbildning, men om man vill bli apotekare och inte kommer in på det programmet är det ju en väg att gå.Anonym (Personalvetare) skrev 2015-05-12 08:58:42 följande:
När det gäller tandhygienist och tandläkare så går det inte att "läsa vidare" till tandläkare. Tandhygienist arbetar självständigt medan tandsköterska mer assisterar tandläkare. Tandläkare är ganska svårt att komma in på. Jag har valt bort dessa yrken för att jag har problem med axlar och nacke, vilket inte är så bra när man ska stå framåtlutad och arbeta. Sedan skriver du att du vill läsa biologi, det är inte speciellt nära biomedicinsk analytiker då de arbetar exempelvis på sjukhuslabb. Det är stor brist på biomedicinska analytiker så den information du har fått stämmer inte. Kolla gärna på "allastudier" eller "saco.se" och välja yrke så kan du läsa om alla yrken, löner, brist/överskott. Biologer är det överskott på så det yrket skulle jag inte välja (min man är biolog). Hoppas att jag tillförde nåt
Sedan har du ju receptarie också, då kan man faktiskt läsa vidare till apotekare (bra lön, arbetsmarknad mm.).
Det finns många andra yrken inom vården som är intressanta: sjukgymnast, logoped, arbetsterapeut, audionom etc. Om det är just vården du är intresserad av.
Sen TS. Jag har en nära vän som valt karriär efter status och pengar. Han har vantrivts med sitt yrkesval hela livet (nu 20 år). -
Data då? Inte för att det kanske är status men kul iaf.
-
Tandtekniker är nog ett utmärkt jobb, men jag som i princip ligger i minus på konstnärlighet bör nog inte satsa på det i första hand. Blir nöjd om jag ens lyckas göra en streckgubbe fin.Anonym (Pepp) skrev 2015-05-12 08:43:59 följande:Tandläkare är en av de utbildningar som det är svårast att komma in på. Om det bara var hög lön du var ute efter hade du kunnat satsa på att bli sopåkare. De har högre lön än många akademiker.
Det är nog lättare att bli tandhygenist. Hur lönen är har jag ingen aning om. Om du hade haft intresse av teknik och estetik hade du kunnat satsa på tandtekniker, men då ska man vara lite konstnärligt lagd.Jo... Sopåkare, varför inte egentligen haha. Ett underskattat jobb, dock kanske inte speciellt stimulerande. På din andra post vill jag kommentera att jag självklart inte enbart väljer efter s.k "status", utan jag kikar ju enbart på ämnen jag faktiskt är intresserade av och har varit i flera år, måhända som substitut för min lathet(?) att uppfylla den temporära tandläkardrömmen.
Jag hoppas jag gör rätt med citeringen nu... Första gången jag försöker mig på dessa avancerade grejer här haha. Jo, anade det, men tänkte om kanske någon 15/7,5 kurs var likadan så en hade kunnat spara en vecka eller två där... Det jag finner attraktivt med tandhygienist är att trots en inte är tandläkare får en till viss del ha egna patienter och utföra viss oral vård, självklart inte i samma utsträckning som tandläkaren dock.Anonym (Personalvetare) skrev 2015-05-12 08:58:42 följande:När det gäller tandhygienist och tandläkare så går det inte att "läsa vidare" till tandläkare. Tandhygienist arbetar självständigt medan tandsköterska mer assisterar tandläkare. Tandläkare är ganska svårt att komma in på. Jag har valt bort dessa yrken för att jag har problem med axlar och nacke, vilket inte är så bra när man ska stå framåtlutad och arbeta. Sedan skriver du att du vill läsa biologi, det är inte speciellt nära biomedicinsk analytiker då de arbetar exempelvis på sjukhuslabb. Det är stor brist på biomedicinska analytiker så den information du har fått stämmer inte. Kolla gärna på "allastudier" eller "saco.se" och välja yrke så kan du läsa om alla yrken, löner, brist/överskott. Biologer är det överskott på så det yrket skulle jag inte välja (min man är biolog). Hoppas att jag tillförde nåt
Det finns många andra yrken inom vården som är intressanta: sjukgymnast, logoped, arbetsterapeut, audionom etc. Om det är just vården du är intresserad av.
Nej, märkte det blev lite tokigt - självklart vet jag att biolog och biomedicinsk analytiker inte liknar varandra, blev nog en association mellan "bio" där bara.
Du verkar insatt så om du vill får du gärna ta dig tid och svara på en fråga jag inte riktigt förstått; om jag uppfattat det rätt finns det två typer av biomedicin-program, den ena vid namn "biomedicinarprogrammet" och andra, "biomedicinska analytikerprogrammet". Läste någonstans att den ena var "sämre" än den andra - vilken hade du rekommenderat mig? En sidnot är ju att jag senast för några månader ville bli patolog - läste att biomedicinsk analytiker kunde jobba i patolog-labb så det är ju ganska nära - sen är det kanske inte lätt att få jobb där men det är en annan femma.
Sökte faktiskt till receptarie som tredjeval till hösten, tvivlar dock på att jag kommer in haha. Funderat på apotekarprogrammet men som liksom tandläkare saknas Fysik 2 just nu och jag känner mig inte alltför motiverad till att läsa upp den kursen, men det kanske jag gör senare i höst ändå. Bara för att.Dock har jag uppfattat det som att det är mycket kemi, och jag VET att om jag verkligen vill så går det, men formler och dylikt går med mig inte hand i hand...
Jag har kikat på de vårdyrkena du nämner, dock är det lite för mycket patientkontakt och för lite medicin för att jag ska känna att det lockar - sen kan jag på avstånd tycka det är intressant, men inget jag vill ha en karriär i.
Som nu - utbildad djurvårdare efter 3 år på gymnasiet, jag kom fram till tre saker;
1. Jag tycker om medicin och anatomi
2. Jag intresseras av odontologi (efter assist. op. och oral vård på djur)
3. Jag vill INTE jobba (praktiskt) med djur.
(Ursäkta för en lång text...)Tror det är ganska lätt att få jobb men vet inte om det hade varit intressant att jobba med, koder och dylikt... Programmera spel kanske, men ha det som jobb? Har jag nog aldrig ens funderat på. Sitter hellre med en och surfar och lämnar in på lagning om det blir fel haha. Men absolut ett bra förslag! Med tanke på dagens tekniska utveckling bör jobben öka.kenneth768768 skrev 2015-05-12 09:23:20 följande:Data då? Inte för att det kanske är status men kul iaf.
-
Forskare inom medicin?
Där är det en tillgång att snöa in på ideer. -
Jo, har ju jämt velat forska, därav just tandläkare och läkare då det är mer lättare att forska och få in en fot än t.ex biomedicinsk analytiker (antagligen just en statusgrej). Även apotekare och dylikt kan ju det.. Men det är ju så många utbildningar som innefattar "forska inom medicin"?! Civilingenjör inom bioteknik, kemiprogram osv... En liten djungel.Anonym (in the flesh) skrev 2015-05-12 10:34:18 följande:
Forskare inom medicin?
Där är det en tillgång att snöa in på ideer.
Tack för svaret!
Sen en bifråga... SKA man vara anonym här? Haha.. -
Du kan ju läsa biomedicin:
www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/
Annars verkar biomedicinsk analytiker vara rätt för dig:
www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/
"Som biomedicinsk analytiker med inriktning laboratoriemedicin arbetar du vid olika laboratorier inom sjukvården, läkemedels- och livsmedelsindustri, bioteknikföretag eller inom biomedicinsk forskning." -
Du sitter inte direkt med ess på handen och kan diktera villkoren själv. Plugga upp dina mediokra betyg om du vill åstadkomma något. Inte för att sprida negativitet men du låter både naiv och curlad som tror att mediokra betyg ska ge dig allt du vill ha.
-
Ja, med mediokra betyg kan man knappast komma in på tandläkarutbildningen. Man får ta den utbildning man har betyg för.Londonmamman skrev 2015-05-12 13:33:23 följande:
Du sitter inte direkt med ess på handen och kan diktera villkoren själv. Plugga upp dina mediokra betyg om du vill åstadkomma något. Inte för att sprida negativitet men du låter både naiv och curlad som tror att mediokra betyg ska ge dig allt du vill ha.