• Jenjaa

Dagmamma eller dagis?

Erfarenheter om dagmamma och dagis? Vad ska man välja och varför? För och nackdelar med båda alternativen?

Va tycker era barn ? Något ni saknar?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Dagmamma eller dagis?
  • Anonym (Emma)

Jag hade dagmamma de första åren. Anledningen var att det blir mer som ett riktigt "hem". Det fanns ändå 5-6 barn där. Dom kunde gå in och vila i riktiga sovrum om de behövde vila, vara med i ett riktigt kök när dagmamman lagade mat osv. När dottern var ca tre och ett halv blev det dagis. Det är ju också bra, mer lära om hänsyn kanske eftersom dom är fler barn. Och barnen behöver mer stimulans när de blir lite äldre. Så tänkte jag. Men det var länge sen.

• Venne

Jag ÄLSKADE min dagmamma som barn. Min dotter hamnade dock hos en som hon fortfarande, 5 år senare, säger var elak. Det tog tid innan vi märkte och såg, men hon gjorde riktiga fel i arbetet och fick sluta efter att vi kontaktade rektor. Man har extremt lite insyn i deras arbete. Hade jag valt dagmamma nu med denna erfarenheten hade jag nog krävt att vara med flera heldagar och sedan ibland bara "dykt upp" för att kolla läget.

• Vegetarian1

Har man inte möjlighet att vara hemma med barnet fram tills dess att barnet är kring tre år, så skulle jag säga dagmamma upp till cirka 3-4 års ålder, därefter förskola. Detta då barnet ska få ha de så lugnt som möjligt när barnet är som minst, samt senare få lära sig lite försiktigt om hur det är i en större barngrupp. Det kan vara bra innan skolplikten slår in.

• Bananen123

Om ditt barn har svårt att vara med många barn så är det nog bäst med dagmamma!  Annars om det inte är några problem så kanske dagis är bra :)

• En blå giraff

Har provat båda och tycker dagis är bättre. Väldigt krångligt om dagmamman eller dagmammans barn blev sjuka. Då skulle vi skjutsa till en annan dagmamma och lämna hos henne. Detta var väldigt svårt då vår son tog lång tid på sig att vänja sig. Svårt då det både blev en ny person och ny miljö. Tycker också det är bra med dagis då vi ibland behöver ändra tiderna på våra jobb med kort varsel. Dagmamman blev sur då men på dagis är det ändå alltid flera barn där så det blir inte så stor sak för personalen om man måste byta tid.

• Anonym (Ej dagmamma)

Min son (5 år) hamnade hos en riktigt dålig dagmamma som inte hjälpte till när han kissade ner sig, vilket gjorde att han blev nervös och få blev det värre. Dagmamman skrattade jämt bort problemet när vi hämtade honom på eftermiddagarna så vi trodde inte att det var ngn fara

• Anonym (Nöjd)

Jag skolade precis in min dotter hos dagmamma och jag är jätte nöjd än så länge.

Fördelar:

ekologisk mat och hemlagat

Hem miljö

Inte lika mycket barn, alla barnen får uppmärksamhet på ett annat sätt än en förskola.

Ute varje dag om det inte öser regn.

Dom har kaniner, samt häst dom kan ut och titta på.

Bra kommunikation med dagmamman

Nackdelar

Inte gångavstånd

Vid sjukdom så har dom en annan dagmamma som backup men min dotter har inte lärt känna henne ännu.

15 h i veckan är inte gratis som det är via dom kommunala förskolan.

Alla barnen är inte där samma dag, så ibland kan det endast vara 2 barn en dag.

Jag är verkligen jätte nöjd med val av dagmamma. Vi gjorde hembesök hos henne inkl besökte dom kommunala förskolorna och vi tyckte dagmamman kändes rätt. Vi har fortf våran plats i kön för plats på den kommunala förskolan. Våran dotter fyllde 1 år i mars så vi tyckte det här kändes bra nu med tanke på hennes ålder. Sen kan man alltid byta om barnen ev behöver mer stimulans. Men jag har märkt att min dotter är helt slut efter en halv dag där . Hon har rutiner och alla barnen vet vad som väntar, som det är på en kommunal förskola.

Ex fruktstund

Lek

Lunch

Vila

Utelek

Mellanmål

• fiskorken

Dagmamma är helt klart det bästa, va själv hos dagmamma som liten.

Det är bara fördelar med det, OM det är en bra dagmamma, finns såklart rötägg också!

Dagis är inget som jag förespråkar alls, har bara dåliga erfarenheter från alla dagis man haft att göra med, det är oftast våldigt dålig och obildad personal som dricker kaffe och snackar skit mer än att se efter barnen.

• älskarlivet81

Vi bytte förskola i mars och då skolades vår yngsta in samtidigt. De går nu på en uteförskola, där de är ute i princip hela dagarna förutom vid maten. Det drivs som ett föräldrakooperativ och vi och barnen stortrivs.

• En blå giraff

Vi har varit supernöjda med barnens dagis verkligen. Väldigt gullig personal och de gör massor av aktiviteter. 3-åringen började på storbarnsavdelningen i höstas och har lärt sig så mycket där. Tycker dagis är bra då det finns många olika barn att leka med. Barnen har större chans att hitta vänner. Dagmamma kanske kan vara bra för de minsta barnen men fördelarna med dagis är större tycker jag.

• Ankissen

Jag säger dagis, åtminstone för barn från tre och uppåt. Min tjej på sex år går på ett dagis med sex mindre avdelningar och fördelen som jag ser det är att hon blivit väldigt socialt kompetent och kommer känna en massa barn när det är dags för förskoleklass. Det är viktigt för mig att ungarna blir socialt kompetenta, något jag tror grundas under 3-6 års perioden.

• fluu

Anledningarna till att jag inte väljer dagmamma:

* Sämre insyn
    * Jag vill inte att enbart en person ska prägla mitt barn
    * Jag vill att mitt barn ska bonda med fler vuxna så att det inte gör så mycket om en är sjuk
    * Jag vill att det alltid ska finnas mer än en vuxen i närheten så att exempelvis blöjbyte kan ske utan att de andra barnen blir själva.
    * Lättare för dagmammor att inte följa krav.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • minerva123
    fluu skrev 2015-05-18 16:42:50 följande:

Anledningarna till att jag inte väljer dagmamma:

* Sämre insyn

* Jag vill inte att enbart en person ska prägla mitt barn

* Jag vill att mitt barn ska bonda med fler vuxna så att det inte gör så mycket om en är sjuk

* Jag vill att det alltid ska finnas mer än en vuxen i närheten så att exempelvis blöjbyte kan ske utan att de andra barnen blir själva.

* Lättare för dagmammor att inte följa krav.

Tänkte precis skriva detsamma! En dagmamma har dessutom ett ekonomiskt incitament att behålla "sina" barn, varför jag tror att vissa kanske drar sig för att berätta om barnet inte trivs, om gruppen inte fungerar etc. Det blir helt enkelt en alltför sluten verkstad med dagmamma.
  • Natulcien

Jag tror att båda alternativen kan vara både bra och dåliga beroende på var man hamnar. Allt hänger på personalen skulle jag säga. Bra dagbarnvårdare = bra dagbarnverksamhet. Bra förskolepersonal = bra förskola.

Jag var enbart hos dagmamma (som det hette förr) när jag var barn. Och två av dem var fantastiska personer som jag fortfarande har kontakt med. Guldkorn, helt enkelt. Men den tredje var hemsk och totalt ointresserad.

Och av ovanstående anledning valde jag själv förskola till mitt barn eftersom det då är en mer öppen verksamhet som man har insyn i, medan en kass dagbarnvårdare lättare kan "smita undan" med att vara kass.

• fluu
    minerva123 skrev 2015-05-18 18:21:35 följande:
    Tänkte precis skriva detsamma! En dagmamma har dessutom ett ekonomiskt incitament att behålla "sina" barn, varför jag tror att vissa kanske drar sig för att berätta om barnet inte trivs, om gruppen inte fungerar etc. Det blir helt enkelt en alltför sluten verkstad med dagmamma.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (beror på)

För mig har det mycket att göra med hur barngruppen ser ut.

Vi har vår 1,5åring hos dagmamma. Hon är nyöppnad och har ännu så länge bara två barn hos sig även om planen är att ta in ytterligare 1-2 till hösten. 

I närheten finns två dagmammor som samarbetar. De har 8 resp 9 barn så när de slår ihop grupperna blir det 17 barn på 2 personal. 

Vårt äldsta barns småbarnsavdelning började på 8 barn på 2 vuxna under hösten för att fyllas på under året och bli 12 barn på 3 vuxna under våren.

Småbarnsavdelningen som vår yngsta skulle hamnat på om vi inte valt dagmamma istället består av 17 barn på 3,75 vuxna. Inte så extremt dålig personaltäthet men att förvänta sig att en 1åring ska knyta an/förhålla sig till så många personer tycker jag inte känns bra.

Sen är ju nackdelarna med dagmamma att det är svårare att upptäcka om nått är fel, ev ingen barnomsorg under delar av sommaren och färre kompis-alternativ när barnet blir äldre.

Vi kommer ha vår yngsta hos dagmamma till augusti ett par månader innan 3årsdagen just för att det ska finnas jämnåriga kompisar att leka med när det blir intressant.

Svar på tråden Dagmamma eller dagis?