• Anonym (?)

Vilken lön för snickare?

Min man är snickare och ska snart byta jobb. Han har ca 20 års arbetslivserfarenhet som snickare och är också väldigt duktig på sitt jobb. Nu är det säkert en 6-7 år sedan han bytte jobb senast och jobbet han har erbjudits är snickare inom en halvstor kommun. Vad skulle han kunna försöka begära för lön?

Tack för svar!

• Svar på tråden Vilken lön för snickare?
  • Anonym (*)

Vad har han idag?

Är det en efterfrågan på snickare?

• Anonym (målare)

Vad för sorts snickare är han, byggen(och har de isf ackord eller fast timlön), möbler eller?

De snickare jag har träffat på byggen(och även de flesta andra arbetsgrupper på byggen) har samma lön hela företaget och inget vi själva kan förhandla upp(även om olika företag ofta tjänar olika).

• Anonym (?)

Han är snickare inom bygg och har 200kr/h idag, inte något ackord. Det är hyfsat god efterfrågan på snickare här i trakterna, särskilt erfarna.

Tänker att även om arbetsgivaren erbjuder en lön så har man självklart alltid möjlighet att förhandla. Beroende på vad arbetsgivaren går med på i det här fallet så får vi se om han tackar ja eller inte. Han står sig högt i konkurrensen, de flesta andra sökande har varit yngre killar som nyligen har gått ur byggprogrammet och inte har så mycket erfarenhet. Han kan tänka sig att gå ner lite grann, men om det är ett riktigt lönefall så kommer han att stanna kvar på sin nuvarande arbetsplats.

Men vad tror ni att han skulle kunna hamna på för lön i detta fall?

• Anonym (OT)

Helt OT,men det är inte klokt hur yrken värderas ,blir lika chockad varje gång jag läser sådana hör trådar där man ser att ett yrke som " bara" kräver gymnasiekompetens värderas så högt bara för att det är ett " mansdominerat" yrke medan " kvinnoyrken" som kräver högskoleutbildning värderas så mycket lägre . ( en sjuksköterska med 20 års erfarenhet i mitt län har en snittlön på ca 30 000kr/ mån en förskollärare 26 000.... I de yrkena tar mannans om det bästa vi har ,våra invånare och vår framtid)

Sen som svar på frågan så ligger han nog ganska normalt på gränsen till högt beroende på om han kör som egen nu ( och alltså betalar in till sin egen pension etc) eller om han är anställd - är han anställd så ligger han i det övre spannet åtminstone i mitt län

Ett tips är att gå in på tex " jobbsafari" och titta på hur lönerna ligger i just er region

• Anonym (målare)
    Anonym (?) skrev 2015-05-14 14:42:28 följande:

Han är snickare inom bygg och har 200kr/h idag, inte något ackord. Det är hyfsat god efterfrågan på snickare här i trakterna, särskilt erfarna.

Tänker att även om arbetsgivaren erbjuder en lön så har man självklart alltid möjlighet att förhandla. Beroende på vad arbetsgivaren går med på i det här fallet så får vi se om han tackar ja eller inte. Han står sig högt i konkurrensen, de flesta andra sökande har varit yngre killar som nyligen har gått ur byggprogrammet och inte har så mycket erfarenhet. Han kan tänka sig att gå ner lite grann, men om det är ett riktigt lönefall så kommer han att stanna kvar på sin nuvarande arbetsplats.

Men vad tror ni att han skulle kunna hamna på för lön i detta fall?

Fast för snickare är 200 i timmen rätt mycket, de flesta jag pratat med som inte går på ackord tjänar runt 170-180 kr/Tim Sen beror de kanske på var i landet ni bor.
  • Anonym (Jobbar i branschen)

Jag har aldrig varit med om på större firmor at man kan kräva lön som snickare. Våra killar går på timme och alla tjänat lik mycket om du inte är lärling. Sen mäter vi var 3:e månad och då får dom skott. Våra gubbar tjänar ca 230 kr/timmen

• Anonym (målare)
    Anonym (Jobbar i branschen) skrev 2015-05-29 12:34:29 följande:

Jag har aldrig varit med om på större firmor at man kan kräva lön som snickare. Våra killar går på timme och alla tjänat lik mycket om du inte är lärling. Sen mäter vi var 3:e månad och då får dom skott. Våra gubbar tjänar ca 230 kr/timmen

Vilken firma är de? Och var i Sverige ligger den?

Har aldrig stött på en snickare som tjänar mer än min man som är rörläggare. Och hur menar du att man mäter var tredje månad? När man mäter så mäter man väl jobben efterhand som man gör dem? Det gör iaf vi och alla andra jag känner inom branchen som går på ackord(går man på timme mäter man ju dessutom inte jobben).

Blev nyfiken eftersom ert sätt låter väldigt udda :)
Svar på tråden Vilken lön för snickare?