1 åring understimulerad ? Aldrig bland barn.
Jag har en kompis som jag lärde känna för ett halv år sen. Men hon har iaf en dotter på 1 år nu med hennes sambo. Hon har berättat för mig att hon har inga vänner som har barn och inga vänner över huvudtaget. Hon är sällan ute bland folk med barnet. Hon har endast varit på Öppna förskolan 2 gånger med barnet så barnet har ju knappt varit med barn. Hennes dotter helammar fortfarande för dottern vägrar nån mat. De har heller inga rutiner på någonting och dottern verkar enligt mamman sova mycket och vara gnällig (antagligen för att dottern äter lite) . Men grejen är att jag blir orolig när hon berättar att dom bara varit på öppna förskolan 2 gånger och är sällan ute bland folk, bara endast till affären eller promenader i skogen. Och sen att dom verkar inte ha nån struktur, rutiner i vardagen. Dom går mest hemma om dagarna och dottern verkar leka mest för sig själv hela tiden. Hon kryper endast än så länge.
Finns det någon risk i detta fallet att barnet kan vara eller bli understimulerad eller på något sätt påverka barnets utveckling med att dom är sällan ute och aldrig med barn? Mamman verkar deprimerad men hon går och pratat med nån. Pappan verkar inte bry sig.
En fråga till: Hur viktigt är det egentligen med lite rutiner och struktur i vardagen??
Obs. Detta inlägg har faktiskt godkänts av mamman. Dels för att jag vill inte hänga ut henne som en dålig mamma utan jag är bara orolig och hon vill även ha allmänna tips o råd. Jag själv har ett barn men på 7 år så verkligen inte samma ålder tyvärr.