• Anonym (apansson)

bonusdottern + okänd kille sov i vår lägenhet!

Bakgrund: Jag och min man har en lägenhet rätt centralt i staden där vi bor. Vi har även en kolonistuga strax utanför stan. Sen en månad tillbaka bor vi i kolonin och åker bara in förbi lägenheten ibland om vi behöver hämta något eller så. Min mans dotter (17 år) bor hos sin mamma, men har nyckel till vår lägenhet och kommer dit ibland för att äta lunch och så då hennes skola ligger nära. Vi har sagt att hon alltid är välkommen till oss (såklart!). Hon har även ett rum hos oss, dock använder hon det i princip aldrig.  

Idag skulle jag förbi lägenheten en snabb sväng, kommer dit strax före klockan ett. Då är dörren olåst och när jag kommer in ligger det skor slängda i hallen. Jag ropar "hallå" men får inget svar. Dörren in till dotterns rum står på glänt och där ligger en för mig helt okänd kille och sover! Ska erkänna att jag fick en liten chock. När jag kollade igen så låg där en tjej bredvid, (jag såg bara håret, men antar såklart att det är dottern). Ringde min man för att kolla om han visste att hon skulle övernatta hos oss, men han hade inte hört något. Min man tycker detta är jättedåligt och vill konfiskera dotterns nycklar. Jag blev som sagt både förskräckt och lite ställd över att någon låg och sov i vårt hem som jag inte känner, men när jag har sansat mig lite så tycker jag ändå inte det är så farligt, även om jag kan tycka att en förvarning hade varit trevligt att få (men det är ju fullt möjligt att det var ett spontant infall från dottern att ta med en kille hem från en utekväll, det är ju inte alltid något man planerar innan i den åldern). 

Hur hade ni reagerat på detta? 

• Svar på tråden bonusdottern + okänd kille sov i vår lägenhet!
  • Anonym (apansson)
    Tines skrev 2015-05-15 16:58:32 följande:

Jag hade inte reagerat alls..... har du inte varit ung själv?

Jo, fast jag var inte någon partytyp så det fanns inte på kartan att dra hem killar från krogen i 17-årsåldern.

För egen del var det nog mest förskräckelsen över att jag absolut inte hade räknat med att där skulle vara någon i lägenheten. Framförallt inte någon jag inte känner. Vi har bott där i 3 år och tror dottern har sovit där en natt under den tiden eller så... 
  • Anonym (.)

Jag hade nog inte tyckt att det varit någon stor grej, men hade ändå sagt till dottern att nästa gång får hon fråga er i förväg eftersom det är eran lägenhet. Men kan samtidigt förstå att det kan vara jobbigt för henne att fråga det eftersom det är lite pinsamt. Jag menar, hon är ju nästan vuxen och har rätt till sitt privatliv, samtidigt som hon är tonåring och bor hemma. Om hon förövrigt är respektfull och visar hänsyn så tycker jag absolut inte att det här är någon anledning för att ta ifrån henne nycklarna till lägenheten i alla fall

• Zerc

Hmm.. alltså jag vet inte, var det en kille från krogen då? Och inte någon hon kände sedan tidigare? 

Jag blir också lite "rädd", eller känner ett obehag när jag tänker på att det skulle vara min dotter och en random kille från krogen. Han kan ju vara vem fan som helst så släpar hon hem honom till min lägenhet när jag eller någon annan inte är hemma. Han kan vara en mördare, våltäktsman, han kan stjäla vad som helst från lägenheten. Det hade nog känts OK om det var en kille hon kände sedan innan, men en kille från krogen.. nja.. vet inte om det känner helt OK faktiskt.

Jag förstår dig, så mycket kan jag säga.

• KCL

Ta nycklarna ifrån henne tycker jag är att överdriva rejält. Prata med henne ist och be henne tala om när hon ska sova i lägenheten. Vill ni inte ha in okänt folk så säg det till henne. 

• Anonym (apansson)
    Anonym (.) skrev 2015-05-15 17:04:11 följande:

Jag hade nog inte tyckt att det varit någon stor grej, men hade ändå sagt till dottern att nästa gång får hon fråga er i förväg eftersom det är eran lägenhet. Men kan samtidigt förstå att det kan vara jobbigt för henne att fråga det eftersom det är lite pinsamt. Jag menar, hon är ju nästan vuxen och har rätt till sitt privatliv, samtidigt som hon är tonåring och bor hemma. Om hon förövrigt är respektfull och visar hänsyn så tycker jag absolut inte att det här är någon anledning för att ta ifrån henne nycklarna till lägenheten i alla fall

Precis, jag kan ju också förstå att man föredrar att få ett ställe för sig själv, i stället för att sticka hem till mor, och att det kanske inte är läge att skicka sms och fråga om man kommer hem tidigt på morgonkvisten. 

Respektfull och hänsynsfull i övrigt, tja det beror på vem du frågar, min man tycker nog att hon är rätt så strulig, hon struntar rätt ofta i skolan, missar att förnya sitt busskort osv (och köper i stället dyra mobilbiljetter som vi då får betala), men i övrigt tycker jag att hon brukar visa hänsyn, iaf på den nivån man kan förvänta av en sjuttonåring  
  • Anonym (apansson)
    Zerc skrev 2015-05-15 17:05:36 följande:

Hmm.. alltså jag vet inte, var det en kille från krogen då? Och inte någon hon kände sedan tidigare? 

Jag blir också lite "rädd", eller känner ett obehag när jag tänker på att det skulle vara min dotter och en random kille från krogen. Han kan ju vara vem fan som helst så släpar hon hem honom till min lägenhet när jag eller någon annan inte är hemma. Han kan vara en mördare, våltäktsman, han kan stjäla vad som helst från lägenheten. Det hade nog känts OK om det var en kille hon kände sedan innan, men en kille från krogen.. nja.. vet inte om det känner helt OK faktiskt.

Jag förstår dig, så mycket kan jag säga.

Jag vet inte om hon känner honom, har inte så bra koll på hennes bekantskapskrets Vi har inte lyckats få kontakt med henne än, sover evt fortfarande. Min man tyckte jag skulle gå in och väcka dem, men det ville jag inte göra. 
  • neverpreggo

Skulle inte göra en stor sak av det. Men kanske att hon kan skicka ett sms när hon väljer att sova i lägenheten så att ni vet.

• Anonym (apansson)
    KCL skrev 2015-05-15 17:13:08 följande:

Ta nycklarna ifrån henne tycker jag är att överdriva rejält. Prata med henne ist och be henne tala om när hon ska sova i lägenheten. Vill ni inte ha in okänt folk så säg det till henne. 

Jag är benägen att hålla med. Vi har sagt att vi inte vill att hon tar hem okända, men det var typ tre år sen, då gjorde hon det en gång, drog hem ett helt gäng på fest efter att jag gått och lagt mig (min man var inte hemma). Eventuellt har det fallit i glömska... 
  • Anonym (apansson)
    neverpreggo skrev 2015-05-15 17:24:53 följande:

Skulle inte göra en stor sak av det. Men kanske att hon kan skicka ett sms när hon väljer att sova i lägenheten så att ni vet.

Ja, det tänker jag också. Att hon kan slänga iväg ett sms, även om det är mitt i natten. 
Svar på tråden bonusdottern + okänd kille sov i vår lägenhet!