• Ebbagr

Någon mer studerande som skaffar/har hund

Ja är det någon där ute? Eller skaffade du hund när du var ung och studerande?

Jag studerar i alla fall på gymnasiet ( ska börja andra året) och jag ska hämta hem min valp i mitten av Juni, en finsk lapphunds tik och jag personligen tycker nu är den bästa tiden att skaffa hund om man har support från sina föräldrar både ekonomiskt och fysiskt. Båda mina föräldrar kommer bekosta en hel del, nästan allt förutom själva hunden och små saker, men det större kommer det till en början betala tills jag har ekonomin själv. Många säger att man ska vänta tills man har studerat färdigt och har ett jobb men alltså varför? Min framtid kan ändras lika mycket om jag har ett fast jobb, jag kan få sparken en dag och då är jag tillbaka på ruta 1. Nu studerar jag och that's it, inget kommer ändras. Jag tänker inte dra någon historia utan jag är bara lite nyfiken vem mer det är som har hund och som studerar eller som skaffade en hund när ni studerade? :)

• Svar på tråden Någon mer studerande som skaffar/har hund
  • Hannah76

Du ska inte flytta iväg o plugga? Ut o resa? Är du beredd att åka hem varje lunch ongånut med hunden? Alltid åka direkt hem efter skolan? Inte kunna åka iväg spontant?

• Ebbagr
    Hannah76 skrev 2015-05-15 19:57:53 följande:

Du ska inte flytta iväg o plugga? Ut o resa? Är du beredd att åka hem varje lunch ongånut med hunden? Alltid åka direkt hem efter skolan? Inte kunna åka iväg spontant?

Nej inte så länge det är ett hinder för min hund.
    Nej jag kan inte resa då jag kommer ha en hund vilket gör att jag är fast.
    Ja och är inte jag beredd är min mor eller fader beredd.
    Jajjemensan!

tro mig, att skaffa denna valp är inget jag bara gör, jag läser, jag planerar, jag vet gott och väl vad jag ger mig in på.
  • Hannah76

[quote=75304640][quote-nick]Ebbagr skrev 2015-05-15 22:37:04 följande:[/quote-nick]

Jajjemensan!

tro mig, att skaffa denna valp är inget jag bara gör, jag läser, jag planerar, jag vet gott och väl vad jag ger mig in på.

[/

Fast det är en sak att skaffa hund på egen hand, en annan att göra det med sina föräldrar.

• Ebbagr
    Hannah76 skrev 2015-05-16 08:35:12 följande:

[quote=75304640][quote-nick]Ebbagr skrev 2015-05-15 22:37:04 följande:[/quote-nick]

Jajjemensan!

[/

Fast det är en sak att skaffa hund på egen hand, en annan att göra det med sina föräldrar.

Ja det är en stor skillnad!  Jag hade ALDRIG gjort det om inte mina föräldrar stöttade mig, jag hade inte haft råd.
  • Rainbow gg

Vi skaffade vår hund sista året på gymnasiet, och det som jag tycker gjorde det möjligt var att jag dels hade läst klart så många av mina kurser i förväg att jag knappt hade några lektioner= mycket tid hemma med hunden. Och sedan att jag i princip skolkade resten av tiden = nästan alltid hemma med hunden. Och så var hunden 7månader när vi köpte honom och nästan rumsren. Jag bodde inte med mina föräldrar eller någon annan vuxen under gymnasietiden.

Idag studerar jag på universitetet = mycket tid hemma med hunden.

Vad var frågan egentligen?

• Ebbagr
    Rainbow gg skrev 2015-05-16 19:07:10 följande:

Vi skaffade vår hund sista året på gymnasiet, och det som jag tycker gjorde det möjligt var att jag dels hade läst klart så många av mina kurser i förväg att jag knappt hade några lektioner= mycket tid hemma med hunden. Och sedan att jag i princip skolkade resten av tiden = nästan alltid hemma med hunden. Och så var hunden 7månader när vi köpte honom och nästan rumsren. Jag bodde inte med mina föräldrar eller någon annan vuxen under gymnasietiden.

Idag studerar jag på universitetet = mycket tid hemma med hunden.

Vad var frågan egentligen?

Kul :)

nä asså jag vill bara höra om de finns någon mer studerande med hund eller någon ska skaffade hund som studerande, höra hur de upplevde de, hur dem klarade av det osv osv :) allmänt sådär ba :)
  • 10oktober

Hej!

Kul med finsk lapphund, vi har en lapphundshane på två år som vi skaffade när jag läste på universitetet och min sambo jobbade. Så visst går det. Personligen hade jag inte klarat hund på egen hand de första åren på universitetet, men har en bekant som just skaffat sin tredje hund, pluggar på universitet och som verkligen är den bästa hundägaren jag känner! Vill man så kan man!

Ett tips: vi annonserade lokalt och hittade två andra studenter med valpar i samma ålder som vår och hjälpte varandra med hundvakt när det körde ihop sig med lektioner och föreläsningar. Då fick hundarna chans att busa med varandra samtidigt som vi ägare kunde gå på våra föreläsningar :)

Lycka till!

• Ebbagr
    10oktober skrev 2015-05-16 21:52:05 följande:

Hej!

Kul med finsk lapphund, vi har en lapphundshane på två år som vi skaffade när jag läste på universitetet och min sambo jobbade. Så visst går det. Personligen hade jag inte klarat hund på egen hand de första åren på universitetet, men har en bekant som just skaffat sin tredje hund, pluggar på universitet och som verkligen är den bästa hundägaren jag känner! Vill man så kan man!

Ett tips: vi annonserade lokalt och hittade två andra studenter med valpar i samma ålder som vår och hjälpte varandra med hundvakt när det körde ihop sig med lektioner och föreläsningar. Då fick hundarna chans att busa med varandra samtidigt som vi ägare kunde gå på våra föreläsningar :)

Lycka till!

Roligt att höra. ja aboslut, vilja är en stor faktor!

Va kul,och bra tips! :D

Tack! :D
  • maskros17
    Ebbagr skrev 2015-05-15 18:33:59 följande:

Ja är det någon där ute? Eller skaffade du hund när du var ung och studerande?

Jag studerar i alla fall på gymnasiet ( ska börja andra året) och jag ska hämta hem min valp i mitten av Juni, en finsk lapphunds tik och jag personligen tycker nu är den bästa tiden att skaffa hund om man har support från sina föräldrar både ekonomiskt och fysiskt. Båda mina föräldrar kommer bekosta en hel del, nästan allt förutom själva hunden och små saker, men det större kommer det till en början betala tills jag har ekonomin själv. Många säger att man ska vänta tills man har studerat färdigt och har ett jobb men alltså varför? Min framtid kan ändras lika mycket om jag har ett fast jobb, jag kan få sparken en dag och då är jag tillbaka på ruta 1. Nu studerar jag och that's it, inget kommer ändras. Jag tänker inte dra någon historia utan jag är bara lite nyfiken vem mer det är som har hund och som studerar eller som skaffade en hund när ni studerade? :)

Jag skaffade min hund när jag studerade (visserligen på universitet) och det gick superbra. I och med att jag skaffade hunden när jag pluggade kunde jag spendera väldigt mycket tid på honom :) Jag planerar all min tid efter honom och hans behov. Ska jag åka iväg tar jag med honom om jag kan, annars stannar jag hemma. Man får kanske göra en hel del uppoffringar men för mig är det lätt värt det :)
  • Hundbloggerskan

Jag är 18år och studerar, har 5 hundar :) Så med lite planering och uppoffringar så funkar det hur bra som helst! Dock så betalar min pappa maten samt försäkring samt, ev veterinärkostnader för mina hundar :)
    Fick min första hund när jag var 14år.

• Aniiee

Jag skaffade hund (egen, själv, jag är uppväxt med hundar) när jag studerade (på universitet. I UK....flög henne som 10 veckors valp Stockholm-London) Hon är 8 år nu. Jag har haft med henne (och hennes kompisar, 6 och 4 år resp) ÖVERALLT. 12 länder, tror jag Lucky har kommit upp i, och många, många timmars flyg. Jag har själv betalat allting, inklusive speciell vet.vård som krävs när man reser med hundar. 

Det går, om man vill och är beredd på allt det innebär. Och du har ju uppbackning....

Hundbloggerskan skrev 2015-05-18 00:39:31 följande:

Jag är 18år och studerar, har 5 hundar :) Så med lite planering och uppoffringar så funkar det hur bra som helst! Dock så betalar min pappa maten samt försäkring samt, ev veterinärkostnader för mina hundar :)
    Fick min första hund när jag var 14år.

Har du en blogg? Jag har alltid varit lite nyfiken på dig och dina fem hundar.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Ebbagr

Va roligt att se att många skaffat hund under plugget!
    Det är en hel del uppoffringar det är det men jag är beredd på allt! Jag vill leva mitt liv med hundar, även föda upp själv och jag föredrar hellre att vara hemma med mina hundar än utomlands utan! jag är bara 17 år och många frågar om jag inte vill resan innan, och nej jag är inte alls mycket för att resa faktiskt. när jag tar studenten kommer jag åka på en resa då min mormor bjuder mig och min storasyster på en resa och självklart kommer jag jag göra det, men mina föräldrar har absolut inget emot att vara hundvakt 1 vecka. Tror nästan min pappa är liga taggad som jag är! Så backupper har jag och jag är beredd på att bygga min framtid med min hund/mina hundar vid min sida!

Svar på tråden Någon mer studerande som skaffar/har hund