Inlägg från: solrosen1 |Visa alla inlägg
  • solrosen1

Är min katt dräktig?

Tycker att det är tragiskt att man inte kan ställa en fråga om dräktighet här utan att nån snäsig typ ska läxa upp en och förutsätta att man skulle vara oansvarig kattägare osv.Ts ställde en fråga. är det så svårt att hålla sig till den.

Förbaskat dåligt! Jag är ägare till en raskatt med stamtavla och jag vet av erfarenhet att många med raskatter tyvärr dömer ut ägare till icke rasrena katter. Min raskatt får vistas utomhus vilket många raskattägare har åsikter om. men jag anser det som mer djurplågeri att ha en katt instängd inne utan tillgång till utevistelse.

Till Ts: Jag är rätt säker att din katt är dräktig! Grattis till dig! det är ju så mysigt<3

• solrosen1
    EnAnonumius skrev 2015-06-02 18:27:38 följande:
    Hur mycket man än läser på så blir man aldrig "fullärd" och "väldigt kunnig". Det kommer alltid något som kan överaska en.
    Även veterinärer fortsätter att utbilda sig hela tiden bara för att det hela tiden finns något nytt att lära sig. Så stäng igen klypan med dig innan du snäser och fräser om okunniga människor.

Håller med dig!! punkt!

• solrosen1
    Birmafröken skrev 2015-06-02 20:07:10 följande:
    Klart att man är en oansvarig kattägare om man ser till att bidra till huskattöverskottet! Att det över huvud taget finns ett huskattöverskott på uppskattningsvis 100.000 individer beror enbart på oansvariga kattägare. Och då menar jag inte bara kattägare som överger sina katter (som de fått billigt eftersom det bara är en huskatt), utan även huskattägare som struntar i både ID-märkning och ägaregistrering (eftersom det bara är en huskatt) och struntar i att kastrera (för att det kostar pengar eller för att det ju är så gulligt och mysigt med kattungar och de minsann har massa människor som vill ha en unge efter just deras huskatt, i alla fall innan ungarna föds)...

Försök inte få det till att det handlar om någon slags snobbism här! Det handlar om att värna om katters (och i synnerhet huskatternas) väl och att ta ansvar!

Jag har 4 katter i dagsläget, med stamtavlor allihop, och jag är ute med dem flera gånger i veckan (på sommaren dagligen). De går lösa, men jag håller dem under uppsikt och de är naturligtvis kastrerade! Innan de kastreras är det sele och koppel som gäller.

För övrigt är jag månadsfadder åt ett överbelastat katthem, för det är där de oönskade, upphittade eller omhändertagna (hus)katterna hamnar (om de har tur).. Om alla kattägare började med att ta ansvar för sina egna katter skulle alla katter som behövde kunna få hjälp, men det är nog en utopi verkar det som...

Men vad ger dig rätten att döma ut att just alla som avlat på sin huskatt vore en dålig kattägare? Du vet absolut ingenting om hurvida den kattens ägare  tar ansvar för sin katt och dess ungar.Det finns Idioter som pågar sina katter, låter dom föda kull efter kull, skiter i kattungarna, tar livet ut dem eller ger bort dem gratis eller säljer till någon oansvarig person som tar kattungen som sommarkatt.

MEN kära du! SÅ FINNS DET DOM: som tar helhjärtat ansvar för sin katt och dess ungar, som planerat, förberett och är en san djurvän i själ och hjärta.

och om du inte visste att det finns många såna kattägare, så borde du skaffa dig lite bättre allmänbildning. Förresten kan det väl heller inte vara så förbannat svårt att svara på frågan i ts utan att istället överösa med moralpredikningar.
    Jag har sett dig i flera trådar här i "kattforumen" och du dömer ut folk det första du gör ist för att svara på frågorna så, så förbaskat kunnig verkar du inte vara. Tycker även du betedde dig riktigt illa när jag ställde en fråga ang min raskatt. Sluta misstro och döma folk!! Hoppas du lärt dig av detta!!
  • solrosen1
    Birmafröken skrev 2015-06-02 20:40:50 följande:
    Varsågod för länkarna med massor av viktig information om dräktighet, förlossning och uppfödning jag gav dig i din tråd! Har du missat dem?

Det verkar lönlöst att försöka förklara, men saken är den att de kattägare som bidrar till huskattöverskottet verkar aldrig förstå att det är just deras agerande som är upphov till det enorma huskattöverskottet. Det är kattägare precis som du själv och TS. Ni tror inte att era kullar har något med överskottet att göra, men alla kullar innebär att det finns ytterligare några huskatter som behöver och kommer att uppta ett hem.
    Jag har ingen huskatt!
  • solrosen1
    Birmafröken skrev 2015-06-02 21:33:55 följande:
    Kommer din katts väntade kull registreras i ett kattförbund (dvs kommer kattungarna få stamtavlor)?
    varför skulle de inte få det?
Svar på tråden Är min katt dräktig?