Anonym (GK) skrev 2015-05-18 20:43:30 följande:
Tack alla som skrivit.
Jag kanske var otydligt med syftet med tråden men det var just att ha ett ställe där man kan prata av sig med dom som känner likadant och som varit i likande situation under längre tid.
Jo det är ofta väldigt givande att diskutera med andra i likande situation. Om man har en speciell sjukdom att kunna prata med andra som har liknande, el barn med särskilda behov tex. Inget konstigt el ovanligt alls. Det är många som gör det och det är ofta stärkande för individerna så jag tänkte just något liknande för föräldrar som är långtids fattiga tex sjuk och inte ser en förändring jättenära och att det inte handlar om en kortare tid medans man pluggar el liknande och vet att man har en bättre framtid utan mer "långtids fattig"
Det var inte alls menat som en tråd för att dom som INTE befinner sig där el gör det men INTE ser meningen i att skriva av sig till andra som signaturen Doris tex. Du hittar säkert ett annat forum där det känns meningsfullt för dig att skriva.
Jag är helnöjd med det här forumet faktiskt, men tack för "omtanken"
Jag håller inte med dig om att det ofta är stärkande att prata med andra fattiga om hur det är att vara fattig. Faktiskt är det ofta så att det blir destruktivt istället för till nytta. Man kommer sällan framåt genom att dela sina upplevelser av fattigdomen. Däremot om man diskuterar tips för att göra livet rikare och bättre kan vara väldigt positivt och leda till bra saker.
Varför ska man bara fastna i att "jag ä fattig och kommer att vara fattig"? Det är ytterst sällan som man faktiskt behöver vara fattig hela livet eller ens under väldigt lång tid.