Handeksem, tips mottages!
Har sedan barnsben haft atopiska eksem som kommer och går. Under tonåren förflyttade sig dessa till händernas ovansidor men som sagt har inte detta konstant. Vanligtvis behandlar jag med starka kortisonkrämer när det bryter ut och det hjälper efter några dagar/någon vecka och sedan underhåller jag med mjukgörande.
Nu under graviditeten så kan jag inte använda mig av dessa starka kortisonkrämer och jag har därför inte lyckats bli av med eksemet heller. Har testat följande:
Hydrokortison (mild kortisonkräm) - 2ggr/dag i veckor.
Canoderm - flera gånger per dag
Olivkräm
Locobase repair
Idominsalva
Dermasilk vantar - sovit med dessa varje natt i 2½ vecka nu.
Inget av detta fungerar! Feta salvor gör det om möjligt ännu värre så de använder jag inte längre.
Har slutat med kortisonet för några veckor sedan då det ändå inte hjälper. Tvättar ej eksemet med tvål förutom vid behov (ca 1 gång om dagen) och använder plasthandskar vid kontakt med vatten ex. disk m.m.
Är det någon som har tips? Har tidigare använt A-creme men hittar ingen information om det är okej att använda under graviditet?
Någon som känner till EMS-salva, är detta okej? Hittar ingen information om den heller ang. graviditet.