• Röd drake

Vi har troligtvis fått en grävling i trädgården, vad vet ni om dem?

Det verkar som att vi fått en grävling i vår trädgård nattetid.
    Två mornar i rad har sambon upptäckt stora uppgrävda hål i snön precis under träden där det fortfarande finns äpplen kvar. Det är även ganska stora spår med långa klor runt hålen och de leder upp till skogen som ligger en bit från oss. Har även hittat spår på trappan upp till vår ytterdörr. Nu vill jag veta vad ni vet om grävlingar (om det nu är en sådan). Vad äter dom, är dom aggressiva, hur blir man av med dem? Vi har utekatt men jag antar att det inte är nån fara för den?

• Svar på tråden Vi har troligtvis fått en grävling i trädgården, vad vet ni om dem?
  • VIXIE

Ja det är konstigt med grävlingar nu de ska ju ligga i ide så här års? Det kan inte vara en mård? De går väl inte i ide,har långa klo rmen äter de äpplen? De är ganska blodtörstiga.Du har fått ett mysterium i din trädgård.. Du får lägga dig på lur och försöka se vad det är för(o)djur!!
    Kram vixie

• Röd drake

VIXIE Spåren är rätt stora, som efter en medelstor hund fast med mycket längre klor... Jag och sambon spanade ut då och då inatt när vi vaknade till men kunde inte upptäcka något och det var inga nya gropar imorse, kanske den flyttat...

• AnneSophie

Vi har en grävling som brukar passera vår tomt över till en av grannarna (där den antagligen bor). Den har faktiskt varit ute vid den här tiden. Förra året såg jag den lustigt nog just på sportlovet (den hade kanske lov?) ett par gånger trots kyla och snö.´I år har jag bara sett den en gång, för två veckor sedan.
    Vi var lite rädda att den skulle besluta sig för att bosätta sig under vårt gästhus eller på tomten, för dom är inget trevliga och kan ställa till med mycket problem, men då hade vi fått skjuta den helt sonika.

• Röd drake

AnneSophie Vad är det för problem den kan ställa till med? Usch vi är nog alldeles för blödiga för att ha ihjäl den, det kommer nog aldrig på fråga förutsatt att den inte beter sig aggressivt mot vår katt eller lillen när han börjar gå på tomten...

pepparrot

• Millan1972

Jag tycker det låter konstigt men mullvad då går dom i ide. Hmm jag tror mer på mullvad jag. Lycka till!

• Röd drake

Millan1972 Skulle föredra det men det här verkar vara ett större djur... Är inte mullvadar rätt små?

• AnneSophie

Röd drake;

Nja, vi hade en grävling under vår stuga och den grävde ur hela grunden så att stugan satte sig. Eftersom vårt gästhus är väldigt gammal och antagligen inte har den mest stabila grund så var vi rädda att den skulle bosätta sig därunder, men inte än så länge.
    Dessutom kan grävlingar vara ohyggligt aggresiva, speciellt om dom har ungar eller om man överraskar dom (man kan ju råka komma för nära inpå).
    Vi hade inte kunnat döda den heller utan hade helt sonika anlitat en jägare (många av mina chefer är jägare) för att antingen fånga den och släppa den i skogen eller för att skjuta den.
    Vi överväger det fortfarande men får se hur aktiv han är till sommaren. Vi kan inte ha en stor grävling rännande över gården här med två små barn.

• Millan1972

Jo det e dom, jag missade att du skrev om dom stora spåren:)

• Röd drake

AnneSophie Det är just det där med at dom sägs vara så aggressiva, jag kan villigt erkänna att jag drar mig för att gå ut med hunden på tomten efter att det blivit mörkt... Sambon brukar göra det när han kommer hem och då har han ficklampa med sig...

• AnneSophie

Röd drake;

Ja, alltså jag har träffat på en jäkligt aggresiv grävling men det berodde ju på att jag nästan gick rakt på honom....eller henne. Men man kan ju inte alltid se dom när det är mörkt så även jag tycker att det är läskigt.

• lilla moj

Jag har också bott granne med skogen i hela mitt liv och haft hund som hade dille på att jaga grävling. Många slagsmål belv det...men grävlingen flydde alltid så fort den kunde. (och klarade sig alltid utan skador)
    Grävlingar är väldigt skygga djur, som ekorrar ungefär. (Hur nära kommer man dem liksom?) De har rejäla tänder och klor och kan göra livet surt för den som attackerar dem, men flyr alltid om de kan! Jag har nästan blivit påsprungen av en grävling som tvärnitat en meter framför mig, chockerat tittat upp, tvärvänt och rivstartat.
    Jag lovar att grävlingen är mycket räddare för dig än du för den. Betänk att de lever på maskar och insekter, de ser inte dig eller din katt som föda.
    Det enda som är otrevligt med dem är att de mycket väl kan gräva upp en hel trädgård.

• Röd drake

Vad irriterande ja ja länken finns att klicka på i första inlägget i den här tråden...

Svar på tråden Vi har troligtvis fått en grävling i trädgården, vad vet ni om dem?