• Anonym (Sockertoppen)

    Sockerbrist? Mår skit efter att ha slutat med socker

    Jag är utbränd, har en depression och panikångest och har självmedicinerat med socker under flera år. Hittills har jag gått upp drygt 30 kilo. På envecka har jag kunnat smälla i mig två Ben och Jerrys halvliterspaket en 200 grams chokladkaka plus lite kakor på det. Förra veckan bestämde jag mig att det får vara nog. Jag har slutat med allt onyttigt som kakor, glass, godis och dylikt och jag mår skit.

    Jag trodde jag skulle känna abstinens, men det gör jag inte, jag är inte ens sugen. Däremot har jag ont i huvudet, är så seg, trött, har lite småyrsel och är på riktigt dåligt humör. Det tog en stund innan jag kopplade ihop de här känslorna till att jag slutat äta socker. Hur länge kommer det vara såhär?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-17 10:22
    Jag vill bara påpeka att jag inte kör LCHF, jag äter fortfarande kolhydrater. Jag äter pasta, bröd, frukt och liknande men försöker välja de lite nyttigare sorterna. Däremot äter jag inget vitt socker, jag har alltså bara slutat med godis, fikabröd, glass, läsk och liknande. Alltså det man absolut inte behöver.

  • Svar på tråden Sockerbrist? Mår skit efter att ha slutat med socker
  • Anonym (Frukt!)

    Hjärnan behöver socker. Ät 500 gram frukt och bär varje dag, så ska du se att du mår bättre.

  • louloufox

    Man får extrem huvudvärk av att sluta äta massa socker. Men det går över.

    Är nog bäst att dra ner på det pö om pö om man inte pallar med huvudvärken. Den håller i sig rätt så länge tyvärr.

  • Birgitta02

    Just huvudvärk är en typisk sockerabstinens. Det visar tyvärr att du nog varit sockerberoende. Men som alla beroenden tar det lite tid att bli av med.

  • klyban

    Har du plockat kolhydraterna helt?
    Även om du inte gjort detta, men minskat sockret kraftigt.
    Så är det vanligt man får symtomer som du beskriver.
    Har du kissat mycket?
    Du kan lösa detta med inta lite vätskeersättning, som du kan göra själv.
    Men plockar bort sockret som ska vara med.
    Det är inte gott, men kan hjälpa till, en mindre mängd då.
    Sen kanske ta dig en vishyvatten eller annat mineralrika bubbel som finns.
    Vanligt bubbelvatten är inte alls så rika på mineraler.

  • klyban
    Anonym (Frukt!) skrev 2015-05-16 12:11:23 följande:
    Hjärnan behöver socker. Ät 500 gram frukt och bär varje dag, så ska du se att du mår bättre.

    För det första, så behöver inte hjärnan sockerintag.
    Kroppen kan med enkelhet tillverka det hjärnan behöver.
    Socker/kolhydrater är i sig inte essentiellt.

    Det som sker i hjärnan, beror inte på minskat socker och att hjärnan behöver sockret.
    Och problemen sker i andra ställen, när man gör en kraftig minskning.
    Dessa problem brukar gå över efter 4-7 dagar av sig självt.
    När kroppen anpassat sig till den lägre sockerkonsumtionen.

  • Anonym (¤¤¤)

    Grattis till beslutet att ta tag i din kost. Det är många som vunnit en bättre hälsa  inte minst psykiskt genom att dra ner på socker. Frågan är lite vad du nu äter istället. Om du och din kropp är van vid socker för att hantera ångest kan du tyvärr vänta dig en värre omställning. 

    Ät långsamma kolhydrater som i grönsaker och bär under övergången, drick mycket och försök vila samt var extra snäll mot dig själv. Sätt upp en mental skylt: Förändring pågår!

  • klyban
    Anonym (¤¤¤) skrev 2015-05-16 19:03:03 följande:
    Grattis till beslutet att ta tag i din kost. Det är många som vunnit en bättre hälsa  inte minst psykiskt genom att dra ner på socker. Frågan är lite vad du nu äter istället. Om du och din kropp är van vid socker för att hantera ångest kan du tyvärr vänta dig en värre omställning. 

    Ät långsamma kolhydrater som i grönsaker och bär under övergången, drick mycket och försök vila samt var extra snäll mot dig själv. Sätt upp en mental skylt: Förändring pågår!
    Som man ska tillägga är inte så lång, om man drar ner kolhydrater till ett minimum .
  • Pentra

    Förutom vitaminer och mineralet så behöver hjärnan lagom mängd med just socker, fett och koffein för att kunna fungera som den skall. ... Du kan även lida av krombrist. ... Jag själv var sockermissbrukare och led av krombrist för många år sedan. Abstinensen/suget försvann på mindre än en vecka efter jag börjat äta extra krom. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (hhh)

    Det tar en vecka eller två att bli av med abstinensen. Stå ut så löser det sig.

Svar på tråden Sockerbrist? Mår skit efter att ha slutat med socker