• Stellaludvig

Söker alla med info om AB0-immunisering

Jag är gravid nu i v 16 med mitt andra barn. För tre år sen föddes min dotter som blev sjuk pga vår AB0-immunisering.

Efter detta och i och med denna graviditet (och 4 missfall emellan) har jag stött på sååååå många olika tankar och åsikter om hur detta kommer att fortlöpa. Jag behöver inga flera spekulationer ;) utan fakta då det finns så oerhört lite skrivet om just AB0-immunisering.

Detta har inget med RH-negativ eller annan typ av immunisering utan är väldig mycket mer ovanligt. Jag uppskattar att få höra från er som varit med om detta och om hur det gått. :)

• Svar på tråden Söker alla med info om AB0-immunisering
  • Dr to be

Vår dotter fick en AB0-immunisering. Jag har blodgrupp 0 och hon blodgrupp A som sin far. Hon hade en långdragen gulsot, solade till och från i 3 v och behövde blod pga anemi. Hon är 3 år och fullt frisk.

Väntar just nu barn nr 2. Räknar kallt med att denna lilla tös också kommer behöva sola.

Läkarna sa att det bör bli en mildare immunisering om det sker igen.

Mer än så kan jag inte berätta.

Det handlar ju om att mor och barn har olika blodgrupper och mammans blod attackerar barnets blodkroppar vilket leder till en för stor destruering av blodkroppar än vad barnets lever kan klara av att ta hand om i början innan levern mognat till sig.

Var det något speciellt du undrade?

• Dr to be

För övrigt är jag i v.34+6. Har gjort några ul (pga hotande förtidsbörd) och bebis når hur bra som helst i magen

• Stellaludvig
    Dr to be skrev 2015-05-16 20:09:48 följande:

För övrigt är jag i v.34+6. Har gjort några ul (pga hotande förtidsbörd) och bebis når hur bra som helst i magen smile1.gif

Åh va härligt att höra att någon mer varit med om detta och har lite mer info om det :)

Fick du nu under din andra graviditet testa blodet på bebisen i magen för att bestämma vart du ska förlösas? I vecka 25 ska jag tydligen upp till Linköping för detta och om Det visar sig att bebisen har A så ska jag förlösas med igångsättning i Linköping.

Men Det låter ju som att du fått informationen att det gång nr 2 kommer bli mildare och vi klarade ju oss sist med solning 5 dagar på neo i Kalmar.

Du heter Dr to be... Inte möjligtvis så att du även pluggar till läkare och på så vis har bättre och mer pålästa kontakter än jag har ;)

Det är nästan läskigt hur få som vet något om detta. Alla jag träffar både läkare och andra bara gissar...

Skönt att ha fått kontakt med dig i alla fall :)

/Anna
  • Dr to be
    Stellaludvig skrev 2015-05-18 17:44:00 följande:

Åh va härligt att höra att någon mer varit med om detta och har lite mer info om det :)

Fick du nu under din andra graviditet testa blodet på bebisen i magen för att bestämma vart du ska förlösas? I vecka 25 ska jag tydligen upp till Linköping för detta och om Det visar sig att bebisen har A så ska jag förlösas med igångsättning i Linköping.

Men Det låter ju som att du fått informationen att det gång nr 2 kommer bli mildare och vi klarade ju oss sist med solning 5 dagar på neo i Kalmar.

Du heter Dr to be... Inte möjligtvis så att du även pluggar till läkare och på så vis har bättre och mer pålästa kontakter än jag har ;)

Det är nästan läskigt hur få som vet något om detta. Alla jag träffar både läkare och andra bara gissar...

Skönt att ha fått kontakt med dig i alla fall :)

/Anna

Blev färdig läkare nu i januari så lite insidekunskap har jag väl fått.

Nej, man har inte tagit reda på blodgruppen på bebis i magen. Inget tal om nån igångsättning. Kanske för att se ser att hon växer så bra.
Svar på tråden Söker alla med info om AB0-immunisering