• Nirvie

BIM juni 2015

Aniroma skrev 2015-05-19 07:44:05 följande:

Fick positivt i söndags kväll o sen var det svagare igen på måndag morgon och ännu svagare på kvällen... Åh det är så förvirrande det här ;(

Förra cykeln fick jag possitivt den 1:a maj och stegring först den 3-4 maj så håller tummarna för att du får en stegring imorgon!
  • Nirvie
    Aniroma skrev 2015-05-20 06:12:30 följande:

Nej hörrni. Ingen direkt temphöjning. Bara 0.1 grad från 36,3 till 36,4.. Då har nog inget ägg släppt denna gång :(3

Sist fick jag fick dipp på 0.1 30 april - 2 maj (possitivt test 1:a som sagt) och sedan höjning med 0.1 3 maj och ytterligare 0.2 4 maj, så fortsätt du att tempa så får vi se!
  • Nirvie
    Fronten skrev 2015-05-20 12:34:25 följande:

Skulle någon kunna sammanfatta tempningsmetoden för mig. Ser fragment av det i inläggen men förstår inte riktigt helheten. Hur avgör man när äl är på g, är och sedan pm man ev är gravid? ????

Som en kort sammanfattning och rejäl förenkling kan man säga att bastempen är något lägre vid mens fram till ägglossning och sedan något högre efter ägglossning fram till mens.

Överkursen: Progesteronet som utsöndras efter ägglossningen ger en liten temphöjning på ca 0.2-0.5 grader. Om du blir gravid fortsätter progesteron att utsöndras och temphöjningen kvarstår, om inte sjunker progesteronhalten igen innan/vid mens och tempen med den.

Med tempmetoden kan du således få koll på din cykel och avgöra ungefär vart du har ägglossning. Till skillnad från ett ägglossningstest så ger dock tempmetoden besked först i efterhand, men efter ett par månader kommer du börja se ett mönster och kan då tack vare det förutse vad som sker.
  • Nirvie

Jag har relativt regelbunden mens och vet nu vart i cykeln jag skall vara observant för den tempdipp som sker strax innan ägglossning (väldigt marginell - inte alla som har den) och stegringen efter det blir som en bekräftelse på att ägglossning skett. Om sedan tempen förblir högre även två veckor senare, dvs inte sjunker igen som den brukar innan mens, ja då blir det spännande

• Nirvie

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/MenstrualCycle_sv.svg/1280px-MenstrualCycle_sv.svg.png

Får se om länken fungerar... Wikipedias bild på menstruationscykeln är inte helt tokig faktiskt. Där kan man se hur LH (som ägglossningstestesten ger utslag för) först är mycket lågt för att sedan plötsligt bli mycket högt i endast något dygn i samband med ägglossning, sedan lågt igen. Ingen långsam stegring med andra ord utan mer chockartat. Jämför med linjen för progesteronet exempelvis

• Nirvie
    Tett90 skrev 2015-05-20 23:40:04 följande:

Började igår med äl test och som väntat inte fått nån glad gubbe men äl är beräknad 24-25/5 så tar som mest för att vara säker på att inte missa :) våra tidigare försök har kanske inte varit helhjärtade men jag hoppas verkligen på denna gång :) vi kör varannan dag nu och vet inte hur bör vi göra vid äl?

Varannan dag kring ägglossning är mycket bra. Om man sedan känner för någon extra gång, eller hoppa över någon dag, så skadar inte det heller. Huvudsaken är att man prickar in några av de fertila dagarna, särskilt de närmast kring ägglossning. Tror det viktigaste ändå är att man gör som man har lust, dvs inte kör på tvångsmässigt bara för att. Då är nog risken stor för att man tröttnar helt om det skulle ta flera månaders försök.

Min app tipsar förövrigt om att ha "baby-making-sex" utanför sovrummet och att spara sovrummet till "loving-sex" just för att hålla hettan å spänningen uppe appen heter ovia fertility och rekommenderas varmt för er som inte har emot engelska. Skapad av ett forskningsteam och fullmatad med bra information, pepp och trevliga tips
  • Nirvie
    Nystjärna skrev 2015-05-22 18:54:26 följande:

Okej de sista jag tog ju ikväll hade jag hållit mig sen imorse. Hoppas mitt också kan vara positivt snart. Starkare blir de men känns ändå för svagt för att kunna vara positivt imorgon :( men förstår inte alla tecken. Jag hoppas verkligen de är positivt imorgon!!

Lh stegringen kan som sagt vara mycket snabb och kortvarig, kolla Wikipedias sida om menstruationscykeln så ser du på grafen för lh att det är jättelågt för att plötsligt skjuta i höjden en och samma dag. Det du känner skulle ju kunna vara den mogna folliken som väntar på att lh skall stegra så att ägget kan släppas.
  • Nirvie
    Nystjärna skrev 2015-05-23 08:45:52 följande:

Tog nytt äl-test nu på morgon och känns ännu svagare. :( Visst man ser ju strecket det gör man men det är alldeles för svagt för att äl ens skall vara nära. Ger helt enkelt upp nu :( Kommer inte få äl denna månaden och inte kunna bli gravid. :( Har 4 test kvar men tror inte de kommer visa mera. Jaja får koncentrera mig på att planera de sista med bröllopet istället.

Inte ge upp, men spola äl-stickorna då du blir stressad av det. Du har ju haft äl-symptom men kanske fick du en så snabb stegring att du missade den. Vet att vissa mäter 2 eller tom 3 ggr om dagen för att inte missa nämligen. Fortsätt sexa och överväg att testa tempning istället
  • Nirvie

ÄGGLOSSNING

17/5 knaappeen

18/5 Caylyn, malar87

18-19/5 aniroma

19/5 Brinkly

22/5 miamarina84, Desideri, Trett90

22-23/5 EliWe

23/5 gruvan

23-24/5 Nystjärna

25/5 kastrullen

26/5 waan