• ronri

Semester med aktivitetsstöd

Nu är det så att jag bokade en semesterresa tidigt i juni i år när jag fortfarande hade jobb, för första gången på två år. Men så förlorade jag jobbet en liten tid senare. Jag skrevs in i ungdomsgarantin direkt och fick en jobbcoach etc. Problemet är nu att min aktivitetsersättning är så låg att jag inte har råd att ta en semestervecka utan ersättning, men jag kan inte omboka semestern heller och att inte åka iväg skulle innebära att jag slänger ca 10000 i sjön.

Så jag tänkte fråga, lite fult och röd i ansiktet av skam, om försäkringskassan/arbetsförmedlingen kan "se" att man varit utomlands (inom EU) på något sätt? Tänkte sjukanmäla mig de här sju dagarna. Jag har aldrig fuskat på detta sätt förut och planerar inte att göra det igen, men det känns verkligen som att jag sitter i kläm här...

/Ledsen tjej i knepig situation

• Svar på tråden Semester med aktivitetsstöd
  • Anonym (sandra)

Men har du möten osv varje dag då? Eller är du inskriven och ska söka jobb 8h om dagen "bara"? Jag menar, jobb kan du ju söka 8h om dagen även om du är utomlands.

• ronri

Det är meningen att jag ska på ett möte under den veckan, dock har vi inte bestämt något datum. Har möten 1-2 går i veckan vanligtvis.

• Anonym (sandra)

du kan inte fråga om du får boka om det? säga att du inte kan då bara. Jag tycker inte att dom brukar vara omöjlig.

• ronri

Det går inte, är jag inte sjuk (eller förhindrad, vilket = ingen ersättning, samma som semester) så måste jag stå till deras förfogande. Jag har redan frågat mig fram lite försiktigt tidigare i år.

• ronri

Jag har googlat runt och försökt hitta ett annat alternativ, men inte lyckats. Vill verkligen inte att någon ska tro att jag vill göra på det här sättet.

• KanelTe

Om jag var du skulle jag hellre ta smällen att vara utan aktivitetsstöd en vecka än att förlora hela resan. Även fast ersättningen redan är liten har du inget annat val.

Ibland finns det snällare hanterare på arbetsförmedlingen men vissa är tuffa. Hade jag varit du hade jag berättat om resan redan vid första kontakt med arbetsförmedlingen. Då kan de inget göra. Nu börjar bli lite i senaste laget.

Du hade kunnat fuska men det är bara om du ändå inte haft inbokat möte den vecka. Och såklart att du absolut inte uppdaterar alls på sociala medier om resan (för o vara på säkra sidan. )

Men tyvärr..

• KanelTe

Ända gången de går med på att du ska få ersättning är om du söker jobb på resan. Kan det vara ett alternativ?

• alexias mamma

Åk bara, berätta INTE att du ska resa! Om du har oturen att behöva gå på ett möte just den veckan så ringer du bara och sjukanmäler dig just den dagen. Kostar några kronor extra att ringa från resan men klart det "billigaste" alternativet.

Njut av din resa utan dåligt samvete

• ronri

Tack för råd och stöd, hörni!

Jag behöver hela aktivitetsersättningen för att betala hyra+räkningar, och oftast räcker det ändå inte så mina föräldrar får ge mig matpengar. Fruktansvärt pinsamt när man är över 24 fyllda. Annars skulle jag ju bara ha kryssat i semester och åkt utan problem.

Det går heller inte att bara söka jobb under resan, vilket jag tänkt göra oavsett, utan jag har 1-2 aktiviteter varje vecka också. Det står i min handlingsplan. Det är därför jag skulle behöva sjukanmäla mig hela veckan.

Är det någon som vet om försäkringskassan/arbetsförmedlingen kan se att man varit utomlands på något sätt? Passregister el liknande? Jag har inte Facebook och har inga planer på att ladda upp bilder på nätet.

• KanelTe

Nej de kan inte se att du varit utomland! 

Men om du mystiskt är 'borta' en hel vecka blir du ändå utan ersättning. Och sjukanmäler man sig är man väl också utan ersättning? Eller man får sjukpenning.

Och du kan riskera att bli utskriven från jobbgarantin OCH få straffdagar från ersättningen om du bara 'skiter i det' 

Kan inte dina föräldrar då låna ut extra denna månad? de borde ju också förstå om resan är bokad sen länge..

• asta66

Risken är att de inte har tid att kolla dig lika ofta på sommaren Ts,

• ronri

Jag skulle få sjukersättning med en karensdag om jag sjukanmälde mig. Och mina föräldrar kan tyvärr inte hjälpa mig mer än de gör, då de är upp över öronen i skuld. Jag har frågat runt bland mina närmsta vänner också, men de flesta av mina vänner pluggar och lever på CSN-lån...

• KanelTe

Då tycker jag att du sjukanmäler dig första dagen den veckan det är aktivitet eller möte och sen se till att ingenting uppdateras på sociala medier. 

Problem solved. 

• Anonym (Fast.)

Fast... sjukanmäler du dig 1 vecka och sen kommer tillbaka solbränd och fin, du tror i te dom undrar då?

• ronri

KanelTe, tack för råd och engagemang :)

Det är ingen solsemester jag ska på, Anonym. Om jag nu verkligen lyckas ta modet till mig och åka...

• Ez3

Bara så du vet: om de får reda på att du åker blir du av med ersättningen i 45 ersättningsdagar dvs. 9 veckor, utöver de dagar som du har semester.

• moontos

det går inte att sälja vidare resan då? så får du ju både pengar för den och behöver inte oroa dig för hur du ska göra. fast det är kanske lite snabbt inpå

Svar på tråden Semester med aktivitetsstöd