• Äldre 17 May 10:47
    1573 visningar
    2 svar
    2
    1573

    Skattjakt? Nu behöver jag er hjälp!

    Jag ska i sommar, under två veckors tid hålla i en skattjakt på ett lägerfritids (fritids flyttat ut till en sjö och är där under två veckor varje sommar) iallafall, sammanlagt, kommer ca 250 barn vara med i aktiviteten vid olika tillfällen, alltså ca 20-25 barns varje grupp. Aktiviteten ska vara på 1.5 timme och jag ska genomföra den 2 gånger om dagen.

    Jag har väldigt dålig erfarenhet när det gäller sådana här grejer. Det ska ritas skattkarta, komma på en liten story, komma på vad som ska hända under skattjaktens gång. Ska ju ändå hålla på i en och en halv timme. Min tanke är att skatten ska vara tråd och pärlor, så de får göra sina egna halsband för att sedan ta med sig. Men vägen dit liksom, någon som har erfarenhet av skattjakter och har ett bra sätt att lägga upp deg på?

    Jag kommer endast ha ansvar över aktiviteten och inte över barnen, då deras fritidspersonal följer med de. Tacksam för ALL hjälp och ALLA tips jag kan få! ????????

  • Svar på tråden Skattjakt? Nu behöver jag er hjälp!
  • Äldre 17 May 11:00
    #1

    Storyn är ju lätt... En pirat gömde för många år sedan en skatt här på ön. Du har fått reda på en ledtråd/hittat en karta.

    Kan barnen läsa? Ska du dela upp varje 25-barngrupp då det blir en tävling eller letar de tillsammans?

    Du kan göra olika ledtrådar som de ska lösa en uppgift på, för att komma vidare till nästa ledtråd.

    *Tex schiffernyckel och ett budskap skrivet i schiffer. Tex A=:, B=# osv. Googla på det så hittar du bra tips.

    *Alla 25 barn ska komma över en hög stock/rep och de måste hjälpas åt för att få nästa ledtråd.

    *Gå 20 steg från trädet, sväng vänster och gå 3 steg. Ledtråden finns under stenen.

    *Rita en karta och låt de leta efter den.

    *gör mörka burkar där de får stoppa ner händerna och plocka fram ett antal kulor eller berätta vad som finns i burken, för nästa ledtråd.

    *Spänn ett rep som de får följa med förbundna ögon.

    Kanske gör dessa tips lite nytta...

    Lycka till och hoppas ni får roligt!

  • Äldre 17 May 11:07
    #2

    Tack snälla!!

    Alla barn letar tillsammans, de går i allt från förskoleklass till klass 5 så åldrarna är varierande och alla kommer att sammarbeta tillsammans!! men åh tack snälla!!

Svar på tråden Skattjakt? Nu behöver jag er hjälp!