Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min dotter heter Disträ

Min 7,5-åring har blivit oerhört disträ. Han har alltid varit snarast det motsatta. Viss medvetenhet har han, för för ett tag sedan när han gjorde i ordning sig och jag nog såg lite frustrerad ut så log han och konstaterade med glimten i ögat: "Mamma, jag är så snabb". Allt går ultrarapid och han glömmer det mest basala....på det praktiska planet. Han har också plötsligt börjat bli helt okontaktbar när han ser på tv eller gör något på iPad. Det har inte varit något större intresse tidigare, men nu är han verkligen helt försjunken. Härlig aktiv kille, men som sagt disträ....en period antar jag .

• Flickan och kråkan
    Venne skrev 2015-05-18 20:22:15 följande:

Samma här. Igår fick jag säga åt henne två gånger att stänga ytterdörren efter sig. Den glömde hon vidöppen. Två gånger. På samma dag. SUCK!

Vid ett tillfälle skulle hon posta ett brev med mig. Hon skulle bara hämta en grej på rummet, kom ut ca 4 sekunder utan brevet och visste inte var det var. Hon letade nog i en halvtimme efter det!

En gång skulle hon hämta en macka i köket som min man brett åt henne. Den låg på en tom diskbänk i ett städat kök och hon kunde verkligen inte hitta den. Hur?!

Hon är helt fantastisk men ibland blir man trött.

Men hon letade....i en halvtimme. Min son hade gått in i sitt rum, tittat sig omkring, glömt vad han skulle göra och så hade jag kommit in och frågat 5 minuter senare och fått ett: "Va!? Just det! Det glömde jag".
  • Flickan och kråkan
    Hugiin skrev 2015-05-18 20:44:06 följande:

Skrämmande likt, era exempel! Min dotter är PRECIS likadan... 

Jag upptäckte detta hos min son nu under vår-vintern. Han tränar konståkning och har alltid varit väldigt på. Upplevde att han började att inte vara riktigt med. När de gjorde övningar på cirkel så åkte han runt mycket. Trodde att han började tycka att det var tråkig. Efter ett tag frågade jag honom om det hela. Nej, han tyckte absolut inte att det var tråkigt. Undrade varför jag trodde det. När jag förklarade så såg han undrande på mig....han var inte medveten om sitt "kringåkande". När jag frågade igen efter kanske två veckor om varför han gjorde som han gjorde under träningar, så sa han att han tänkte på en massa saker. Det är kanske det de gör våra barn som är disträa.....har en period då de tänker på en massa saker och helt enkelt inte har fokus på det mer basala i vardagen....som att stänga dörrar och hålla reda på smörgåsar .
  • Flickan och kråkan

På hela vårterminen tror jag att min son med flera påminnelser varje morgon lyckats få med sig skolväskan ut en handfull gånger. Jag påminner när jag säger till att det är dags att gå. Jag påminner när han tar på sig skorna. Han går ut. Jag går ut, låser dörren, ser honom....utan ryggsäck. "Oj, den glömde jag!"

• Flickan och kråkan
    Gladhannapanna skrev 2015-05-18 21:19:33 följande:

Vår åttaåring är likadan, har varit det i flera år så det lär tyvärr inte gå över... Konstigt nog är hon väldigt duktig i skolan!

Samma här med skolarbetet. Långt framme med allt. Kan tydligen fokusera när det väl gäller och det känns viktigt/intressant för honom. Tävlade i konståkning för första gången för två veckor sedan. Fullt fokus. Vann sin åldersgrupp. Gick dock ur omklädningsrummet efteråt utan både jacka och väska. "Ja, just det. Väskan". "Ta med jackan också". "Ja, just det. Jackan". Lillebror som är 6 år står med mig och väntar....sedan länge. Fullt påklädd, med färdigpackad väska på ryggen .
Svar på tråden Min dotter heter Disträ