• KarinFrjd

KUB/30ÅR - 1/9- HJÄLP

Har nyss varit och gjort kub-testet. Fick då en förhöjd risk på 1/9.

Men jag har ingen aning om vad detta innebär då BM hade bråttom och gav mig en ny tid för mkp imorgon bara.

Risk för en kromosomavvikelse som gör att barnet dör? Eller för downs? Eller är det mkp resultatet som ska ge mig svar på detta?

Jag fick varken papper på resultatet eller erbjuden bilder på fostret, ska det vara så?

• Svar på tråden KUB/30ÅR - 1/9- HJÄLP
  • _elin_

Jag fick också förhöjd risk med mitt första barn. Jag fick inte heller med mej papper eller foto. Jag har förstått att man inte får foto, andra barnet blev jag däremot erbjuden att fotografera skärmen. 
    Som jag förstått är det själva risken för kromosomavvikelsen de mäter,tror inte de sa direkt vilken eller vad det innebar, men vi tänkte hela tiden på Downs. Kan dock inte minnas riktigt då det var 3 år sen. Vi gjorde i alla fall fostervattensprov sen för att få ett säkrare resultat.

• KarinFrjd

Okej, det var ju skönt att höra. Tycker alla skriver en massa siffror här bara som jag saknar men allt kanske blir tydligare imorgon :/

• Seven Costanza

Man gör ju ett ultraljud där man mäter fostrets nackspalt (en bred nackspalt är symptom på kromosomavvikelse) och man beräknar en risk baserad på blodprov och mammans ålder. 1/9 är en hög risk men det är ju trots allt bara 11%, dvs nästan 90% chans att fostret är friskt. Moderkaksprov kommer ge ett definitivt svar dvs antingen har fostret avvikelser eller så är det friskt. Om fostret är skadat har jag förstått det som att man erbjuds samtalsstöd i beslutet att behålla eller göra abort. Jag förstår din rädsla men hoppas allt går bra!

• KarinFrjd

Tack, försöker tänka positivt. Men det är som sagt jävligt läskigt och jag ångrar att jag tog kubtestet överhuvudtaget. 

• _elin_

Hur har det gått? När får man resultat? Har aldrig gjort mkp så vet inte hur det funkar...

• Seven Costanza
    KarinFrjd skrev 2015-05-19 12:01:02 följande:

Tack, försöker tänka positivt. Men det är som sagt jävligt läskigt och jag ångrar att jag tog kubtestet överhuvudtaget. 

Jag förstår hur du menar, men jag ska själv snart göra KUB (betalar privat för det ingår inte här) för jag vill absolut veta om mitt barn är friskt för annars gör jag tyvärr abort. Om jag hade kunnat göra fvp eller mkp direkt utan att gå via KUB hade jag gjort det för jag tycker mest KUB skapar oro. Hoppas att ditt barn är friskt!
  • KarinFrjd

Resultatet där jag går tar sex till åtta arbetsdagar. Om det är några avvikelser så kommer de att ringa annars får man logga in via  en sida på nätet och se resultatet där. Jag lär ju hacka den sidan varje dag, haha. 

Nu kommer detta dock dröja ännu längre för mig då min livmoder var i vägen så vi kunde inte utföra provet utan att utsätta barnet för ännu mera risk. Så jag måste vänta drygt två veckor på ett fostervattensprov istället :c 

Önskar precis som du SC att jag hade sluppit kubtestet och kunde gå direkt på provet, känns verkligen inte som om den här malande oron gör bebisen gott.

• Seven Costanza
    KarinFrjd skrev 2015-05-19 21:44:06 följande:

Resultatet där jag går tar sex till åtta arbetsdagar. Om det är några avvikelser så kommer de att ringa annars får man logga in via  en sida på nätet och se resultatet där. Jag lär ju hacka den sidan varje dag, haha. 

Nu kommer detta dock dröja ännu längre för mig då min livmoder var i vägen så vi kunde inte utföra provet utan att utsätta barnet för ännu mera risk. Så jag måste vänta drygt två veckor på ett fostervattensprov istället :c 

Önskar precis som du SC att jag hade sluppit kubtestet och kunde gå direkt på provet, känns verkligen inte som om den här malande oron gör bebisen gott.

Så irriterande att det inte gick att ta provet, kommer ju ta minst tre veckor tills du får veta nu då ju. Vilken vecka är du i? Svensk sjukvård känns så efter ibland - vi ska flytta till USA i augusti och där får man ju göra vilka provet man vill bara man betalar, men jag kommer vara i ca v 20 när jag kommer dit så då är det för sent på sådana test.
  • Kattflickan

Karin: Har du funderat på NIPT- testet? Blodprov tas på dig och analyseras. Det bygger på att fosterceller läcker ut till mammans blod och kan extraheras och analyseras. Än så länge görs det bara privat tror jag.

Känner med dig. Var det nackspalten som var bred eller blodprovet som drog upp risken? De måste ha sagt något när de mätte nackspalten?

• KarinFrjd

SC - Jag är snart i v. 13 tror inte man får göra fostervattensprov tidigare? 
    Häftigt att flytta till USA i v.20. När ska du göra KUB?

Kattflickan - Nej, jag visste inte att den möjligheten fanns. Hur länge måste man vänta på svaren? Ska googla upp detta med en gång. 

Dom sa ingenting, det är det som gör mig tokig! Träffade en läkare också som sa att det var allt sammanvävt eller någonting sådant. Görs det någon skillnad om det är blodprovet eller nackspalten?

Svar på tråden KUB/30ÅR - 1/9- HJÄLP