• Anonym (hjälp­is)
    Äldre 18 May 21:15
    54946 visningar
    26 svar
    26
    54946

    Den hjälpande herpestråden!

    Hejhej! Jag är en ung tjej som tror jag fått herpes. Hade det första utbrottet för ca 4 veckor sedan, lämnade prover men har inte ännu fått något svar om det var herpes eller inte. Nu har det kommit en ny blåsa efter jag haft menstruation, detta får mig bara mer säker på att jag har herpes. Så jag skapar den här tråden för att hjälpa andra! Jag vill inte ha någon tråd där någon ska vara negativ om herpes utan här ska vi hjälpa varandra. 
    Jag har kollat runt på internet lite grann om vad för vitaminer som kan vara bra att äta för att förebygga herpes, jag har börjat äta alla (haha), bland dessa är det:
    1. Olive Leaf Extract
    2. L-lysine
    3. Zink & C-vitamin
    4. Selen + E-vitamin 
    5. "apoteket kvinna" (blandade vitaminer som är bra för kvinnor) 
    6. 
    Tar en sista vitamin men har inte namnet på den just nu, återkommer! 

    Sedan finns det olika kostråd för att undvika utbrott
    Ät:
    Avokado, ananas, azukibönor, banan, canreloup, cheddarost, fisk, gröna bönor, morötter, kalkon, kyckling, lamm, linser, oxkött, ris, rödbetor, röda bönor, sallad, skaldjur, sojabönor, äpple, ägg, ärter, öljäst, te, vitlök
    Ät ekologisk mat så långt det går!!

    Undvik:
    choklad, alla snabba kolhydrater (ex: potatis), nötter, kaffe, vete produkter (pasta, ljust bröd), alkohol, mjölk och undvik absolut snabbmat!!! 

    Vad jag läst så finns det olika kostråd till herpes, vissa påstår att fullkorn inte går att äta men jag äter fullkornsbörd m.m. istället för ljust bröd med snabba kolhydrater. Har även läst att man ska undvika ren mjölk men att fil, yoghurt, grädde, osv skall funka att äta!!!

    Mitt första utbrott var ej så farlig, jag kunde kissa som vanligt var bara lite jobbigt att torka sig men även lite jobbigt att gå utan att det skav till och jag fick även förkylnings symptom (men det jobbiga var det psykiska) och gissar på att jag hade kanske 5 blåsor. Nu är jag på mitt andra utbrott och hittills har jag 1 blåsa och hoppas inte på fler! 
    Jag tror att detta utbrott jag har nu har med att göra att jag druckit alkohol 3 gånger den här helgen som jag vet att man skall undvika!!! Även ätit ganska mycket skräpmat då jag övernattat på annan ort än min hemort, nu blir det att skärpa sig och undvika detta, men det är lite svårt.. 

    Har även läst om professor Ian Frazer som är på god väg att skapa ett vaccin och ev. ett botemedel mot herpes, håll tummarna! 

    Jo till sist!! Jag fick utskrivet Valaciclovir Teva 500 mg när jag var hos gyn andra gången (fösta trodde det var svamp). Dosen är fördelad på 2 tabletter dagligen, en på morgonen och en på kvällen i 5 dagar. Vad har ni fått utskrivet? Tror inte detta är en "vanlig" medicin för herpes som andra får utskrivet? 

    Nåja! Har ni lite tips och råd, skriv! 

  • Svar på tråden Den hjälpande herpestråden!
  • Anonym (Kolli­)
    Äldre 18 May 21:18
    #1

    Fint med tips! Valaciclovir är den vanligaste medicinen (den eller Aciclovir), och den hjälper de flesta väldigt bra. Viktigt att ta första tabletten så fort man känner de första tecknen på ett skov dock :)

  • Äldre 27 May 19:33
    #2

    Genitalherpes är en mycket vanlig sjukdom. För många är virusinfektionen en chock i början, och det kan vara skrämmande och ångestfyllt att veta att viruset blir kvar i kroppen. Herpes är dock en sjukdom som man lär sig leva med - man lär sig känna igen de första symtomen på återfall och medicinera vid behov. Vill du komma i kontakt med andra i Sverige som lever med HSV-2?

    Det finns flera grupper på FB där vi kan diskutera allt som rör sjukdomen & känna att vi inte är ensamna!

    Man kan välja att gå med anonymt eller med sin privata profil. Intresserad?

    Maila mig Gypsophila79@yahoo.se

  • Anonym (Jag med)
    Äldre 11 Feb 18:09
    #3

    Har med fått denna medicin och ska äta 2st varje dag i 10 dagar. Har googlat nu, men hittar ingen info om denna går ihop med alkohol? Ska på två stora fester i helgen..

  • Anonym (Med)
    Äldre 11 Feb 18:23
    #4

    Har haft herpes i 20 år och har aldrig någonsin ätit medicin, ens de första åren då man kunde få dom värsta utbrotten. En värktablett vid behov. Inför förlossningar har man haft extra koll på utbrotten så dom kan plåstra om såret så inte barnet kommer i kontakt med såret. Annars har det aldrig varit några konstigheter förutom att vissa gånger gör mer ont än andra.

  • Äldre 25 Jul 15:51
    #5

    Kille här som fått röda fläckar på ollonett. Ömmar vid beröring. Samt svider och ger olustkänsla. Fått Valaciclovir Téva 500mg att ta 2 st tre ggr per dygn i sju dagar. Läkaren " trodde" det var herpes. Dämpar värken med Alvedon. Tiden får utvisa om dessa hjälper.

  • Anonym (Kille­)
    Äldre 25 Jul 17:27
    #6

    Har haft herpes i 20 år. Jag tror visserligen inte att det är fel att äta näringsriktig mat o undvika skräpmat (för hälsans skulle), men jag tror att det har mycket begränsad påverkan på herpes. Jag får i alla fall ngt utbrott (typ 3 blåsor) ett par dagar ungefär vart 5e år, och jag äter inte speciellt näringsriktig mat jämnt och ständigt. Eftersom mina besvär är så lindriga så äter jag aldrig nån medicin.

  • Anonym (Länge­)
    Äldre 25 Jul 19:00
    #7

    Har haft utbrott i ca 10 år. Både mun och runt könet. Ca en gång var tredje månad har jag utbrott. Som gravid hade jag det en gång i månaden (man har ju lågt immunförsvar så inte konstigt).

    Det bästa är, jag som äter vad som helst och inga vitaminer (väldig varierad kost med både "skitmat" och bra mat) har kommit fram till att vid utbrott ta en bomullstuss indränkt i rödvinsvinäger och dutta. Det kommer svida okristligt men läkningen kommer komma igång och utbrottet torkar ut på ca 2 dagar. Tog mig annars 7-8 dagars läkning innan jag upptäckte detta. En ofarlig, billig huskur.

  • Anonym (Rebec­ka)
    Äldre 25 Jul 21:12
    #8

    Jag hade ett utbrott för 23 år sen. Inte haft mer sen.

  • Äldre 31 Jul 22:38
    #9
    Herp skrev 2016-07-25 15:51:09 följande:

    Kille här som fått röda fläckar på ollonett. Ömmar vid beröring. Samt svider och ger olustkänsla. Fått Valaciclovir Téva 500mg att ta 2 st tre ggr per dygn i sju dagar. Läkaren " trodde" det var herpes. Dämpar värken med Alvedon. Tiden får utvisa om dessa hjälper.


    Nu ätit i 7 dgr. Smärtan borta och utslagen minskat. Lite olustkänsla kvar och kan sticka till samt svida lite. Utslagen fortfarande lite förhöjda ( svullna). Återkommer om något dygn när medicinen gått ur kroppen helt.
  • Äldre 28 Aug 13:58
    #10
Svar på tråden Den hjälpande herpestråden!