• Anonym (hjälpis)

Den hjälpande herpestråden!

Hejhej! Jag är en ung tjej som tror jag fått herpes. Hade det första utbrottet för ca 4 veckor sedan, lämnade prover men har inte ännu fått något svar om det var herpes eller inte. Nu har det kommit en ny blåsa efter jag haft menstruation, detta får mig bara mer säker på att jag har herpes. Så jag skapar den här tråden för att hjälpa andra! Jag vill inte ha någon tråd där någon ska vara negativ om herpes utan här ska vi hjälpa varandra. 
    Jag har kollat runt på internet lite grann om vad för vitaminer som kan vara bra att äta för att förebygga herpes, jag har börjat äta alla (haha), bland dessa är det:
    1. Olive Leaf Extract
    2. L-lysine
    3. Zink & C-vitamin
    4. Selen + E-vitamin 
    5. "apoteket kvinna" (blandade vitaminer som är bra för kvinnor) 
    6. 
    Tar en sista vitamin men har inte namnet på den just nu, återkommer! 

Sedan finns det olika kostråd för att undvika utbrott
    Ät:
    Avokado, ananas, azukibönor, banan, canreloup, cheddarost, fisk, gröna bönor, morötter, kalkon, kyckling, lamm, linser, oxkött, ris, rödbetor, röda bönor, sallad, skaldjur, sojabönor, äpple, ägg, ärter, öljäst, te, vitlök
    Ät ekologisk mat så långt det går!!

Undvik:
    choklad, alla snabba kolhydrater (ex: potatis), nötter, kaffe, vete produkter (pasta, ljust bröd), alkohol, mjölk och undvik absolut snabbmat!!! 

Vad jag läst så finns det olika kostråd till herpes, vissa påstår att fullkorn inte går att äta men jag äter fullkornsbörd m.m. istället för ljust bröd med snabba kolhydrater. Har även läst att man ska undvika ren mjölk men att fil, yoghurt, grädde, osv skall funka att äta!!!

Mitt första utbrott var ej så farlig, jag kunde kissa som vanligt var bara lite jobbigt att torka sig men även lite jobbigt att gå utan att det skav till och jag fick även förkylnings symptom (men det jobbiga var det psykiska) och gissar på att jag hade kanske 5 blåsor. Nu är jag på mitt andra utbrott och hittills har jag 1 blåsa och hoppas inte på fler! 
    Jag tror att detta utbrott jag har nu har med att göra att jag druckit alkohol 3 gånger den här helgen som jag vet att man skall undvika!!! Även ätit ganska mycket skräpmat då jag övernattat på annan ort än min hemort, nu blir det att skärpa sig och undvika detta, men det är lite svårt.. 

Har även läst om professor Ian Frazer som är på god väg att skapa ett vaccin och ev. ett botemedel mot herpes, håll tummarna! 

Jo till sist!! Jag fick utskrivet Valaciclovir Teva 500 mg när jag var hos gyn andra gången (fösta trodde det var svamp). Dosen är fördelad på 2 tabletter dagligen, en på morgonen och en på kvällen i 5 dagar. Vad har ni fått utskrivet? Tror inte detta är en "vanlig" medicin för herpes som andra får utskrivet? 

Nåja! Har ni lite tips och råd, skriv! 

• Svar på tråden Den hjälpande herpestråden!
  • Shadeheart

Började käka denna medicinen för 4 dagar sedan o skall käka dem i 5 dagar. Men är det någon annan än jag som blir illamående och får typ smått huvudvärk? Börjar bli lite orolig att något är fel?

Det står ju att dessa två grejer kan vara biverkningar på medicinen, men ska de hålla i sig hela tiden man käkar dem då?????

(Första gången jag får ett utbrott och första gången jsg äter tabletterna ska jag kanske tillägga)

• Anonym (MissD)

Bra med en tips-tråd!

Har inte haft mycket blåsor, men många utbrott med klåda och andra symtom.

Oreganoolja har hjälpt mig, stark så ska tas med försiktighet. Har ett litet uppehåll just nu men ska ta en kur till för att verkligen försvaga viruset.

• Anonym (herpestjejen)
    Shadeheart skrev 2017-01-27 10:56:42 följande:

Började käka denna medicinen för 4 dagar sedan o skall käka dem i 5 dagar. Men är det någon annan än jag som blir illamående och får typ smått huvudvärk? Börjar bli lite orolig att något är fel?

Det står ju att dessa två grejer kan vara biverkningar på medicinen, men ska de hålla i sig hela tiden man käkar dem då?????

(Första gången jag får ett utbrott och första gången jsg äter tabletterna ska jag kanske tillägga)

Hur gick det för dig? Jag har haft blåsor sedan i söndags, började med två st, sedan har det kommit flera. Tycker det har kommit flera bara sedan jag var hos läkaren på tisdag em =(. Hoppas SÅ att medicinen hjälper fast det gått ett par dagar... Jag Kan inte sova nu, kl är 04:20 och det har börjat klia massor och funderar på om jag börjar må illa. Kanske är medicinen? Läser så många skräckhistorier... Läkaren tyckte det såg rätt lindrigt ut, och igår kände jag så också, var inte ett dugg orolig utan tänkte att "blir det inte värre än så här så är jag jättelyckliga lottad och ingen fara", men om det nu blivit ännu fler nya under natten så är jag livrädd att få sånt där vidrigt första utbrott som "aldrig" går över.... Jaja bara vänta och se....
  • Anonym (Anonym)

Hur har det gått för dig?

• Anonym (Anonym)

Hej!

Jag äter l-lysin kapslar från hälsokost samt B-vitaminer, och multivitamintablett. Jag tror dock stress är den största boven. Jag har haft munherpes så länge jag kan minnas, vilket väldigt många andra också har. Vid utbrott behandlar jag med compeed munsårsplåster. Blev diagnostiserad med typ2 i underlivet för 2 år sedan. Blev helt knäckt eftersom någon har smittat mig trots jag inte legat med någon som haft symtom. Dock är asytomatisk smittspridning det vanligaste. Har alltid valaciklovir tillhands om jag skulle känna/ se något som inte ska vara där. Herpes är ofarligt ( dock ej under graviditet) men psykiskt jobbigt att leva med, iaf för mig. Har mått myclet dåligt och känt mig äcklig pga. detta men man får försöka tänka på att äta bra, sova tillräckligt och undvika stress. Läste att ett vaccin för redan smittade var på gång, men tydligen har det gått i stöpet :(. Min partner vet inte någonting detta, men han är inte smittad och jag skulle aldrig ha sex vid känningar. Inte det lättaste att prata pm samt att det ej lyder under smittskyddslagen.

Kram till alla

• Anonym (1)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-03 15:52:30 följande:

Hej!

Jag äter l-lysin kapslar från hälsokost samt B-vitaminer, och multivitamintablett. Jag tror dock stress är den största boven. Jag har haft munherpes så länge jag kan minnas, vilket väldigt många andra också har. Vid utbrott behandlar jag med compeed munsårsplåster. Blev diagnostiserad med typ2 i underlivet för 2 år sedan. Blev helt knäckt eftersom någon har smittat mig trots jag inte legat med någon som haft symtom. Dock är asytomatisk smittspridning det vanligaste. Har alltid valaciklovir tillhands om jag skulle känna/ se något som inte ska vara där. Herpes är ofarligt ( dock ej under graviditet) men psykiskt jobbigt att leva med, iaf för mig. Har mått myclet dåligt och känt mig äcklig pga. detta men man får försöka tänka på att äta bra, sova tillräckligt och undvika stress. Läste att ett vaccin för redan smittade var på gång, men tydligen har det gått i stöpet :(. Min partner vet inte någonting detta, men han är inte smittad och jag skulle aldrig ha sex vid känningar. Inte det lättaste att prata pm samt att det ej lyder under smittskyddslagen.

Kram till alla

Hur vet du att ingen av de du legat med haft symtom/utbrott när ni legat?
  • Osäkerchey

Hej, tror detta kan vara fel sida för mig men jag är en tjej på 14 år som antagligen fått herpes och det känns verkligen som mitt liv är över. Lämnade in prov idag och det är sagt att jag ska få svar inom en vecka och jag är sjukt nervös. Jag vill verkligen inte ha herpes. Är i ett fast förhållande och det känns som att min kille inte kommer vilja vara med mig när jag har berättat detta och jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

• Anonym (1)
    Osäkerchey skrev 2017-12-12 19:14:02 följande:

Hej, tror detta kan vara fel sida för mig men jag är en tjej på 14 år som antagligen fått herpes och det känns verkligen som mitt liv är över. Lämnade in prov idag och det är sagt att jag ska få svar inom en vecka och jag är sjukt nervös. Jag vill verkligen inte ha herpes. Är i ett fast förhållande och det känns som att min kille inte kommer vilja vara med mig när jag har berättat detta och jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Om det är typ1 du har så kan du vara lugn, men om du har typ2 så kan man säga att dina närmsta år är över, så länge du inte har jävligt tur med att inte få utbrott varannan vecka som nästan alla får under i alla fall första året/åren

Men det är mina åsikter, herpesen har tagit mitt liv och jag vet inte om jag kommer orka fortsätta om det inte blir mycket bättre
  • Anonym (Anonym)

Hej,

Jag har haft munsår sedan jag var barn( de flesta smittas då) och provat allt. Som om inte det vore nog fick jag herpes i underlivet också ( typ 2) påvisat via prov, jag blev helt knäckt. Som tur är har jag inte haft så stora utbrott vilket jag är tacksam för. Herpes är ofarligt men det är psykiskt jobbigt att leva med. Är 33 år idag.

Trodde att ett vaccin skulle kommit men det verkade gå i stöpet.

• Anonym (Är jag normal)

Hej alla. Jag är så glad att denna tråd finns, jag som testade mig för sjukdomar när jag var oskuld (extremt rädd för sjukdomar sjukhusvård och dylikt) jag var dum och litade på någon som sa att han var ren. Det var han inte kom det fram sen efter vi gjort slut. Jag hade glömt att testa mig efter denna kille och trodde ju att jag var ren, så jag smittade ner min nya partner utan att vi visste det. Det blev en dålig start på nyförälskelsen minst sagt. Men vi tog oss igenom det. Jag har haft utbrott en två gånger i underlivet , han med, men inte sen dess, däremot har jag återkommande munsår och jag känner mig så äcklig, dels för jag blev lurad, men att jag smittat min partner och inte var nog kvicktänkt.

Min gynekolog sa att alla människor har Herpes-viruset, det finns redan i våra kroppar. Sen om man har otur och får närkontakt med en som är kompatibel med ditt virus då bryter det ut i infektioner/ blåsor och andra symptom.

Ibland har jag känt att jag inte vill leva pga hela sörjan.

Men sen tänkte jag äh, det kunde varit så mycket värre, herpes är ingenting skadligt bara lite besvärligt. Men jag ser det som mina eksem jag hade förut, det är inte kul men samtidigt lindrigt i jämförelse med vad för mer besvär man kan ha. Min kropp mår ju friskt och bra i övrigt!

Angående att äta bra. Bullshit. Jag kan äta precis hur nyttigt eller onyttigt jag vill och får ändå inga mer eller mindre symptom så ni som stressar med kosten , andas lite njut av en pizza ibland, ta det vita brödet jag lovar att du kommer inte få det värre av lite njutning. Heroes är nog eländigt som det är så det sista du ska ta ifrån dig är njutning!

Skönt att ventilera. Verkar vara fler än jag som haft psykisk påfrestning av det hela. Känns skönt att man verkar normal.

• Anonym (Är jag normal)

En fråga. Jag har inga symptom i underlivet nu men när jag hade det fick jag ingen medicin för jag hade inte blivit diagnostiserad , det gick bort av sig själv, behöver jag medicin nu i efterhand?

• Anonym (Anonym)

Du behöver inte äta medicin i efterhand. Om det äer herpesvirus du bär på så kam du se till att ha tabletter hemma och ta när / om du känner att ett utbrott är på gång. Jag tror stress/ för lite sömn är boven till utbrott primärt. Äter lysin som köpt på Life men får ändå munsår då och då...;(

• Anonym (Är jag normal)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-14 03:03:59 följande:

Du behöver inte äta medicin i efterhand. Om det äer herpesvirus du bär på så kam du se till att ha tabletter hemma och ta när / om du känner att ett utbrott är på gång. Jag tror stress/ för lite sömn är boven till utbrott primärt. Äter lysin som köpt på Life men får ändå munsår då och då...;(

Tack för ditt svar! Ja vår kropp reagerar på stress med att man får alla möjliga besvär allt från eksem/sår till värk i leder och finnar och ja, den visar helt enkelt att det är virus i systemet att vi måste vara ner.

Cellerna vibrerar ohälsosamt under stress.

Mitt ena munsår vill inte ge med sig, jag som ääääälskar att kyssas, min partner bara "äh, jag bryr mig inte vill kyssa dig ändå!" Men jag känner skuld ändå, och vill absolut inte ge han mer besvär. Anti? Den där salvan för munsår är den bra tro? Ska leta nåt som kan hjälpa mig få bort såret!
  • Anonym (1)
    Anonym (Är jag normal) skrev 2017-12-14 03:10:39 följande:
    Tack för ditt svar! Ja vår kropp reagerar på stress med att man får alla möjliga besvär allt från eksem/sår till värk i leder och finnar och ja, den visar helt enkelt att det är virus i systemet att vi måste vara ner.

Cellerna vibrerar ohälsosamt under stress.

Mitt ena munsår vill inte ge med sig, jag som ääääälskar att kyssas, min partner bara "äh, jag bryr mig inte vill kyssa dig ändå!" Men jag känner skuld ändå, och vill absolut inte ge han mer besvär. Anti? Den där salvan för munsår är den bra tro? Ska leta nåt som kan hjälpa mig få bort såret!
    Prova basiton 5% eller 10%, den torkar ut det väldigt fort! Meeeen det blir rödrodnad efter som kan tar tid att försvinna, men det finns då krämer som man kan ta på rodnaden så den också försvinner/minskar ganska fort
Svar på tråden Den hjälpande herpestråden!