• Anonym (Behöver tips!)

Det bästa sättet att visa att man verkligen älskar någon på?

Jag är sedan 5 månader tillsammans med en kvinna som har varit helt fantastisk och hjälpt mig tänka på nya sätt samt ställt upp en hel del med rent praktiska grejer. Jag känner att jag verkligen vill visa den här kvinnan att jag älskar henne på riktigt och att det inte "bara är som jag säger". Kvinnan ifråga är av utländsk härkomst och pratar ganska knackig svenska, förstår inte vissa ord och sådär. Jag har gett henne blommor och presenter men hon säger att jag inte behöver ge henne någonting utan att jag ska "spara mina pengar".

Nu söker jag med ljus och lykta efter tips om hur jag ska få henne att förstå hur mycket jag älskar henne. Hon är den rationella typen och efter att ha blivit sviken av många karlar i sitt liv så har hon slutat lita på män. Dock håller hon mig något högre än sina tidigare partners, men tror ändå att jag är "som alla andra svenska män", dvs lovar mycket men håller lite, mycket snack men lite verkstad osv.

Ge mig tips på olika sätt att visa att jag menar allvar med min kärlek till henne.. speciellt ni som har erfarenhet själva.

• Svar på tråden Det bästa sättet att visa att man verkligen älskar någon på?
  • fesun

Om hon är lite dålig på svenska så kanske du (i hemlighet tills du kan lite) kan gå en kurs och lära dig hennes språk, det kostar både tid och pengar och kan ju dessutom vara rätt användbart i framtiden om ni fortsätter tillsammans!

• Zarch

Hm, bästa sättet att hantera skadeskjutna kvinnor på är att vara kärleksfull och bekräftande i handling. Håll fokus på henne i sociala sammanhang, menar inte att ni ska klänga utan bara ha närvaro. Flacka inte runt med blicken på allt kjoltyg som springer förbi, och viktigast av allt....lyssna på henne. Du behöver inte alltid komma med din egna input i det hela. Ja med andra ord, visa respekt så får du förhoppningsvis tillbaks. Ska såklart komma från båda hållen.

Blommor, choklad och smöriga egenkomponerande gitarrsolon kan vara trevligt....men det kan svinen också komma med.

Äh vad jag pladdrat gojja här så ta det med en nypa salt.

• Anonym (Behöver tips!)
    fesun skrev 2015-05-20 16:34:40 följande:

Om hon är lite dålig på svenska så kanske du (i hemlighet tills du kan lite) kan gå en kurs och lära dig hennes språk, det kostar både tid och pengar och kan ju dessutom vara rätt användbart i framtiden om ni fortsätter tillsammans!

Har försökt lära mig hennes språk, som är ganska svårt. Kan nu uttala hela meningar och brukar skriva sms på hennes språk. Hon uppskattar förstås det, men hon verkar ändå osäker på att jag har ärliga avsikter. Det är som att hon har byggt upp en barriär kring sig efter alla svek och att det krävs mer än så för att hon ska förstå..

• Fjäril kär

som gift i 11 år är det bästa kärleksbeviset det som händer och sker i vardagen. Det som är här och nu.  

Kanske låter trist men det är verkligen såna här saker som för mig och många andra gör skillnad på riktigt. Det som verkligen ÄR verkstaden och inte bara tomt prat. 

*att köpa den där köksprylen som verkligen behövs i hemmet - det visar att du har hört och förstått önskemålet/behovet
    *att bjuda på frukost på sängen nån gång emellanåt utan att förvänta sig annat än ett tack 
    *att ringa och fixa det där "måstet" som borde gjorts för länge sedan och verkligen bokat det där mötet/läkarbesöket/optikern/kuratorn/bankmötet - what ever som visar att du tar hennes oro på allvar 
    *att du sköter din ekonomi och inte varken är snål, missunsam eller en slösare 
    *att som en självklarhet sköta sin del av hushållets alla måsten 
    *att hennes liv är lika viktigt som ditt liv - lyssna på henne, trösta när det behövs, se hennes behov, ge henne vad hon behöver - ta ingenting för givet. 
    *vardagskärleken. En lapp på bordet när du går hemifrån "puss , ha en fin dag"  Kramas och pussas i hemmet . 

det här gör min man för mig fortfarande efter 11 år tillsammans och det är liksom kittet som gör att vi är hopklistrade av kärlek .  Kanske självklara saker för många men det här ÄR verkligen kärlek på riktigt. Jag fattar att han älskar mig när han fixar min frukost på morgonen, låter mig sova på lördagsmorgonen, bokar min favoritresturang mitt i veckan osv osv... 

• Anonym (Behöver tips!)
    Zarch skrev 2015-05-20 16:36:25 följande:

Hm, bästa sättet att hantera skadeskjutna kvinnor på är att vara kärleksfull och bekräftande i handling. Håll fokus på henne i sociala sammanhang, menar inte att ni ska klänga utan bara ha närvaro. Flacka inte runt med blicken på allt kjoltyg som springer förbi, och viktigast av allt....lyssna på henne. Du behöver inte alltid komma med din egna input i det hela. Ja med andra ord, visa respekt så får du förhoppningsvis tillbaks. Ska såklart komma från båda hållen.

Blommor, choklad och smöriga egenkomponerande gitarrsolon kan vara trevligt....men det kan svinen också komma med.

Äh vad jag pladdrat gojja här så ta det med en nypa salt.

Sedan jag träffade henne har jag inte tittat efter andra kvinnor, eftersom hon verkar vara allt jag någonsin letat efter. Tyvärr är hon 12 år äldre än jag, och har sagt att jag borde kanske skippa henne och hitta någon i min egen ålder eller yngre, men jag har förklarat att det är henne jag älskar och att jag inte vill ha någon annan.

Hon är vad man brukar kalla en "tomboy", dvs en pojkflicka och är, samtidigt som hon är naturligt kvinnlig, samtidigt ganska manhaftig i sitt sätt att prata och tänka. Bland annat så har hon efter att ha bott själv i många år, lärt sig hur man lagar och reparerar möbler och tekniska prylar, och säger att hon behöver inte hjälp av karlar för sådana saker. Hon är pragmatiker så sett att hon tänker ofta praktiskt snarare än emotionellt, men vi har haft underbara stunder tillsammans och hon säger själv att det finns "elektricitet" mellan oss, dvs vi passar ihop emotionellt och sexuellt.

Jag har aldrig stött på en kvinna som henne och därför är jag så rädd att förlora henne. Lyssnar gör jag alltid och försöker lyssna med öppet sinne utan att döma något av det hon säger eller berättar, vilket hon uppskattar och tycker om. Nackdelen är att hon är väldigt tjatig och har åsikter om allt från hur man lagar olika maträtter till hur man ska leva livet i största allmänhet. Hon vill gärna styra och ställa med avsikten att hjälpa, men hennes tjat kan verkligen gå mig på nerverna ibland. Men jag älskar henne för den hon är och vill visa det på ett genuint sätt.

• Anonym (Behöver tips!)
    Fjäril kär skrev 2015-05-20 16:53:31 följande:

som gift i 11 år är det bästa kärleksbeviset det som händer och sker i vardagen. Det som är här och nu.  

Kanske låter trist men det är verkligen såna här saker som för mig och många andra gör skillnad på riktigt. Det som verkligen ÄR verkstaden och inte bara tomt prat. 

*att köpa den där köksprylen som verkligen behövs i hemmet - det visar att du har hört och förstått önskemålet/behovet
    *att bjuda på frukost på sängen nån gång emellanåt utan att förvänta sig annat än ett tack 
    *att ringa och fixa det där "måstet" som borde gjorts för länge sedan och verkligen bokat det där mötet/läkarbesöket/optikern/kuratorn/bankmötet - what ever som visar att du tar hennes oro på allvar 
    *att du sköter din ekonomi och inte varken är snål, missunsam eller en slösare 
    *att som en självklarhet sköta sin del av hushållets alla måsten 
    *att hennes liv är lika viktigt som ditt liv - lyssna på henne, trösta när det behövs, se hennes behov, ge henne vad hon behöver - ta ingenting för givet. 
    *vardagskärleken. En lapp på bordet när du går hemifrån "puss , ha en fin dag"  Kramas och pussas i hemmet . 

det här gör min man för mig fortfarande efter 11 år tillsammans och det är liksom kittet som gör att vi är hopklistrade av kärlek .  Kanske självklara saker för många men det här ÄR verkligen kärlek på riktigt. Jag fattar att han älskar mig när han fixar min frukost på morgonen, låter mig sova på lördagsmorgonen, bokar min favoritresturang mitt i veckan osv osv... 

Allt det där har jag tagit fasta på, efter att ha lärt mig av mina misstag i tidigare förhållanden. Jag har alltså också insett att det ofta är de små grejerna i vardagen som ofta avgör hur pass hållbart ett förhållande kommer att vara.

Det är inte det som är problemet. Det jag önskar är att verkligen visa henne att hon betyder mer för mig än vad någon annan någonsin gjort.
  • mastress

Jag har get upp att hitta en tjej att leleva ihop med, pågrund av bedrägeri som blivit mer vanligt när det gäller krälekn, dom tjejer som varit ikontkat med säger jag måste betala dom för att visa att jag älskar dom, som att betala för pass, visum, flygbiljett, uppehållstillstånd och arbetstilstånd. Var den ända som har inkomst.

• Anonym (M)

Sånt där är inte lätt faktiskt men jag skulle säga att saker i vardagen ja. Med det sagt så har en del jag stött på inte gått att göra nöjda oavsett vad man gör. Låter som att hon har starka åsikter vilket ju är bra, jag har stött på liknande och det blev till kritik som jag till slut tröttnade på. Skriver det för att du ska se upp eftersom man i förälskat läge kan överse för mkt med det.

Sen beror det på vilket kärleksspråk hon har, vissa gillar det fysiska och andra gör tjänster åt en. Något för dig att fundera på vilket sätt som är hennes.

Svar på tråden Det bästa sättet att visa att man verkligen älskar någon på?