• Anonym (orolig)

Hur var ditt vändningsförsök? (Bebis i säte)

Vi ska göra vändningsförsök på fredag (vecka 37) eftersom vår bebis tydligen ligger i säte. Känner mig ganska orolig. Jag vill gärna höra era erfarenheter av vändningsförsök! Vilken vecka gjordes det i och lyckades ni? Gjorde det ont, tog själva vändningen lång tid, blev bebis stressad?

Vad är det egentligen som ger goda förutsättningar för att lyckas? Beror det på hur länge bebis legat i säte, om den är fixerad eller inte, hur den ligger med benen? Nån som vet?

• Svar på tråden Hur var ditt vändningsförsök? (Bebis i säte)
  • nozpa

Upptäcktes av en slump i vecka 39 att hon satt med rumpan ner. Hade ett extra UL då hon kändes liten. Och där upptäckte dom det.
    In på vändning dagen efter.
    Jag var mer nervös än vad jag hade behövt vara. Läkaren bedömde det som omöjligt, men hon skulle göra ett försök då jag verkligen inte ville ha ett snitt.
    Det sved mest på magen när hon tryckte. Som tusen nålar ungefär, fast på magen.

Gick bra, och hon hamnade rätt. Tog inte många minuter egentligen. Hon gjorde paus efter att hon fått henne på tvären och kontrollerade läget. Sedan snurrade hon runt henne sista rundan. Bebisen blev inte stressad och jag mådde bra, lite öm i magen. Men det var det värt tyckte jag.

Hon fick ändå förlösas med akutsnitt efter en igångsättning som dom ansåg var bäst då hon fortfarande snurrade runt där inne och jag var efter bf. Men det visade sig att hon hade fått navelsträngen runt halsen och enligt läkaren kunde det då bero på vändningen. Så nej, jag hade aldrig gjort om samma sak nu idag.

• Anonym (orolig)

Tack allihop för era svar! Det är mycket uppskattat!! Det låter som hur vändningsförsök blir och upplevs är lika olika som förlossningar. Vi får se hur det går för oss imorgon då. Jag tror jag ska säga till dem imorgon att om det inte går lätt så vill jag avbryta - om det är svårt och gör ont känns det som större risk att nåt går fel. Man vill ju inte forcera fram nåt. Går det lätt däremot känns det ju som det är menat att vara.

• tiltu84

Jag gjorde 3 vändnings försök. Dom fick inte henne runt ens halvvägs. Gjorde ont tyckte jag. Födde i säte. Gick jätte bra.

• Anonym (orolig)

Nu är vändningsförsöket genomfört, det misslyckades tyvärr. Det var en läkare och en överläkare som försökte tre gånger och lyckades ändå komma en bit med "kullerbyttan" så bebisen låg i tvärläge ungefär men sen det tog stopp så de gav upp till slut. Jag tyckte att det gjorde rätt ont ändå, men barnet mådde bra och jag kände mig trygg hela tiden. Så jag är nöjd med att jag gjorde ett försök åtminstone. Tack alla för er input inför försöket, jag hade med mig era erfarenheter dit!

• Anonym (orolig)

Nu får det bli kejsarsnitt om inte bebisen på nåt sätt lyckas vända sig spontant innan dess. Vet inte datum än men borde bli inom tre veckor. Nervöst men blir skönt att ha ett datum att räkna ner till.

• Anonym (orolig)

Tack! :)

• VIDE MI
    Pandamamma79 skrev 2015-05-21 20:16:08 följande:

..."en utländsk kvinna", ??

Ja, det hade betydelse för hon pratade oerhört dålig svenska. Helt otroligt att man har sådana läkare som varken pratar förståelig svenska eller engelska.
  • Vasternorrlandsgirl
    VIDE MI skrev 2015-05-31 20:40:38 följande:

Ja, det hade betydelse för hon pratade oerhört dålig svenska. Helt otroligt att man har sådana läkare som varken pratar förståelig svenska eller engelska.

Jag tycker inte det var konstigt skrivet, men finns folk som ska klaga på allt. Klart man inte känner sig lika bekväm om inte personen pratar/ förstår svenska bra.

Ts lycka till med snittet. Jag snittades för snart 4 år sedan (av andra skäl).
Svar på tråden Hur var ditt vändningsförsök? (Bebis i säte)