• Vadarnudetta

Jag har lite frågor om förskolor.

Hur många avdelningar finns det på ditt barns förskola?

Är det blandade åldrar, eller är det stor- och småbarnsavdelningar?

Hur många personal jobbar på avdelningarna?

Hur många barn är det på varje avdelning?

Hur många barn är det totalt på hela förskolan?

Finns det något tillfälle då samtliga barn och vuxna på förskolan är tillsammans allihop?

• Svar på tråden Jag har lite frågor om förskolor.
  • Rumpelstiltskins

På sonens nuvarande förskola (som vi byter i augusti) är det tre avdelningar. En med barn från 1-3 år, 3-5 och så 5-6. Det är tre pedagoger på varje avdelning och på sonen som är 3 men fortfarande går på 1-3 års avdelningen är det 16 barn. Majoriteten av barnen är 1 år. 

Totalt är dem 48 barn och dem är aldrig tillsammans allihopa vilket vi tycker är jättetråkigt.

Nu ska den lokalen där dem största barnen går stängas ned vilket gör att 48 barn ska samsas på en väldigt liten yta. Det är en av orsakerna till att vi byter. Du frågade inte om det men jag berättar det ändå Kyss

• mammalovis

Mina barn går på en stor förskola med 7 avdelningar, tror jag det är i dagsläget. 2 avdelningar 3-5 och 4 avdelningar med 1-3 samt en avdelning för barn med särskilda behov, främst rörelsehindrade.

Jag har inte kollat listan men uppåt 14 barn på yngstas och uppåt 20 tror jag på äldstas. 3 personal per avdelning.

Gissningsvis drygt 100 barn totalt.

De har vissa aktiviteter ihop som förskolans dag, luciafirande ute. Sedan träffas delar av förskolan för bunnesamlingar med särskilda instrument i 2 olika grupper om jag fattat det rätt. Nyinskolade barn har inte gått i början. Sedan hjälps de åt över avdelningarna ibland och två avdelningar kan äta frukost eller mellanmål ihop när personalen är lediga/sjuka. Ute träffas delar av barnen då de har 2-3 olika gårdar beroende av hur man räknar. Sedan går ju några till skogen, så jag vet inte hur ofta alla är ute exakt samtidigt.

Vi blev omplacerade inför hösten på en förskola med storavdelning på 30 eller om det var 35 barn, men vägrade då vi inte ville ha barnen på samma avdelning plus att yngsta hade väldiga bekymmer med magen och vi behövde få besked hur dagen varit med mat och utgifter då hon utreddes, så det kändes knepigt med 6 personal.Plus att det blivit äldstas tredje förskola av fem under sin förskoletid då den förskolan skulle flytta till nya lokaler och vi tillhör ännu ett annat område och hade en ev flytt framför oss. Nu gör vi inget förrän hon börjar i förskoleklass på skolan, då denna förskola är närmare både geografiskt och höjdmässigt och hon trivs där. Visserligen ska de in i nya lokaler som byggs bredvid, men barnen som flyttar går ju på samma förskola, mot det andra stället där flera förskolor skulle slås ihop.

• Mellanmjölkens land

Just nu 4 avdelningar, 5 efter sommaren då en intilliggande förskola stänger och många av de barnen byter till vår förskola.

Just nu är det 80-90 barn:

1 småbarnsavdelning med 17 barn <3år på 3,75 personal
    2 mellanbarnsavdelningar på 20-25 barn och 3 personal
    1 5årsgrupp som varierar i storlek beroende på antalet 5åringar. 2-3 personal

Till hösten blir det:
    1 småbarnsavdelning (höstbarn 2013or och 2014or)
    1 mellanbarnsavdelning (vårbarn 2013 och 2012or)
    1 mellanbarnsavdelnig (fortsätter som tidigare)
    1 4årsavdelning (15-16st 2011or)
    1 5årsavdelning (2010r)

Det händer att de ses allihop på gården men eftersom den är stor är den normalt sett uppdelad på två halvor för att personalen ska kunna hålla koll. Att hela förskolan gör nått gemensamt är därför ovanligt

• Bananen123

1. Det finns 5 avdelningar
    2. Det är 5 avdelningar med varje enskild ålder
    3. Det är 3-4 stycken pedagoger på varje avdelning
    4. Ungefär 25 stycken
    5. ungefär 125 stycken
    6. Japp! flera gånger i veckan

• tulip79

2 avdelningar

1-3 år, 4-5 år

3 personal/avd (vet inte hur många % de jobbar)

Ca 18 resp 20

Knappt 40 st

De har ofta sångsamling tillsammans, de leker ute tillsammans både på fm o em. Alla barnen som kommer till frukosten 7.15 äter tillsammans (barnen delas upp 8.30).

• Cornellia
    Vadarnudetta skrev 2015-05-20 20:52:23 följande:

Finns det något tillfälle då samtliga barn och vuxna på förskolan är tillsammans allihop?

4 avdelningar.

2 småbarnsavdelningar och 2 för större barn. 

Vet inte, har inte riktigt koll på hur många dom är. 14 på hela dagiset.

Det är plats för 76 barn på hela dagiset, men det är aldrig fullt.  På småbarnsavdelningarna har jag för mig att det är 16 platser.

Kanske ute på gården om dom är ute samtidigt. Och på alla "festligheter" tex sommarfest och liknande.
    Vanligtvis jobbar dock avdelningarna 2&2, så en storbarns och en småbarnsavdelning jobbar ihop, och där går både barn och personal emellan lite som det passar, dom äter tex frukost tillsammans osv. 
  • Söpöliini
    Vadarnudetta skrev 2015-05-20 20:52:23 följande:

2 avdelningar,

En avdelning för 1-3 med 12 barn och en avdelning för 3-5 med 21 barn.

På båda avdelningarna jobbar 3 vuxna.

Sammanlagt 33 barn.

De har gemensam utevistelse på eftermiddagen och oftast också på förmiddagen.
    Sedan har de regelbundet gemensamma sångstunder.
Svar på tråden Jag har lite frågor om förskolor.