• IMHO

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Det finns värre öden än att födas i december, och perspektiv på tillvaron gör dig förhoppningsvis lugnare.

Jag kan dock förstå oron för om barnet är senare i utvecklingen än årsgamla som är födda i januari, eftersom det faktiskt är ett års skillnad. En medveten förälder kan dock ansöka om senare skolstart, så det argumentet behöver du inte lägga så mycket vikt vid. Se här: www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148938!/Menu/article/attachment/Skolplikt%20och%20rätt%20till%20utbildning%20120302.pdf

• IMHO

Därmed inte sagt att alla nov/dec-barn har behov av senare skolstart. Flera personer i tråden har liksom jag själv (född i nov) klarat livet bra ändå.

• IMHO
    Anonym (###) skrev 2015-05-21 09:16:32 följande:

Vi har en son född i december som jag ville skulle få skjuta upp skolstarten på men det gick inte igenom för han var så före sina kompisar i samma årskull.

Nu var det inte pga av att jag trodde han skulle få svårt i skolan men jag ville att han skulle få leka ett år till. Socialt kan de behöva tiden för att "mogna ikapp"de barn som är födda tidigt på året. 

Hur gick processen till efter att ni ansökt?
  • IMHO
    Anonym (..) skrev 2015-05-21 11:49:27 följande:

Min son är född i Maj och dotter i Augusti. Har alltid varit så nöjd över att båda fått fylla år på sommaren, man kan ha kalas i trädgården och man har en festlighet på sommaren (födelsedag) och en på vintern (julafton) - perfekt! Sen blev jag oplanerat gravid i våras och väntar nu barn nummer tre i november. Med alla hormoner så grät jag flera gånger över mitt stackars barn som skulle fylla år under året tråkigaste månad. Nu när jag vant mig vid tanken känns det istället bra att tråkiga november helt plötsligt blir festlig i och med en födelsedag :)

Hormonerna är bra att skylla på. Jag gör det dagligen och undrar vad jag ska skylla mina märkliga tankegångar på efter förlossningen i höst .

Ärligt talat, dock, vad bra att du lyckades vända tankarna till något positivt. Jag är novemberbarn och tyckte som ung mer synd om alla andra som inte hade något kul att se fram emot i november (detta var innan novemberlovet var uppfunnet). En tradition i min familj var att efter min födelsedag fick vi sätta igång med julförberedelserna. På så sätt längtade alla till min födelsedag.

Det kan ju vara ett tips till alla som får barn med "tråkiga" födelsemånader - vänd tidsperioden till något positivt, skapa egna familjetraditioner som gör månaden efterlängtad på fler sätt, var kreativa!
  • IMHO
    ikna skrev 2015-05-21 16:16:36 följande:

Hur kan ni sitta och påstå att någon född i december har ett sämre intellekt och inte samma inlärningsegenskaper som barn födda tidigare på året ?

Säger ni då också att ett decemberbarn som presterar bäst i skolan är ett underbarn eller att januaribarnet som det inte går lika bra för är mentalt handikappat?

Hur kan man ens vara så dumt funtad att man börjar diskutera intellekt och intelligens?

Hypotetiskt sagt är då de senare födda barnen egentligen smartare än de tidigt födda eftersom hela klassen lär sig skriva ungefär samtidigt.

Nä, ingen logik i det öht!

En befogad reaktion. Det finns en vida spridd fixering vid hur utvecklade barn ska vara vid först en viss levnadsmånad och senare levnadsår.

Många barn kan skriva redan innan skolstart. Ingen big deal. Man behöver varken få ångest över att barnen lär sig tidigare eller senare än klasskamrater, kusiner eller grannbarn. De är individer och stressar man barnen med schemalagda förväntningar kan man hämma deras medfödda lust att vara nyfikna och lära sig (se t.ex. James Nottinghams forskning). Barnets egen nyfikenhet är betydligt effektivare för dess utveckling än omgivningens förväntningar eller krav. Uppmuntra varje framsteg och hjälp barnet att se nya rimliga nåbara utmaningar UTAN deadline.
Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!