• Xenia

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Ja, svenska föräldrar har världens i-landsproblem. Finns det inga problem så hittar man alltid något.Det finns många sjukdomar som kan drabba ett barn. Så var glad över ett friskt barn.

Själv har jag inte ett decemberbarn men nästan. Född i slutet av november. Inga problem med att höra till de yngsta i klassen. Ingen behöver tycka synd om henne. Och själv tycker jag inte synd om några decemberbarn heller. Alla är individer, skulle födelsemånad skapa ens framtida öde? 

Det enda jag skulle se som problem är när killar delas in i lag efter födelseår. Där kommer förstås de yngsta till korta. Kanske missar klubbarna blivande stjärnor för att de alltid måste tävla med dem som är större. Men det skulle ju kunna fixas med att man använde andra sätt att dela in killarna i lag.

• Xenia
    Anonym (stackars!) skrev 2015-05-22 15:03:51 följande:
    Jag känner många decemberbarn som känner som jag...
    Amenherregud, lever du och dina vänner på Solsidan? Trodde det bara var karriäristen Fredde som tänkte så. Har dina vänner inget annat än barnkalas i juletid att klaga över, så har dom det bra. Du verkar ju helt fixerad vid barnkalas. Barnkalas har man en gång om året. Det viktigaste för barnet är att få vara huvudperson en gång om året, skitsamma om det är mörkt el ljust ute då. Det låter på dig som om decemberbarn levde i evig vinter och barnkalaset enda ljuspunkten i deras liv.

Vet inte om jag ska tycka att du (och dina vänner) är odrägligt bortskämda. Eller om du är värsta curlingmamman, som tänker se till att ditt barn får åka räkmacka hela livet. Inga svårigheter att övervinna, mamma fixar allt.

Alltså det är inget trauma att ha födelsedagskalas på vintern. Och man skulle kunna tro att din främsta uppgift som mamma är att ordna det perfekta barnkalaset som då måste äga rum på sommaren.

Tycker blivande mammor kunde fundera över annat, som t ex att inte bli en mamma som ägnar mer tid åt mobilen än åt sitt barn när hon går med barnvagnen. Eller vad hon ska göra om barnet blir mobbat el en mobbare. El om man verkligen måste ha värsta lyxbarnkalaset, som gör att vissa barn inte kan bjuda andra barn el gå på andra barns kalas; de har inte råd med stora barnkalas och inte råd med dyra presenter. 

Det är inte synd om mitt barn som föddes i november och det är inte synd om barn som föds i december heller. Duh!

Men kanske startade du tråden just för att du visste att folk skulle irritera sig.
  • Xenia
    Dasha skrev 2015-05-23 10:54:34 följande:

Hsr inte läst alla inlägg, bara ett par sidor i början.

jag tycker att det är ganska orättvisst när barnen börjar förskoleklass/skolan, då det är lika krav på alla barn, men EGENTLIGEN är barnet som född i december ett år YNGRE, än andra barn.

därför kan det kännas att de är sämre utvecklade än andra barn i klassen/förskolegruppen.

sedan finns det MÅNGA positiva och negativa nyanser i alla månader.

Ett år yngre än andra barn? Hur tänker du då? Tror du att alla barn är födda antingen i januari el i december? Och barn är olika även av andra orsaker än när de är födda. Om något barn inte är skolmoget så låt det börja ett år senare. Mitt barns kompisar var födda under sommaren, och det var ingen skillnad i utveckling.

När jag gick i skolan var ett av barnen ett år yngre och dessutom född i slutet av året, alltså två år yngre än de som var födda i januari. Inga problem för henne att följa med. Jag tror många barn är mogna att börja i skolan ett år tidigare än de förväntas. Vi är rätt sena här i landet, i andra länder börjar barnen skolan vid fem el sex års ålder.
Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!