• Anonym (Stella)

Varför ser jag suddigt i mina progressiva glasögon?

Jag har fått progressiva glasögon för några månader sen. Jag "behöver" dom inte helt och fullt och kan inte använda dom vid datorn alls för att skärmen ser helt konstig ut så jag använder läsglasögon vid datorn.

En vanlig dag har jag bara på mig dom progressiva från ungefär klockan 18 till läggdags. Det är för att jag måste ha läsglasögon vid datorn som jag jobbar vid hela dagarna och när jag går bort från datorn så behöver jag ju inte progressiva för att kunna se så det innebär att jag bara använder dom på kvällar och dagar jag inte sitter vid datorn.

Nåväl, dom har kollat att allt sitter rätt på glaset två gånger och optikern har gjort två synundersökningar extra och allt stämmer men jag ser bättre utan progressiva på långt håll. Med långt menar jag 2 meter och längre framför mig. Någon som kan gissa varför det är så? Det blir liksom lite suddigt med glasögon och jag ser skarpare utan glasögon.

Jag vill ju egentligen bara behöva ett par glasögon men det verkar vara en dröm bara för det kommer aldrig att gå att läsa vid en datorskärm med progressiva glasögon för mig.

Jag har lite astigmatism också, på ett öga bara tror jag, men dom tog bort den cylindern för att allt blir helt sjukt vint och snett när den cylindern är kvar och utan den så är det rakt och fint.

P.S. Enda orsaken till att jag är anonym är att jag kanske måste avslöja personlig information senare i tråden.

• Svar på tråden Varför ser jag suddigt i mina progressiva glasögon?
  • MallaL

Vid datorn bör man ha terminalglasögon som är speciellt anpassade till avståndet till skärmen och tangentbordet, de bekostas ofta av arbetsgivaren. Jag har progressiva hela dagarna, men byter till terminalglasögon så fort jag sätter mig vid datorn. De progressiva kommer inte att fungera helt bra förrän du har dem en större del av dagen, hjärnan måste vänja sig vid dem. Mina progressiva funkar utmärkt efter en "invänjning" på ca en vecka, jag ser mobilen skarpt och vägmärken likaså, men de är inte inställda för att se en datorskärm rakt fram, så då fungerar de ju inte framför datorn.

• Anonym (Stella)
    MallaL skrev 2015-05-21 17:40:53 följande:
    Vid datorn bör man ha terminalglasögon som är speciellt anpassade till avståndet till skärmen och tangentbordet, de bekostas ofta av arbetsgivaren. Jag har progressiva hela dagarna, men byter till terminalglasögon så fort jag sätter mig vid datorn. De progressiva kommer inte att fungera helt bra förrän du har dem en större del av dagen, hjärnan måste vänja sig vid dem. Mina progressiva funkar utmärkt efter en "invänjning" på ca en vecka, jag ser mobilen skarpt och vägmärken likaså, men de är inte inställda för att se en datorskärm rakt fram, så då fungerar de ju inte framför datorn.
    Jag borde ha skrivit terminalglasögon för det är vad det är jag använder vid datorn och sen ett par läsglasögon för böcker, tidningar och iPad.

Men du tror att jag måste gå med dom progressiva mer för att se bättre med dom till slut? När du säger att du ser mobil och vägmärken skarpt efter en vecka menar du då att du har lite samma problem som jag upplever det med dom progressiva?

Jag har inte mycket synfel men tillräckligt för att min optiker vill att jag ska ha progressiva. Jag kan ju läsa allt utom den allra, allra minsta texten, men klarar mig ändå bra utan glasögon om jag vill så det är därför jag inte är motiverad att använda dom under dagen när jag springer ifrån datorn en stund men jag kanske borde göra det iaf.
  • MallaL
    Anonym (Stella) skrev 2015-05-21 21:44:52 följande:

Jag borde ha skrivit terminalglasögon för det är vad det är jag använder vid datorn och sen ett par läsglasögon för böcker, tidningar och iPad.

Men du tror att jag måste gå med dom progressiva mer för att se bättre med dom till slut? När du säger att du ser mobil och vägmärken skarpt efter en vecka menar du då att du har lite samma problem som jag upplever det med dom progressiva?

Jag har inte mycket synfel men tillräckligt för att min optiker vill att jag ska ha progressiva. Jag kan ju läsa allt utom den allra, allra minsta texten, men klarar mig ändå bra utan glasögon om jag vill så det är därför jag inte är motiverad att använda dom under dagen när jag springer ifrån datorn en stund men jag kanske borde göra det iaf.

När glasögonen var nya tyckte jag att allt gungade och var otydligt liksom, men det gick över när jag vande mig, efter en knapp vecka var allt tydligt och jag är helnöjd sedan dess. Men jag klarar mig inte utan glasögon, jag ser inte texten på mobilen utan läsglasögon så jag var väl mer motiverad än dig att ha de progressiva på hela tiden Innan jag fick de progressiva var jag tvungen att ta upp läsglasögon för att se mobilen, så skönt att slippa!
  • Anonym (Stella)
    MallaL skrev 2015-05-21 22:35:51 följande:
    När glasögonen var nya tyckte jag att allt gungade och var otydligt liksom, men det gick över när jag vande mig, efter en knapp vecka var allt tydligt och jag är helnöjd sedan dess. Men jag klarar mig inte utan glasögon, jag ser inte texten på mobilen utan läsglasögon så jag var väl mer motiverad än dig att ha de progressiva på hela tiden smile1.gif Innan jag fick de progressiva var jag tvungen att ta upp läsglasögon för att se mobilen, så skönt att slippa!
    Jag förstår att du är motiverad om du inte ens kan läsa texten på mobilen. Så illa är det inte för mig än. Men just det där med att ta av och på och byta glasögon hela tiden vill jag gärna slippa så därför vill jag gärna att mina progressiva ska fungera bra. Jag får bli bättre på att gå med dom hela tiden fast jag inte "behöver" dom och se om det hjälper.
  • Anonym (Lotta B)

Jag har astigmatism och ett smärre synfel, och mer fel på ena ögat än det andra. Jag är 45 år och har nyligen börjat märka att mina gamla enkelslipade inte är så bra längre. Jag ser suddigt på håll med glasögonen på, men inte utan dem. På nära håll hjälper de inte riktigt lika bra längre. Jag gick nyligen till optikern och fick veta att mina ögon är sämre och att det nog blir tal om progressiva glas inom en femårsperiod. Men än så länge rekommenderar optikern att jag har ett par glas för vardagen, all annan tid än när jag sitter vid dator/läser. Och ett par glas för dator och läsning på nära håll. De enkelslipade jag haft hittills är för starka för att hjälpa på långt håll och för svaga för de behov jag har på kort avstånd. Ungefär så förklarade optikern det. Hen sa också att när man byter glas, kan det ta en stund innan hjärnan vant sig vid bytet och då kan man se sämre först, men det rättar till sig efter ett tag. 

Nu  när jag läser mitt eget inlägg ser jag att det kanske inte alls var svar på det du skriver, men jag ville berätta vad som sagts till mig. Jag skickar ändå, du får väl scrolla om det blir överflödig info;) Lycka till!

• Anonym (Stella)
    Anonym (Lotta B) skrev 2015-05-22 15:22:18 följande:
    Jag har astigmatism och ett smärre synfel, och mer fel på ena ögat än det andra. Jag är 45 år och har nyligen börjat märka att mina gamla enkelslipade inte är så bra längre. Jag ser suddigt på håll med glasögonen på, men inte utan dem. På nära håll hjälper de inte riktigt lika bra längre. Jag gick nyligen till optikern och fick veta att mina ögon är sämre och att det nog blir tal om progressiva glas inom en femårsperiod. Men än så länge rekommenderar optikern att jag har ett par glas för vardagen, all annan tid än när jag sitter vid dator/läser. Och ett par glas för dator och läsning på nära håll. De enkelslipade jag haft hittills är för starka för att hjälpa på långt håll och för svaga för de behov jag har på kort avstånd. Ungefär så förklarade optikern det. Hen sa också att när man byter glas, kan det ta en stund innan hjärnan vant sig vid bytet och då kan man se sämre först, men det rättar till sig efter ett tag. 

Nu  när jag läser mitt eget inlägg ser jag att det kanske inte alls var svar på det du skriver, men jag ville berätta vad som sagts till mig. Jag skickar ändå, du får väl scrolla om det blir överflödig info;) Lycka till!
    Jag hänger inte med. Drömmer Vad menar du med enkelslipade glas? Läsglasögon? Vad är "ett par glas för vardagen" som du ska ha om du inte läser? Det är inte progressiva du pratar om? Är det inte ganska sent förresten att inte behöva progressiva förrän man är 45-50? Tur för dig att det har tagit så länge.
  • Anonym (..)
    Anonym (Stella) skrev 2015-05-22 21:14:25 följande:
    Jag hänger inte med. Drömmer Vad menar du med enkelslipade glas? Läsglasögon? Vad är "ett par glas för vardagen" som du ska ha om du inte läser? Det är inte progressiva du pratar om? Är det inte ganska sent förresten att inte behöva progressiva förrän man är 45-50? Tur för dig att det har tagit så länge.
    Hon menar nog att hon använder två par glasögon, istället för progressiva. Ett par för nära och ett par för långt håll. Progressiva glasögon är kända för att vara svåra att vänja sig med, så dessvärre får du nog öva mer om du vill få det att funka. För mig känns det som du börjat väl tidigt, eftersom du skriver att du egentligen klarar dig utan. Jag är själv i den kritiska åldern, men jag är så pass närsynt att jag bara behöver glasögon/linser på långt håll. Ser det allra minsta på nära håll besvärsfritt, men då måste jag ta av mig glasögonen vilket inte behövdes förr. Jobbig ålder detta :(
  • Anonym (Lotta B)
    Anonym (..) skrev 2015-05-23 01:39:40 följande:
    Hon menar nog att hon använder två par glasögon, istället för progressiva. Ett par för nära och ett par för långt håll. Progressiva glasögon är kända för att vara svåra att vänja sig med, så dessvärre får du nog öva mer om du vill få det att funka. För mig känns det som du börjat väl tidigt, eftersom du skriver att du egentligen klarar dig utan. Jag är själv i den kritiska åldern, men jag är så pass närsynt att jag bara behöver glasögon/linser på långt håll. Ser det allra minsta på nära håll besvärsfritt, men då måste jag ta av mig glasögonen vilket inte behövdes förr. Jobbig ålder detta :(
    Precis, så menade jag Och intressant detta att få lära sig mer om medelålderns ögonbekymmer... Jag är tacksam att inte ha haft något problem med synen förut (bara haft ett mindre brytningsfel och fick därmed terminalglas för några år sedan, som jag sett utmärkt utan fram tills för några månader sedan). Bra att få info om progressiva och veta lite i förväg om vad som kan vara knepigt. Tack för dina inlägg!
Svar på tråden Varför ser jag suddigt i mina progressiva glasögon?