Varför ser jag suddigt i mina progressiva glasögon?
Jag har fått progressiva glasögon för några månader sen. Jag "behöver" dom inte helt och fullt och kan inte använda dom vid datorn alls för att skärmen ser helt konstig ut så jag använder läsglasögon vid datorn.
En vanlig dag har jag bara på mig dom progressiva från ungefär klockan 18 till läggdags. Det är för att jag måste ha läsglasögon vid datorn som jag jobbar vid hela dagarna och när jag går bort från datorn så behöver jag ju inte progressiva för att kunna se så det innebär att jag bara använder dom på kvällar och dagar jag inte sitter vid datorn.
Nåväl, dom har kollat att allt sitter rätt på glaset två gånger och optikern har gjort två synundersökningar extra och allt stämmer men jag ser bättre utan progressiva på långt håll. Med långt menar jag 2 meter och längre framför mig. Någon som kan gissa varför det är så? Det blir liksom lite suddigt med glasögon och jag ser skarpare utan glasögon.
Jag vill ju egentligen bara behöva ett par glasögon men det verkar vara en dröm bara för det kommer aldrig att gå att läsa vid en datorskärm med progressiva glasögon för mig.
Jag har lite astigmatism också, på ett öga bara tror jag, men dom tog bort den cylindern för att allt blir helt sjukt vint och snett när den cylindern är kvar och utan den så är det rakt och fint.
P.S. Enda orsaken till att jag är anonym är att jag kanske måste avslöja personlig information senare i tråden.